کد خبر: 1107533
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان:
از چهارشنبه گذشته یعنی ششم مهرماه بود که نمایندگان یونسکو وارد ایران شدند، تا با بررسی وضعیت شهر تاریخی ماسوله گزارشی از این شهر برای ثبت و جهانی شدن آن ارائه کنند...
محمدرضا هادیلو
از چهارشنبه گذشته یعنی ششم مهرماه بود که نمایندگان یونسکو وارد ایران شدند، تا با بررسی وضعیت شهر تاریخی ماسوله گزارشی از این شهر برای ثبت و جهانی شدن آن ارائه کنند. حالا بعد از گذشت چند روز نماینده سازمان جهانی یونسکو با اشاره به اقدامات خوب مسئولان گیلانی برای ثبت جهانی ماسوله اعلام کرده که «زندگی مدرن به بافت تاریخی این شهر آسیب نزده» و همین حرف یعنی ایران می‌تواند برای برگزاری جشن جهانی شدن ماسوله آماده باشیم. 
 
منتظر نظر يونسکو و  ثبت جهانی ماسوله هستيم
 
ماسوله که در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد را باید قطعه‌ای از جواهر گیلان قلمداد کرد. منطقه‌ای که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می‌کشد. زمانی که «نعیمه بن کاری» و تیم همراه وارد ماسوله شدند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه ایشان به عنوان نماینده یونسکو برای بررسی و انجام فرآیند نخستین مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرده است، گفت: «آن‌ها به مدت یک هفته در استان می‌مانند و امیدواریم برآیند این سفر مثبت و ثمره‌اش ثبت جهانی ماسوله باشد.» حالا زمان حضور یونسکویی‌ها به پایان رسیده و آن‌ها باید گزارش خود را به سازمان ارائه کنند و ماسوله افتخار جهانی شدن پیدا کند. بر همین اساس «نعیمه احمد بن کاری» نماینده عمانی یونسکو در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی ماسوله گفته که مسئولان برای تسریع در این کار اقدامات خوبی انجام داده‌اند. وی به ظرفیت‌های بالای ماسوله برای پیوستن به سایت جهانی اشاره کرده و ادامه داد: «اقدامات اثربخشی در این مسیر برای ثبت جهانی این شهر تاریخی انجام شده که باید مورد توجه باشد و ایرانی‌ها در ادامه آن و حفظ این اثر همت داشته باشند.» نماینده سازمان جهانی یونسکو با اشاره به حفظ بافت تاریخی ماسوله با وجود زندگی مدرن مردم این منطقه تصریح کرد: «برنامه‌های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودرو‌ها و عبور مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی برای کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی بسیار مناسب است.» وی همچنین به وضعیت زباله و ضرورت فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله در این منطقه تأکید کرد و ادامه داد: «البته اقداماتی خوبی انجام شده ولی باید ادامه‌دار باشد.» به گفته نماینده سازمان جهانی یونسکو، احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است. 
 ماسوله فقط جهانی شدن می‌خواهد
ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. از آن موقع، این شهر شاهد رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی زیادی بود و در این گذر بررسی‌ها و گزارشات متعددی از این قطعه تاریخی به مراکز و سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف ارائه شد. تا اینکه در آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین‌المللی معرفی شد. در بهمن ۱۴۰۰ ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبر مسرت بخشی بود و امسال هم این شهر به اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان پیوست. حالا فقط جهانی شدن و ثبت ماسوله در یونسکو مانده که با اعلام رضایت نماینده این سازمان از اقدامات انجام شده، ایران و گیلان منتظر این اتفاق بزرگ هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار