کد خبر: 1098384
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ۵ مرداد
استان مرکزی به خاطر دارابودن صنایع مادر تخصصی و شهرک‌های صنعتی به عنوان پایتخت صنعتی کشور نقش مهمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی بر عهده دارد
فاطمه قاسمی

استان مرکزی به خاطر دارابودن صنایع مادر تخصصی و شهرک‌های صنعتی به عنوان پایتخت صنعتی کشور نقش مهمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی بر عهده دارد. تولید ماشین آلات صنعتی و قطعات مورد نیاز در صنایع دفاعی، نظامی و پشتیبانی در سال‌های دفاع‌مقدس باعث شد تا در ۵ مرداد ۱۳۶۵ دشمن سه مرکز اصلی صنعت استان را مورد هدف و بمباران قرار دهد و بعد از آن هم صنایع بزرگ استان مرکزی از طرف کشور‌های غربی تحریم شود. با این حال ۵ مرداد به عنوان روز ایثار و مقاومت اراک نامگذاری شد. به همین بهانه به سراغ سردار محسن کریمی فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

چرا ۵ مرداد روز ایثار و مقاومت اراک نام گرفته است؟
یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی بحث «ما می‌توانیم» است و دستاورد دیگر استقامت، ایثار و گذشت و پشتیبانی مردم از حکومت یا همان سرمایه اجتماعی. ۵ مرداد مردم اراک حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و سه حادثه عظیم که اگر در کنار هم قرار گیرند ایثار، فداکاری و حمایت مردمی به طور کامل در آن مشاهده می‌شود. ۵ مرداد برای اراک یک روز مهم است و به عنوان روز ایثار و مقاومت این شهر نامگذاری شده است. سه حادثه مهم از جمله افتخارآفرینی رزمندگان اراک در عملیات‌های مرصاد، رمضان و حادثه بمباران مراکز صنعتی شهر اراک در این روز اتفاق افتاده است. شهر اراک در ۵ مرداد، ۲۰۷ شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده، بنابراین تبیین حماسه‌های روز ایثار و مقاومت اراک نشاندهنده هویت حماسی مردم اراک است.
رویکرد برنامه‌های روز ایثار و مقاومت اراک به چه صورت است؟
رویکرد برنامه‌های گرامیداشت روز ایثار و مقاومت اراک تبیینی است. تبیین و تشریح واقعیت‌ها و حماسه‌های دفاع مقدس یک ضرورت است. جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس علاوه بر اینکه حقانیت ملت ایران را به اثبات می‌رساند، بازخوانی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فوق‌العاده ملت ایران برای مقابله با دشمنان و عبور از مشکلات هم به شمار می‌آید که می‌تواند برای شرایط امروز راهگشا باشد. برگزاری یادواره‌های شهدا و برنامه‌های یک مسجد یک خاطره که از ابتکارات ستاد کنگره شهدای استان مرکزی است، یکی از روش‌های جهاد تبیین و جلوگیری از تحریف و فراموشی دفاع‌مقدس می‌باشد که باید به برگزاری آن‌ها اهتمام ورزید و البته استفاده از ابتکارات و جذابیت‌های محتوایی و اجرایی برای جذب نسل جدید یک ضرورت بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود.
چه برنامه‌هایی برای این روز در نظرگرفته شده است؟
شروع برنامه‌های روز ایثار و مقاومت اراک از روز‌های گذشته با تجلیل و تکریم از خانواده معظم شهدا شروع شده و با تولید محتوا در قالب کتاب، تولیدات چند رسانه‌ای و اردو‌های شهید مجید ایزدپناه ادامه پیدا می‌کند. تاکنون از خانواده یکصد شهید اراکی دیدار و تجلیل به عمل آمده است و با توجه به اهمیت جایگاه سرود در فعالیت‌های فرهنگی تهیه یک سرود ویژه برای روز ایثار و مقاومت اراک در دستور کار قرار گرفته که در نهایت اجرای سرود ۲۰۷نفری گروه سرود شهدای اراک هدف‌گذاری شد. همچنین به جهت اینکه بیمارستان ولیعصر، پزشکان و پرستاران زیادی در حادثه پنجم مرداد اراک نقش مؤثری ایفا کردند، نیاز است نقش این بیمارستان و مدافعان سلامت که امروز جایگاه آن‌ها بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، بهتر برای نسل جوان و نوجوان تبیین و بیان شود. تبیین نقش مردم و رزمندگان در عملیات‌های غرورآفرین رمضان، مرصاد و سالروز بمباران شهر اراک و تبیین نقش کلیدی کارخانجات و صنایع اراک در دفاع مقدس از رویکرد‌های اقدامات تبیینی روز ایثار و مقاومت اراک است و سعی داریم برای هرکدام از این موضوعات تولیدات مناسب و فاخر تهیه کنیم تا برای نسل جوان جذابیت و شنیدنی باشد. تاکنون هفت فوتورمان و کلیپ‌های زیادی به همت ستاد کنگره شهدای استان مرکزی تهیه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار