کد خبر: 1108207
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
هشدار‌های مداوم مقامات روسیه نسبت به استفاده احتمالی از سلاح اتمی، وحشت غربی‌ها را به همراه داشته است و رئیس‌جمهور امریکا در سخنانی با بیان اینکه هشدار‌های پوتین شوخی نیست، آن را خطرناک توصیف کرد و گفت که فکر نمی‌کند چیزی به نام توانایی استفاده آسان از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی و نرسیدن به آخرالزمان وجود داشته باشد.

با گذشت هشت ماه از جنگ اوکراین تنش‌ها بین روسیه و غرب به اوج خود رسیده است و هر آن احتمال بروز جنگ هسته‌ای بین طرفین وجود دارد. با هشدار‌های مکرر مقامات روسیه نسبت به استفاده از جنگ‌افزار‌های استراتژیک در صورت حمله به تمامیت ارضی این کشور، چنان ترس و وحشت را در بین مقامات غربی به راه انداخته است که نسبت به وقوع آن هشدار می‌دهند. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا که در وقوع جنگ اوکراین نقش مهمی داشت و با کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف، آتش جنگ را در این کشور شعله‌ور کرد، اکنون از پیامد‌های ناگوار این بحران خودساخته بسیار نگران است. به همین منظور درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بین غرب و روسیه هشدار می‌دهد. هرچند کاخ سفید بار‌ها گفته که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای با وجود آنچه که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور آن را «قدرت‌نمایی اتمی» می‌خواند، ندیده است. با این حال، جو بایدن پنج شنبه شب در سخنانی این مسئله را شفاف‌سازی کرد که همچنان به رصد پوتین می‌پردازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن گفت‌: برای نخستین بار از زمان بحران موشکی کوبا، ما با تهدیدی مستقیم درباره استفاده از سلاح اتمی روبه‌رو شده‌ایم. وی ادامه داد: «ما از زمان کندی و بحران موشکی کوبا با چنین چشم اندازی مواجه نبودیم.» در بحران موشکی ۱۹۶۲ کوبا، امریکا در دوران جان اف کندی و نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی در آستانه رویارویی اتمی بر سر استقرار موشک‌های شوروی در کوبا قرار گرفتند و با هشدار‌های کاخ سفید به اقدام تلافی‌جویانه، موشک‌های روسی به مسکو بازگردانده شدند. بایدن در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «پوتین وقتی درباره استفاده احتمالی از تسلیحات تاکتیکی اتمی یا تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی حرف زد، شوخی نکرد. فکر نمی‌کنم چیزی به نام توانایی استفاده آسان از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی و نرسیدن به آرماگدون (آخرالزمان) وجود داشته باشد. من و مقام‌های امریکایی به دنبال یافتن یک راه‌حل برای این منظور هستیم.» رئیس‌جمهور امریکا گفت: «ما به دنبال کشف منظور پوتین هستیم و اینکه او یک برون رفت پیدا می‌کند یا خیر و اینکه آیا او کاری انجام می‌دهد که نه تنها موقعیت خود را بلکه قدرت چشمگیر روسیه را نیز از دست بدهد.»
این درحالی است که پوتین و دیگر مقامات مسکو در هفته‌های اخیر نسبت به تحرکات غرب در نزدیکی مرز‌های روسیه هشدار داده و گفته‌اند که در صورت حمله به تمامیت ارضی این کشور ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کنند. این هشدار‌ها پس از الحاق چهار استان اوکراین به روسیه بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفته است. با وجود جنگ لفظی بین دو طرف برای استفاده از سلاح اتمی، مقامات روسی و امریکایی بار‌ها نسبت به عواقب آن هشدار داده و گفته‌اند که جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت.
حمله پیشدستانه اتمی علیه روسیه
هرچند مقامات غربی سعی دارند اقدامی انجام ندهند که پوتین تحریک شده و دست به حمله هسته‌ای بزند، اما دولتمردان کی‌یف با اظهارات نسنجیده خود، خشم مقامات کرملین را برمی‌انگیزند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به درخواست اوکراین از ناتو برای حمله هسته‌ای به روسیه و با هشدار درباره حمایت بی پروای واشنگتن از کی‌یف گفت: «اوکراین خطر کاربرد احتمالی جنگ‌افزار‌های نابودی جمعی را ایجاد می‌کند.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف تأکید کرد: «مطمئناً هنگامی که بحث به سخنان اخیر درباره کاربرد احتمالی تسلیحات هسته‌ای می‌رسد، ساکت نخواهیم ماند و به ویژه در این مورد نمی‌توانیم اقدامات بی‌پروای حکومت کی‌یف را نادیده بگیریم که با هدف ایجاد خطرات کاربرد انواع گوناگون جنگ‌افزار‌های نابودی گسترده، ارتباط دارد.» وی به ایالات متحده و دیگر حامیان حکومت کی‌یف درباره تحویل انواع جنگ‌افزار‌ها به کی‌یف و مداخله عمیق‌تر و بیشتر آنان در این جنگ تا حد یک طرف درگیری، هشدار داد. لاوروف، سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را درباره درخواست برای حمله هسته‌ای به روسیه، اثبات‌کننده لزوم اجرای عملیات ویژه نظامی در اوکراین برای رویارویی با تهدید کی‌یف دانست. رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج شنبه در سخنانی با درخواست از ناتو برای انجام حمله پیشدستانه به ظرفیت‌های اتمی روسیه، مدعی شد اگر چنین اتفاقی نیفتد، آنگاه ناتو باید منتظر حملات اتمی روسیه باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار