کد خبر: 1106766
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
پوتین به اردوغان:
رئیس جمهور روسیه در تماس با همتای ترکیه‌ای خود خرابکاری در خطوط انتقال گاز کشورش به اروپا را مصداق تروریسم بین‌المللی توصیف کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پنجشنبه شب با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ کرملین در بیانیه‌ای نوشت، پوتین در این تماس «خرابکاری غیر قابل قبول» علیه خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم یک و دو) را «مصداق تروریسم بین‌المللی» توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه به اردوغان گفت، اجرای کامل تعهدات مربوط به توافق صادرات غلات اوکراین از جمله رفع محدودیت ارسال کود و مواد غذایی توسط روسیه به بازار جهانی، دارای ضرورت است.

اردوغان نیز در این تماس از پوتین درخواست کرد در راستای کاهش تنش با اوکراین گام برداشته و توافق حاصل شده درباره صادرات غلات را توسعه دهد.

رئیس جمهور ترکیه مخالفت خود با الحاق چهار ناحیه از اوکراین به خاک روسیه را به همتای روس متذکر شد و از وی درخواست کرد به مذاکرات صلح فرصت دیگری بدهد.

روز سه‌شنبه، دو مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا به اسم «نورد استریم ۱» و یک مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» حوالی آب‌های دانمارک و سوئد گزارش شد.

به گفته نخست‌وزیران سوئد و دانمارک، حادثه‌ای که رخ داده از دید آن‌ها تهدید نظامی مستقیم یا حمله علیه این دو کشور تلقی نمی‌شود.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خرابکاری پشت این حادثه باشد، گفت: «مشخص است که نوعی تخریب خط لوله وجود دارد، چه چیزی باعث آن شده؟ قبل از این که نتایج تحقیقات مشخص شود، نمی‌توانیم هیچ گزینه‌ای را نادیده بگیریم».

در حالی که مقام‌های روسیه از احتمال خرابکاری در خط لوله نورد استریم خبر دادند، یک سیاستمدار لهستانی از آمریکا بابت آسیب وارد شده به خط لوله انتقال گاز روسیه تشکر کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده نشت گاز از خط لوله «نورد استریم» در دریای بالتیک در منطقه‌ای رخ داده که تحت کنترل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکاست.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار