کد خبر: 1095832
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از کارشکنی و سیاسی‌کاری تا پیدا نشدن بلیت و تعلل در ارسال مدارک
شیوا نوروزی

ورزش ایران هر چند وقت یک‌بار با یک مشکل مواجه می‌شود و در چند روز گذشته «لغو اعزام تیم‌های ملی» به مسابقات برون‌مرزی چالش جدید ملی‌پوشان بوده است.
حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی علاوه بر اینکه برای محک خوردن آمادگی ورزشکاران مهم است، تأثیر زیادی بر ارتقا یا تنزل جایگاه‌شان در رنکینگ‌های جهانی دارد. ضمن اینکه نفرات حاضر در اردو به همراه کادرفنی تمرینات سخت و طولانی را قبل از هر مسابقه پشت سر می‌گذارند. به همین خاطر اجرا نشدن هر کدام از برنامه ها، آسیب بزرگی به تیم‌های ملی می‌زند.
مسابقات ورلدگیمز کاراته روز جمعه در بیرمنگام امریکا آغاز می‌شود و همانطور که پیش‌بینی می‌شد کاراته‌کا‌های کشورمان به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در این رقابت معتبر بازماندند. ورلدگیمز هر چهار سال یک‌بار و با حضور هشت کاراته‌کای برتر هر وزن برگزار می‌شود. قرار بود بهمن عسگری، ذبیح‌الله پورشیب، سجاد گنج‌زاده، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی، پنج ملی‌پوش ایرانی به همراه شهرام هروی و سیدحسن طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته به امریکا سفر کنند. آن‌ها حتی برای گرفتن ویزا به ارمنستان هم سفر کردند و همان ابتدا درخواست شهرام هروی و رئیس فدراسیون به دلیل خدمت سربازی رد شد. در حالی که بهترین‌های کاراته ایران تصور می‌کردند مشکلی برای گرفتن ویزا ندارند با رد شدن درخواست آن‌ها سفر تیم‌ملی به بیرمنگام لغو شد. پس از آن کاراته‌کا‌ها در استوری مشترک از مسئولان درخواست کمک کردند: «متأسفانه هنوز ویزای امریکا را دریافت نکرده‌ایم. ما سهمیه این رقابت‌ها را به دست آوردیم و سخت تمرین کردیم، آیا راهی وجود دارد که فدراسیون جهانی و مسئولان این مسابقات کمک کنند تا در این روز‌های کم این روند را تسریع کنیم.»
طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته با انتقاد از کارشکنی امریکایی‌ها اظهار داشت: «کاراته ایران از قدرت‌های سنتی این رشته به حساب می‌آید و همیشه از عنوان‌داران در رقابت‌های جهانی و آسیایی بوده و مسلماً حضور تیم ملی ایران بر اعتبار بازی‌های جهانی اضافه می‌کند. امریکا به عنوان میزبان مسابقات، سیاست را در ورزش دخالت داده، وگرنه چه دلیلی دارد روادید تیم ایران را صادر نکند. همه این اتفاقات در حالی بوده که در سال‌های اخیر شعار پوچ «عدم دخالت سیاست در ورزش» را بار‌ها همین مدعیان مطرح کرده بودند.»
کاپیتان تیم‌ملی کاراته نیز از برخورد سیاسی با ملی‌پوشان عصبانی است. پورشیب در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به دخالت سیاست در ورزش گفت: «با وجودی که تاکنون بار‌ها در نقاط مختلف جهان بدون هیچ مشکلی به میدان رفته‌ایم، اعضای تیم از نفرات شاخص و عنوان‌دار کاراته جهان محسوب می‌شوند و کشور‌های دیگر احترام زیادی برای تیم ایران قائل هستند، متأسفانه امریکا از صدور روادید برای تیم ایران برای حضور در این رویداد مهم جهانی خودداری کرده است. امریکا پیش از این نیز برای تیم‌های مختلف از جمله کشتی، روادید سفر به این کشور را صادر نکرد که این موضوع نشان‌دهنده این است که امریکایی‌ها مسائل غیرورزشی و سیاسی را در ورزش دخیل می‌کنند. در شرایطی که کشور‌های اروپایی برای اعضای تیم ایران بار‌ها حتی ویزای بلندمدت صادر کرده‌اند، اقدام امریکا در ندادن ویزا جای تأسف دارد. فدراسیون جهانی باید به میزبان فشار می‌آورد تا جلوی این اقدام امریکا را می‌گرفت که متأسفانه این کار انجام نشد.»
متأسفانه تیم‌ملی بسکتبال سه نفره بانوان نیز به خاطر تأخیر در صدور ویزا از سوی سنگاپور و پیدا نکردن پرواز مناسب فرصت حضور در کاپ آسیا را از دست داد. دختران بسکتبالیست باید دوشنبه به سنگاپور می‌رفتند، اما به دلیل صادر نشدن به موقع ویزاها، امکان پیدا کردن پرواز جدید وجود نداشت. جدا از بحث ویزا، موضوعات دیگر نیز در به‌هم خوردن برنامه تیم‌ها تأثیر دارد. هفت نفر از تیراندازان تپانچه قرار بود امروز برای حضور در جام‌جهانی (۱۸ تا ۳۱ تیر) به کره‌جنوبی سفر کنند، اما گفته می‌شود کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون تیراندازی مدارک تیراندازان را دیر به سفارت کره ارسال کرده، به همین خاطر ویزا‌ها دیر صادر شده است. در نتیجه بلیت مناسب برای ملی‌پوشان پیدا نشد تا این سفر نیز کنسل شود. اگرچه گران بودن بلیت نیز یکی از دلایل لغو این سفر اعلام شده، ولی به نظر می‌رسد تعلل اولیه علت اصلی عدم اعزام تیراندازان به جام‌جهانی باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار