کد خبر: 1108021
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
تازه‌ترین گزارش وزارت کشور انگلیس از وضعیت جرم و جنایت در این کشور نشانگر شیب صعودی جرائم ناشی از تنفر و به طور خاص هراس از اسلام، در یک سال اخیر است.
 

پلیس انگلیس و ولز در یک سال منتهی به مارس (اسفند/فروردین) ۱۵۵ هزار و ۸۵۱ فقره جرائم ناشی از گونه‌های مختلف نفرت ثبت کرده که این میزان ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد و بیشترین رشد از سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

طبق داده‌های آماری ۱۰۹ هزار و ۸۴۳ فقره جرم مربوط به نفرت نژادی و ۸ هزار و ۷۳۰ فقره مرتبط با تنفر مذهبی بوده است. ۲۶ هزار و ۱۵۲ فقره جرم نیز در ارتباط با نفرت جنسی گزارش شده است.

یافته‌های وزارت کشور انگلیس حاکیست که برخی از این جرائم بر اساس چند انگیزه رخ داده اما بیشتر جرائم مرتبط با تنفر نژادی است. آمارها نیز حاکی از افزایش ۱۹ درصدی جرائم نژادپرستانه در قیاس با داده‌های سال قبل است.

این برای نخستین بار است که آمار جرائم ناشی از نفرت نژادی از ۱۰۰ هزار فقره تجاوز کرده است. جرایم ناشی از نفرت مذهبی نیز ۳۷ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت آمارها در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

این درحالیست که گزارش کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس نیز حاکی از روند فزاینده «فضای تنفر علیه مسلمانان» انگلیس و اروپا است. این گزارش که برگرفته‌ از تجربه زندگی مسلمانان ساکن اروپاست، بیان‌گر تصویری مأیوس ‌کننده‌ از اقلیتی است که دائما تحت ‌فشار افکار کوته فکرانه و تبعیض‌آمیز قرارگرفته‌اند. 

طبق این گزارش، شمار افرادی که طی پنج سال گذشته در معرض جرائم ناشی از اسلام هراسی بوده‌اند از ۵۰ درصد به ۸۲ درصد افزایش یافته است. همچنین در این بازه زمانی افرادی که مدعی شدند شاهد توهین‌های کلیشه‌ای درباره اسلام و مسلمانان بوده‌اند از ۶۹ درصد به ۹۳.۳درصد رسیده است. 

گزارش یادشده می‌افزاید: ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی صورت گرفته مدعی شده‌اند که بدون هیچ دلیلی مورد ظن دستگاه‌های امنیتی انگلیسی قرار دارند و همچنین ۸۷ درصد دیگر بر این باور هستند آن‌هایی که علیه مسلمانان رفتارهای تبعیض‌آمیز دارند از رسانه‌ها خط می‌گیرند. 

نویسندگان این گزارش بر این باورند که اسلام هراسی در انگلیس از مرحله «تبعیض نژادی سازمان‌یافته» به مرحله «پسا تبعیض» رسیده به‌ گونه‌ای که مسلمانان اقلیتی خوانده می‌شوند که در جریان وحدت ملی مانع‌ تراشی می‌کنند. 

آنها همچنین قوانین مبارزه با افراط‌ گرایی در انگلیس را به‌ منظور تحت‌ فشار قرار دادن مسلمانان این کشور می‌دانند و بر این باور هستند که این قوانین سبب ایجاد فضای تنفر علیه مسلمانان و به‌ موجب آن افزایش جرائم اجتماعی علیه آنان شده است. 

اندیشکده انگلیسی «روابط نژادی» نیز هفته پیش با انتشار گزارشی اعلام کرد که مسلمانان این کشور در پی قانون جدید سلب تابعیت که توسط دولت انگلیس معرفی شده است، به شهروندان «درجه دوم» تقلیل یافته اند. این گزارش که تحت عنوان "تابعیت: از حق تا امتیاز" منتشر شده به مواردی اشاره می‌کند که چگونه وزارت کشور انگلیس تابعیت برخی از شهروندان این کشور را بدون اطلاع قبلی سلب کرده است. 

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این گزارش بیانگر معضلی است که ما سالهاست به آن اشاره می‌کنیم. مسلمانان ساکن انگلیس در تمامی ابعاد زندگی به شهروندان درجه دو تبدیل شده‌اند. وی این وضعیت را نتیجه فضای تنفر دانست که سیاستمداران و رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر ادامه داد: اسلام هراسی بخشی از واقعیت نگران‌کننده در جامعه انگلیس به شمار می‌رود. اگر شما به روزنامه‌های محلی مراجعه کنید و یا زبان حال مسلمانان را جویا شوید، اسلام هراسی و بی‌توجهی به آن عادی شده است. 

شجره با اشاره به نقش رسانه و سیاستمداران در ترویج اسلام هراسی افزود که آن ها با وضع قوانینی که مسلمانان را هدف قرار می دهد، «اسلام هراسی را مشروع و فرهنگ آن را در کشور نهادینه می‌کنند.»

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار