کد خبر: 1106416
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
آمریکا قصد دارد با معرفی قطعنامه‌ای در شورای امنیت اقدام روسیه در برگزاری همه‌پرسی الحاق در چهار منطقه اوکراین را محکوم کند.
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند واشنگتن قصد دارد با معرفی قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام روسیه در برگزاری همه‌پرسی در چهار منطقه اوکراین را محکوم کند.
 
یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همراه با نماینده آلبانی به طور مشترک این قطعنامه را در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت ارائه خواهند کرد.
 
در این قطعنامه تصریح شده شورای امنیت سازمان ملل از توسل به زور برای ترسیم مجدد مرزها حمایت نمی‌کند. با وجود این، سی‌ان‌ان نوشته معرفی این قطعنامه تنها اثر نمادین خواهد داشت زیرا روسیه آن را وتو خواهد کرد.
 
مقام آمریکایی گفته دیپلمات‌های آمریکایی با تمامی کشورهای عضو شورای امنیت از جمله دیپلمات‌های چین و هند نیز رایزنی کرده و تلاش خواهند کرد حمایت آنها از قطعنامه مذکور را جلب کنند.
 
همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد و تا ۲۷ سپتامبر (امروز، پنجم مهر) ادامه دارد. به گزارش رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.
 
پیش از این، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که روند الحاق منطقه دونباس، خرسون و زاپوروژیای اوکراین به روسیه روز ۳۰ سپتامبر ( هشتم مهرماه) تکمیل خواهد شد.
 
اوکراین و کشورهای غربی همه‌پرسی‌ها را ساختگی خوانده و مدعی هستند نتایج این همه‌پرسی‌ها از قبل تعیین شده‌اند. پیش‌تر، وزارت دفاع انگلیس مدعی شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً الحاق «بخش‌های اشغال شده اوکراین» به فدراسیون روسیه را در سخنرانی جمعه (۳۰ سپتامبر، هشتم مهر) در پارلمان این کشور، اعلام خواهد کرد.
 
روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت. کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.
 
پوتین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار