کد خبر: 1108175
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
روزنامه اسرائیل هیوم نوشت که رژیم تل آویو آماده آغاز استخراج گاز از میدان «کاریش» در روزهای آتی و درگیری محدود با حزب الله لبنان می‌شود.
 

روزنامه اسرائیل هیوم امروز (جمعه) به نقل از منابع صهیونیستی نوشت که تل آویو آماده آغاز استخراج گاز از میدان «کاریش» در بستر مدیترانه و آب‌های مورد مناقشه با لبنان است.

به نوشته این روزنامه، نهادهای امنیتی و نظامی نیز آماده درگیری احتمالی «محدود» با حزب الله لبنان هستند، هرچند این روزنامه نوشت که این نهادها احتمال وقوع درگیری را کم می‌دانند.

پیش از این نیز بنی گانتس وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی بعد از ظهر روز گذشته دستور آماده‌باش نظامیان خود را که مستقر در مرزهای لبنان هستند، صادر کرد و به ارتش رژیم صهیونیستی دستور داد که آماده چند روز جنگ شوند؛ زیرا به ادعای مسئولان صهیونیست، احتمال درگیری جدید با جنبش حزب الله لبنان افزایش یافته است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز دیروز به نقل از دیوید بارنیا رئیس موساد گزارش داد: «حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، علنا متعهد شد که در صورت عدم حصول توافق، اجازه نخواهد رژیم صهیونیستی از کاریش گاز استخراج کند... این نگرانی وجود دارد که احتمالا نصرالله به عهد خود وفا کند و هر چند نمادین، دست به حمله بزند».

پایگاه خبری «واللا» نیز گزارش داد، تحول دراماتیکی رخ داده و امروز مذاکرات بین لبنان و صهیونیستها، به بن بست رسیده است؛ زیرا رژیم صهیونیستی مدعی است که ملاحظات لبنان درباره پیش‌نویس توافق، «نقض آشکار منطق درونی توافق است و آن را از حالت توازن خارج می‌کند».

رادیو ارتش صهیونیستی در ادامه این تحولات، خبر داد که نیروهای دریایی و دریایی این رژیم در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. برخی از منابع اسرائیلی از شدت وحشت و ترس شهرک‌نشینان صهیونیست خبر می‌دهند.

اعلام آماده بودن تل آویو برای آغاز استخراج گاز و وقوع درگیری با حزب‌الله پس از آن است که تل آویو روز گذشته، ملاحظات لبنان بر روی طرح پیشنهادی آمریکا را رد کرد. طرحی که از سوی «دورتی شیا» سفر آمریکا در لبنان ارائه شده و قرار است اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص آب‌های سرزمینی را حل کند و آن‌گونه که پیداست بیشتر بخش‌های آن با پذیرش بیروت و تل آویو همراه شده است.

با این حال لبنان روز چهارشنبه خبر داد که ملاحظات خود را در خصوص طرح آمریکا به اطلاع سفیر این کشور در بیروت رسانده است. پایگاه خبری آکسیوس صبح دیروز به نقل از سه مسئول اسرائیلی گزارش داد، مهمترین تغییر در پیش‌نویس توافق که لبنان خواستار آن شده، درباره به رسمیت شناختن خط شناورهای دریایی به عنوان مرزهای بین‌المللی است.

مسئولان صهیونیستی مدعی هستند که این خط، «منفعت امنی اصلی برای اسرائیل است و تثبیت این خط، بنا به دلایل امنیتی، بسیار مهم است». به گفته این مسئولان، عاموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده تعیین مرزهای دریایی به سران لبنان خبر داده است که «اسرائیل آماده است در مسائل زیادی، امتیاز دهد، ولی خط شناورها که به مرزهای بین‌المللی بدل خواهد شد، در زمره این امتیازات نیست».

در همین ارتباط، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف لبنان امروز  در دیدار با «بشاره پطرس الرعی» اسقف کلیسای مسیحیان مارونی لبنان، توافق ترسیم مرزی را راهبردی خواند و گفت، این توافق که در حال نهایی شدن است در جلوگیری از جنگ منطقه‌ای کمک می‌کند.  

در هفتم مهرماه، دورتی شیا سفیر آمریکا در بیروت با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در کاخ «بعبدا» دیدار و پیشنهاد این کشور برای حل و فصل اختلاف مرزی در بستر دریا با رژیم صهیونیستی را ارائه کرد.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار