کد خبر: 1113227
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مینا محمددوست، مشاور خانواده در گفتگو با «جوان»:

به اعتقاد یک مشاور خانواده به‌روز بودن والدین نکته مهم تربیتی برای نسل امروز است و والدین باید دنیا را از چشمان نسل جدید ببینند تا همدلی به عنوان یک اصل مهم تربیتی تحقق پیدا کند.
مینا محمددوست، مشاور کودک و نوجوان در گفتگو با «جوان» به بررسی ضرورت‌های اصول تربیتی برای نسل جدید پرداخته است. وی معتقد است: در دنیای تکنولوژی و انفجار علم، هر روز با تغییرات جدید و جدی روبه‌رو می‌شویم که برای درک بهتر حقیقت نهفته در آن باید همگام با همان تکنولوژی و اصول آن گام برداریم.
محمددوست با تأکید بر اینکه برای حل هر مسئله‌ای باید حقیقت آن درک شود، توضیح می‌دهد: برای تربیت نسل جدید باید دنیای آن‌ها را بشناسیم و برای شناخت دنیای نسل جدید باید با این فضا آشنا باشیم.
وی معتقد است: در هر عصری والدین آموزش‌هایی را به بچه‌ها منتقل می‌کردند و علم روز را با شناخت نسبت به سایرین انتقال می‌دادند، اما سؤال این است که خود ما که پدر و مادر بچه‌ها هستیم، چه میزان با علم امروز آشنا هستیم؟! در واقع دقیقاً می‌توانیم بگوییم خیلی از ما آشنایی کمی با علم روز داریم و این مفاهیم برای ما قابل انتقال نیست.
این مشاور خانواده یکی از اصول مهم تربیتی در این دوره را به‌روز‌بودن با علم دانست و ادامه داد: ما باید دنیا را از چشمان نسل جدید ببینیم که در واقع این مفهوم به نام همدلی شناخته می‌شود.
محمددوست تأثیر مثبت افراد روی یکدیگر را از نتایج همدلی معرفی کرد و گفت: نسل امروزی موسیقی‌هایی گوش می‌دهد که سبک خاصی دارد و افزون بر این اشعار و ترانه‌های این موسیقی برای ما مفهومی ندارد، اما برای آن‌ها لذتبخش است. آیا از خود می‌پرسیم چرا نوجوانان و جوانان امروزی چنین موسیقی‌ای گوش می‌دهند؟! آیا به ریتم آهنگ توجه می‌کنند یا فقط هیجان آن را می‌خواهند؟! اگر فقط هیجان را می‌خواهند، چرا این هیجان باید خواسته شود؟! چه چیزی سرکوب شده که این هیجان‌خواهی افزایش پیدا کرده است؟!
محمددوست با تأکید بر اینکه دنیای ما باید به دنیای نسل امروز نزدیک شود، اظهار کرد: ما نباید نسل جدید را محدود کنیم بلکه باید دوستانه کنار آن‌ها قرار بگیریم و دنیا را از زاویه همان نسل امروزی ببینیم.
وی یکی از معضلات حل‌نشده جامعه و کشور را فقدان مطالعه دانست و گفت: یکی از پیامد‌های منفی شبکه اجتماعی پاسخ دادن‌های سطحی به سؤالات است و در نتیجه همه سؤالات و جواب‌ها در همان سطح ابتدایی بدون عمق باقی خواهد ماند.
این مشاور کودک و نوجوان در پاسخ به سؤال «جوان» مبنی بر اینکه والدین چه مسیری را برای تربیت نسل امروزی باید در پیش بگیرند، گفت: اولین و مهم‌ترین راه پیوند عاطفی میان والدین و نسل جدید است.
محمددوست با اشاره به اینکه نزدیک شدن به معنی شکستن حریم‌ها نیست، گفت: از نظر عاطفی باید پیوند بین نسل‌ها وجود داشته باشد، هر چند خیلی از مادران و پدران به دلیل شرایط اقتصادی مجبور به کار زیاد هستند، لذا وقتی حضور فیزیکی والدین و رابطه چشم‌درچشم آنان به بچه‌ها به حداقل می‌رسد، باید راهکار‌هایی برای تقویت رابطه عاطفی با فرزندان پیدا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه همیشه و همیشه رفتار گویاتر و مؤثرتر از گفتار است، افزود: نسل جدید می‌بیند و یاد می‌گیرد، پس در واقع این پدر و مادر هستند که با حرف‌های بدون عمل تأثیر منفی می‌گذارند، در حالی که حداقل‌ترین حرف با بالاترین عملکرد بهترین نتیجه را دارد.
این مشاور خانواده بار دیگر بر مطالعات علمی تأکید کرد و گفت: با مطالعه مقالات علمی و به‌روز می‌توانیم روش‌های نزدیک شدن به دنیای فرزندان‌مان را یاد بگیریم و نباید فراموش کنیم این نسل، همان جوانان فردایی هستند که ما باید میانسالی خود را با آنان بگذرانیم.
محمددوست در پاسخ به سؤال «جوان» درباره حدود و باید و نباید‌های تفریحات و سرگرمی‌های نسل جدید گفت: وقتی نباید‌ها تعریف می‌شود، باید برای آن دلایل بیاوریم و روشن توضیح دهیم، در واقع باید راهکار‌های خوبی ارائه دهیم و در مقابل از آن‌ها بپرسیم چرا تمایل به انجام نباید‌ها دارند و پس از آن برای حل آن‌ها گام برداریم. برخی مواقع، نباید یک محدودیت است و از آنجا که یکی از ویژگی‌های کودک و نوجوان کاوشگر‌بودن است، لذا باید دید در دل و ذهن نوجوان چه چیزی وجود دارد و پس از آن به دنبال راهکار باشیم؛ راهکاری که هم نوجوان و هم والدین راضی باشند و متناسب با جامعه ما باشد.
محمددوست درباره چگونگی نزدیک شدن والدین به فرزندان به خصوص در دوره نوجوانی گفت: مصادیق تربیتی وسعتی به اندازه تعداد بچه‌های روی کره‌زمین دارد، به طور مثال کودک یا نوجوانی با مسافرت رفتن، دیگری با بازی کردن و شاید سایرین از راه‌های دیگری به ما نزدیک‌تر شوند.
وی با تأکید بر علاقه‌سنجی گروه‌های مختلف سنی ادامه داد: قطعاً هر کودک و نوجوانی علاقه‌مندی خاصی دارد و هیچ کس پیدا نمی‌شود هیچ علاقه‌ای به هیچ چیز نداشته باشد، لذا ما باید نقاط مشترک علاقه را پیدا کنیم و آن نقاط زبان مشترک ما و فرزندمان می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار