کد خبر: 1098514
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور در سال زراعی جدید با هدف تحت پوشش قراردادن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور در سال زراعی جدید با هدف تحت پوشش قراردادن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.
در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهادکشاورزی، سرپرست و معاونان و مدیران استانی ستاد اجرایی فرمان امام، نماینده ولی‌فقیه و جمعی از مسئولان مربوطه، همایش آغازین سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور در محل ساختمان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به تأکیدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور گفت: جلب اعتماد مردم و کشاورزان مهم‌ترین عامل اجرای مؤفقیت‌آمیز این طرح است.
وی افزود: عزم جدی ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص طرح دیم‌زار‌ها به واسطه اهمیت امنیت غذایی و کشاورزی در کشور است. مخبر ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کشور گفت: تعامل مردم و دولت بسیار حائز اهمیت است و هر جا اعتماد مردم را در هر زمینه‌ای به دست آوردیم به موفقیت رسیدیم. وی ادامه داد: باید ضمن استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، فناوری‌های روز دنیا برای افزایش بهره‌وری و درآمدزایی در حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها در کشور نیز مورد توجه قرار داشته باشد. مخبر درخصوص اهمیت کشت دیم در کشور ادامه داد: باید به سمتی حرکت کرد که حتی یک متر زمین دیم در کشور نباشد که زیر کشت نرفته باشد و اگر زمین کشاورزی بدون استفاده بماند، حتماً به دلیل ضعف مدیریتی است. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دسترسی کشور به دریا و اقیانوس ادامه داد:‌پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های کشور از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و همکاری وزارت جهادکشاورزی، باید به دنبال اجرای طرح جهش تولید در شیلات باشیم که می‌تواند به اشتغالزایی و درآمد پایدار برای مردمان ساحل‌نشین منجر شود.
در ادامه این مراسم، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام یک ستاد استراتژیک است و هرجا وارد شده تحول در کشور آفریده است، گفت: برکتی که در حوزه کشاورزی هست، در سایر حوزه‌های اقتصادی نیست، طرح دیم‌زار‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز را شامل می‌شود. دیم‌زار یکی از بخش‌های مغفول در کشور بود، در کنار جهش تولید در دیم‌زار، ستاد اجرایی فرمان امام می‌تواند طرح جهش تولید در شیلات را هم رقم بزند و ما آماده همکاری دراین زمینه هستیم. عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز با تأکید بر اینکه ایجاد زنجیره امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ستاد اجرایی فرمان امام در سال‌های اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌سازی مواد اولیه حداقل ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم، گفت: دربحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌های متعددی مانند جهش تولید دیم‌زار‌ها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی درحوزه تولید گوشت قرمز و سفید دستاورد‌های خوبی داشته و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌های اقتصادی و بازکردن معبر است. وی با بیان اینکه برای ایجاد مهاجرت معکوس باید کشاورزی را اقتصادی کنیم، بیان کرد: باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی، همانند خرید تضمینی گندم، محصولات دیم‌زار‌ها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌های اجرای این طرح گسترش یابد.
نوروزی با اشاره به جزئیات طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها بیان داشت: با اجرای این طرح در سال اول ۶۷۰ هزار هکتار و در سال دوم ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار و در سال سوم برنامه این است که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم. ستاد اجرایی فرمان امام برای تأمین بذر، کود، ماشین‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌های لازم را ازطریق سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند. وی افزود: عمده اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم، به رغم خشکسالی‌ها در کشور، به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار