کد خبر: 1113741
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
بسته حمایتی دولت از بورس از هفته گذشته منجر به رشد شاخص شده و این وضعیت در معاملات امروز با قدرت بیشتری ادامه داشت تا جایی که شاخص با رشد ۴۴ هزار واحدی بیش‌ترین رشد خود در ۲۰ ماه گذشته را تجربه کرد. این در شرایطی است که رشد بازار ارز و سکه به عنوان تهدیدی برای تقویت بازار سرمایه محسوب می‌شد.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از هفته گذشته و با اجرای بسته ۱۰ بندی دولت، بازار سهام با حمایت حقوقی‌ها توانست یکبار دیگر توجه سرمایه‌گذاران را به بورس جلب کند. شاخص کل بورس در طول هفته گذشته رشدی ۴۲/ ۳ درصدی را به ثبت رساند و به محدوده یک میلیون و ۲۸۳‌هزار واحدی رسید و در معاملات امروز نیز با رشد خوب و خیره کننده‌ای همراه بود. شاخص کل در پایان معاملات امروز با رشد ۴۴ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی رسید. در معاملات امروز بازار سرمایه ارزش معاملات خرد بالا رفت و به ۴،۰۴۸ میلیارد تومان رسید، هفته‌های گذشته این میزان در ۲،۵۰۰ میلیارد تومان بود. در معاملات امروز ۳۷۲ نماد مثبت، ۱۴۹ نماد صف خرید، ۷۶ نماد منفی و ۳۱ نماد صف فروش بودند. سرسخت‌ترین مقاومت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحد بوده که امروز از بین رفت، حال مقاومت بعدی یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد است که اگر وضعیت بازار به همین وضعیت باشد می‌توان امید داشت آن را نیز از سر راه بردارد.

جزییات بسته حمایتی دولت از بورس
یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت، خرید سهام از سوی صندوق توسعه‌ملی است که به عبارتی حمایتی را از سهام شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهد. همچنین بیمه سهام نیز از دیگر بند‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه است که شواهد نشان می‌دهد در تقویت و جذب سرمایه‌های بورسی موثر واقع شده است. طبق آخرین برآورد‌ها بالغ بر ۹۶ درصد از سهامداران خرد تحت پوشش این حمایت قرار می‌گیرند؛ یعنی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح، سبد پرتفوی خود را بیمه می‌کند. پیام بیمه سبد سهام به سهامداران این است که اگر ریسک‌گریز هستید، به جای خروج پول از بازار، اوراق تبعی بخرید تا علاوه بر حفظ اصل سرمایه، سود تضمینی حداقل ۲۰ درصدی داشته باشید.

تفاوت بسته جدید با حمایت‌های قبلی در چیست؟
رشد بورس در شرایطی است که نوسان افزایشی نرخ دلار در هفته‌های اخیر امکان رشد شاخص را به شدت کاهش داده بود. هرچند برخی نسبت به مصوبه حمایتی دولت در بازگشت اعتماد سهامداران تردید داشتند، اما به گفته بسیاری از کارشناسان این بسته با مصوبات قبلی تفاوت‌هایی دارد. طرح حامی یکی از طرح‌های حمایتی از بازار سرمایه، از اسفند سال ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و در این طرح، سهام تا سقف ۱۰ میلیون تومان از پشتیبانی برخوردار شدند و امسال سررسید آن فرا رسید. مشارکت در این طرح به دلیل اطلاع رسانی ضعیفی که داشت، بسیار اندک و ناچیز بود؛ حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واجد شرایط در طرح حامی وجود داشت که از این تعداد، حدود ۶۰ هزار نفر در خرید اختیار معامله مشارکت کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخشی از مشارکت کنندگان طرح حامی به علت شرایط و ضوابطی که وجود داشت، از این طرح حمایتی خارج شدند و در پایان حدود ۵ الی ۶ هزار نفر مشمول این طرح شدند که تعهدات آن‌ها نیز به طور کامل پرداخت شد.
مهمترین تفاوت طرح حامی با طرح حمایتی فعلی به پرداخت تعهدات باز می‌گردد. تعهدات طرح حامی بر عهده صندوق توسعه بازار بود، اما در بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، تعهدات بر عهده صندوق تثبیت بازار سرمایه بوده و دولت پشتیبان اصلی آن است.
تفاوت دیگر این دو طرح به مساله شمولیت آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند. بخشی از صندوق‌ها در طرح حامی پشتیابی می‌شدند؛ اما این بسته حمایتی شامل بازار اول و دوم بورس و فرابورس می‌شود و در واقع نماد‌های بازار پایه، اوراق و صکوک از حمایت طرح جدید سازمان بورس برخوردار نخواهند شد. نرخ بیمه طرح حامی ۲۵ درصد بوده و در بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، نماد‌ها با نرخ ۲۰ درصدی حمایت خواهند شد و تفاوت عمده در شمولیت سهام و پرتفو و همچنین نرخ بیمه آنهاست.

شرط خروج بورس از رکود
کارشناسان بسته جدید دولت را اقدامی در راستای بازگشت اعتماد به بازار می‌دانند. به گفته آن‌ها تداوم این رشد در یک هفته می‌تواند تضمین کننده، خروج بورس از رکود باشد.
یکی از مدیران پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره با بیان اینکه انتشار اوراق تبعی با رویکرد بیمه جمعی سهام می‌تواند اثر اطمینان‌بخشی روی بازار سرمایه به جا بگذارد، گفت: بهتر است دولت زمینه‌های پیش بینی پذیری اقتصاد را برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم کند.
مهدی پارچینی گفت: بازار سرمایه با چالش‌های متعدد و متنوعی مواجه است که افق بلندمدت سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این در حالی است که اگر سیاست‌گذار بتواند در حل این چالش‌ها موفق باشد، نوعی اطمینان‌بخشی در بازار شکل می‌گیرد. به گفته او بسته حمایتی بازار سهام قطعاً می‌تواند در کاهش بی‌اعتمادی به بازار سرمایه موثر باشد.

دولت بورس را قلک خود نخواهد کرد
با توجه به وضعیت بازار‌های جهانی این طور که به نظر می‌رسد در شرایط تداوم افزایش نرخ‌های بهره در اقتصاد‌های مطرح جهان در بازار‌های بین‌المللی تنها شانس بورس برای تداوم صعود همین حمایت‌ها باشد. در این باره سخنگوی دولت با بیان اینکه طی سال‌های گذشته حدود ۵ میلیون نفر بی‌جهت به بورس فراخوانده شدند و در بازاری که ذاتش ریسک و سود و زیان است بدون آگاهی زیان دیدند، گفت: دولت تعهد خود را در قبال مردم انجام خواهد داد و هرگز بورس را قلک خود و منافع‌جویی از آن نخواهد کرد اگرچه متاسفانه بورس به ثبات واحدی نرسیده است. بهادری جهرمی با بیان اینکه آشوب‌های اخیر روند منفی بر بورس گذاشت، افزود: دولت ناگزیر بود تمرکز خود را بر بازار‌های واقعی بورس بگذارد که در اصل شاخص‌های اصلی بورسی در دست آن‌ها است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار