کد خبر: 1104369
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
محاکمه محارب نیایش در دادگاه انقلاب
همان لحظاتی که نخستین‌بار فیلم زورگیری در بزرگراه نیایش در شبکه‌های اجتماعی پیچید، معلوم بود داستان این زورگیری خاص می‌شود، و شد! رئیس‌دستگاه قضا واکنش نشان داد، پلیس مثل همیشه برق‌آسا دستگیر کرد، دادگاه به‌رغم بقیه زورگیری‌ها سریع، علنی و خاص برپا و متهم تفهیم اتهام شد

همان لحظاتی که نخستین‌بار فیلم زورگیری در بزرگراه نیایش در شبکه‌های اجتماعی پیچید، معلوم بود داستان این زورگیری خاص می‌شود، و شد! رئیس‌دستگاه قضا واکنش نشان داد، پلیس مثل همیشه برق‌آسا دستگیر کرد، دادگاه به‌رغم بقیه زورگیری‌ها سریع، علنی و خاص برپا و متهم تفهیم اتهام شد؛ متهمی که این صد وچندمین‌بار او بود که با چاقو از تهرانی‌ها زورگیری می‌کرد، اما فقط این‌بار فیلمش پخش شده بود و حالا در دادگاه بالای ۶۰ نفر از مالباختگان او را شناسایی کرده‌اند. داستان را می‌توان از دورتر آغاز کرد، از زمانی که امریکا کشور مظلوم افغانستان را به یکی از پرچالش‌ترین کشور‌ها به لحاظ فقر و مسائل اجتماعی و بیکاری و مهاجرت تبدیل کرد. برخی اندک از مهاجران مثل همین متهم داستان ما برخلاف میلیون‌ها هموطن خود که در ایران با همزیستی مسلمانانه از کد یمین و عرق جبین خود نان می‌خورند، راه آسان و البته خطرناک زورگیری با چاقو از زنان را برمی‌گزینند. تهدید جان، مال و ناموس مسلمان با اسلحه، حکمی دارد که قاضی صلواتی در دادگاه آن را به گوش مخاطبان رساند: اعدام! این دادگاه قرار است اتمام حجتی با زورگیران مسلح باشد. البته هم پلیس که امروز طرح جدید جمع‌آوری زورگیران را دارد و هم دستگاه قضا که در دوره رئیس اسبق یک‌بار با مجازات یکی از زورگیران مسلح، خبرساز شد، به‌خوبی می‌دانند که کار باید از جای دیگری آغاز شود. اینکه امروز صد‌ها نفر زورگیر مثل آب‌خوردن در تهران به دام پلیس می‌افتند، یک نشانه‌اش اقتدار و حرفه‌ای‌گری پلیس است، نشانه دیگرش آن است که زورگیران این سبک زندگی «بازداشت پلیس، زندان قاضی و بازگشت به جامعه» را برگزیده‌اند و با آن مشکلی ندارند! این سبک را باید به‌هم زد و این راهکار دیگری می‌طلبد که آسان نیست، اما هیچ کار خوبی آسان نیست.


پرونده زورگیری خشن در بزرگراه نیایش که با انتشار فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی به پا کرد، کمتر از یک ماه بعد از وقوع حادثه در دادگاه انقلاب تهران بررسی شد. مجرم افغانستانی در حالی با اتهام محاربه مقابل قاضی صلواتی قرار گرفت که ۵۶ نفر از شاکیان او را شناسایی و یکصد اعتراف به سرقت، آن هم با کشیدن سلاح سرد به روی مردم در پرونده‌اش ثبت شده است. قاضی صلواتی با هشدار به سارقان تأکید کرد که براساس قانون مجازات کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم که موجب ناامنی شود، محاربه و حکم آن اعدام است.
‌صبح دیروز بعد از اینکه قاضی ابوالقاسم صلواتی وارد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران شد و در جایگاهش قرار گرفت، رسمیت جلسه اعلام شد. سپس قاضی از نماینده دادستان درخواست کرد از کیفرخواست صادر شده علیه متهم دفاع کند.
نماینده دادستان گفت: متهم حبیب‌اللهی و تبعه کشور افغانستان است که کیفرخواست به اتهام محاربه علیه وی صادر شده است. براساس گزارش‌های پلیس، وی به همراه همدستش با کشیدن سلاح سرد در چندین زورگیری تلفن همراه در بزرگراه‌های نیایش، رسالت، چمران، شیخ فضل‌الله، همت، باقری و محله‌های هلال احمر، یوسف‌آباد، پاسداران، میدان کاج، تهرانپارس، شوش و خیابان‌های خیام، حافظ، جانبازان، فلکه اول و دوم تهرانپارس و چند ایستگاه مترو و اتوبوس تندرو نقش داشته است. نماینده دادستان ادامه داد: عمل مجرمانه متهم که با کشیدن چاقو و قمه همراه بوده علاوه بر ایجاد وحشت موجب گسترش ناامنی شده است. در حال حاضر متهم به ۱۰۰ فقره سرقت اعتراف کرده و ۵۶ نفر از شاکیان هم او را شناسایی کرده‌اند که برای وی درخواست صدور حکم شایسته دارم.
سپس یکی از شاکیان که دختری جوان بود به درخواست قاضی در جایگاه قرار گرفت و برای متهم درخواست مجازات کرد.
او گفت: روز حادثه در بزرگراه نیایش ترافیک سنگینی بود. من هم داخل خودرو تنها و در ترافیک مانده بودم که ناگهان مردی چاقو به دست شروع به ضربه زدن به در ماشین کرد. من خیلی ترسیدم و نمی‌دانستم باید چه کنم. شیشه ماشین کمی پایین بود، همه چیز در چند لحظه اتفاق افتاد. متهم از من خواست گوشی تلفن همراهم را به او بدهم. من ترسیده بودم و نمی‌دانستم باید چه کاری انجام دهم. او دست انداخت و گوشی را از جعبه‌ای که آن را داخلش گذاشته بودم، برداشت. با دسته چاقو چند ضربه هم به جا‌های دیگر داخل ماشین زد، من هم در شوک بودم. وقتی از آنجا دور شد و کمی از شوک خارج شدم، دیدم با ضربه‌ای که به سوئیچ ماشین زده کلید داخل سوئیچ شکسته است. شاکی دیگری در جایگاه قرار گرفت و گفت: شب‌هنگام از محل کارم در محله سرسبز به خانه برمی‌گشتم که دیدم دو موتورسوار در تعقیبم هستند. ترسیدم و گوشی تلفن همراهم را داخل کیفم گذاشتم. کیفم را محکم گرفتم و به طرف ایستگاه اتوبوس که همان نزیکی بود، رفتم. وقتی وارد ایستگاه شدم موتورسوار‌ها را دیدم که از آنجا رد شدند. همان لحظه گوشی تلفن همراهم زنگ خورد. وقتی گوشی را از کیفم درآوردم، دیدم که یکی از آن‌ها گوشی را قاپ زد و ترک موتور نشست و هر دو فرار کردند. از اتفاقی که برایم افتاد، ترسیده‌ام و برای متهم درخواست مجازات دارم.
سپس چند شاکی دیگر هم به درخواست قاضی یک به یک در جایگاه قرار گرفتند و برای دادگاه شرح دادند که متهم چگونه با تهدید چاقو یا قمه اموال آن‌ها را سرقت کرده است.
وقتی متهم به درخواست قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت، اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به روی مردم و سرقت اموال آن‌ها به وی تفهیم شد.
متهم گفت: قبول دارم همراه همدستم سوار موتور می‌شدیم و از شهروندان زورگیری می‌کردیم، اما شاکیانی را که در دادگاه حاضر هستند، نمی‌شناسم. قاضی گفت که شما در مرحله دادسرا به سرقت‌های خود اعتراف کرده‌اید و شاکیان هم همانجا شما را شناسایی کرده‌اند. فیلم سرقت‌هایی که مرتکب شده‌ای موجود است که متهم سکوت کرد.
متهم در آخرین دفاع خود گفت: از سرقت‌هایی که مرتکب شده‌ام پشیمان هستم و از دادگاه درخواست گذشت دارم.
در ادامه قاضی صلواتی با هشدار به مخلان امنیت گفت، کسانی که امنیت روانی جامعه را برهم می‌زنند، بدانند که براساس ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود، محاربه خواهد بود و حکم محاربه نیز اعدام است. قاضی صلواتی بعد از شنیدن آخرین دفاع متهم گفت که حکم دادگاه در مدت یک هفته صادر و اعلام خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار