کد خبر: 1107252
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
چند وقتی هست که دارو‌های آنتی بیوتیک در سطح داروخانه‌های کشور دچار کمبود شده است. در حالی که هیچ مشکلی برای تولید داخلی وجود ندارد.

به دنبال حذف ارز دولتی برای دارو و اجرای طرح دارویاری، همچنان با برخی کمبود‌های دارویی در سطح داروخانه‌های کشور مواجه هستیم. در این بین، دسترسی به برخی اقلام دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری که کمبود‌ها می‌تواند با عارضه‌هایی برای بیمار همراه باشد.

آنتی بیوتیک ها، جزو همین دسته از دارو‌ها هستند که کمبود آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند.

دارو‌های آنتی بیوتیک که در جامعه ما تحت عنوان اشتباه "چرک خشک کن" شناخته می‌شوند، در واقع دسته دارویی مهمی هستند که علیه عفونت‌های باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و یا باکتری‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد و تکثیر آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند.

هر داروی آنتی بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری‌ها مؤثر است و ممکن است یک آنتی بیوتیک بر عفونت باکتری دیگر بی فایده باشد.

آنتی بیوتیک‌ها دارو‌های قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. با استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانید جان خود را نجات دهید. آن‌ها یا باکتری را می‌کشند یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن شما معمولاً می‌تواند جلوی رشد آن‌ها را بگیرد.

این دارو‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها مؤثر ند و برخی از آن‌ها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند زندگی انسان را نجات دهند. این دارو‌ها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم‌های مضر هستند.

یکی از مزایای مهم این دارو‌ها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و تنها میکروارگانیسم‌های عامل بیماری را از بین می‌برند، اما آنتی بیوتیک‌ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

این دارو‌ها عوارض جانبی گوارشی کمی دارند و می‌توانند به طور گسترده در تمام گروه‌های سنی استفاده شوند. مصرف این‌ها در دوران بارداری نیز ایمن است و هنگام نفوذ بافتی و داخل سلولی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین مقادیر کمی از این ترکیبات به عنوان مواد نگهدارنده غذا استفاده می‌شوند.

آنتی بیوتیک‌ها از جمله دارو‌هایی هستند که بیشترین میزان تجویز و مصرف را در کشور ما دارند، به طوری که برخی از مردم در هنگام بیماری، خودسرانه و بدون تجویز پزشک، از دارو‌های آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند.

حالا چند وقتی هست که با کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک در سطح داروخانه‌های کشور مواجه ایم. این در حالی است که تولید این قبیل دارو‌ها در داخل، هیچ گونه مشکلی ندارد. اما، شرکت‌های دارویی از تولید آنتی بیوتیک‌ها طفره می‌روند.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، علت کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک را، ناشی از اختلاف نظر تولید کنندگان با سازمان غذا و دارو، بر سر تعیین قیمت این دارو‌ها عنوان کرد و گفت: بعد از اجرای طرح دارویاری، سازمان غذا و دارو بر سر تعیین قیمت دارو‌های آنتی بیوتیک به گونه‌ای تصمیم گیری کرد که رضایت خاطر تولید کنندگان فراهم نشد.

وی با عنوان این مطلب که در تأمین ماده مؤثره و بسته بندی دارو‌های آنتی بیوتیک هیچ مشکلی نداریم، افزود: مهم‌ترین مشکل در تولید دارو‌های آنتی بیوتیک، اختلاف نظر بر سر قیمت این دارو‌ها است که می‌بایست اصلاح شود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار