کد خبر: 1095585
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کارشناس مسائل اوراسیا:
دکتر بهمن گفت: روابط با همسایگان و کشور‌های شرقی به این معنا نیست که ایران کشور‌های غربی را نادیده بگیرد و روابط با آن‌ها را تعطیل کند.

دکتر شعیب بهمن کارشناس ارشد مسائل اوراسیا درباره درخواست عضویت ایران در بریکس اظهار داشت: معمولا نهادها، مجامع یا سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی حاوی یک فرصت دوجانبه است؛ هم کشورها منافع خود را در عضویت در چنین مجامعی می‌بینند هم آن ساز و کارهایی که می‌خواهند آن کشور را بپذیرند به این مسئله توجه می‌کنند که پذیریش این کشور چقدر می‌تواند بر قدرت و موقعیت آن نهاد بیافزاید.

بریکس باعث ارتقا منزلت ایران در سطوح منطقه‌ای و بین المللی می‌شود
وی در ادامه با بیان اینکه مسئله عضویت ایران در بریکس موضوعی دو سویه است، خاطرنشان کرد: هم ایران از این مسئله منتفع خواهد شد و هم می‌تواند برای بریکس یک موقعیت جالب و جذاب ایجاد شود. برای ایران از این جهت می‌تواند اهمیت داشته باشد که در بین کشورهای نوظهور اقتصادی قرار می‌گیرد و یک آینده مشترک را با کشورهای همسو و همگرا با خودش پیدا کند و قاعدتاً این مسئله می‌تواند باعث ارتقا منزلت ایران در سطوح منطقه‌ای و بین المللی شود.

کارشناس ارشد مسائل اوراسیا با اشاره به اینکه عضویت ایران در عین حال برای بریکس هم اهمیت خواهد داشت، توضیح داد: ایران کشوری با موقعیت جغرافیای ویژه و دارای منابع غنی انرژی است و نقش بسیار مهمی در بسیاری از تحولات مناطق پیرامونی خودش و همچنین تحولات بین المللی دارد. در نتیجه این عضویت و این روند می‌تواند به سود و منفعت هر دو طرف باشد و برای هردو جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

بهمن با بیان اینکه رویکرد دولت‌ها تاثیر بسیار زیاد و مهمی در نقش آفرینی یک کشور در سطوح منطقه‌ای و بین المللی دارد، تصریح کرد: در اینکه دولت آقای روحانی اساساً تمایلی به عضویت در چنین سازو کارهایی مثل بریکس و شانگهای نداشت هیچ تردیدی وجود ندارد، چراکه جو حاکم بر سیاست خارجی دولت گذشته توسعه مناسبات با کشورهای غربی بود. نکته دیگر سازوکار پیوستن اعضای جدید به یک چنین نهادهایی است که به هر حال باید دید خود این نهادها در وهله اول چقدر آمادگی پذیرش اعضای جدید را دارند و در وهله دوم چه سازوکاری برای پذیرش اعضای جدید در جمع خودشان دارند.

وی درباره تاثیر تغییر و تحولات جهانی در پذیرش عضو جدید در این نهادها، گفت: به هر حال آنچه که امروز در دنیا وجود دارد بسیار با شرایط یکسال گذشته و حتی شش ماه گذشته تفاوت دارد. وقوع جنگ اوکراین، تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین و همچنین تمایل کشورهای غربی به ارتباط گیری با کشورهای مستقل جزء دلایلی به شمار می‌رود که می‌تواند درهای بریکس را به سوی ایران باز کند.


تمایل یکجانبه به کشورهای غربی و حتی کشورهای شرقی بر منافع ملی تاثیرات مخرب می‌گذارد
کارشناس ارشد مسائل اوراسیا با اشاره به نگاه دولت سیزدهم در روابط خارجی، گفت: درباره سیاست خارجی که دولت آقای رئیسی دنبال می‌کند بسیار صحبت شده اما واقعیت این است که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی که بر آن حاکم است اساساً نمی‌تواند یک کشور یک سویه نگر در حوزه سیاست خارجی باشد و تمایل یکجانبه به کشورهای غربی و حتی کشورهای شرقی می‌تواند بر منافع ملی و امنیت ایران تاثیرات مخرب داشته باشد.

وی با بیان اینکه بهترین سیاست در حوزه روابط خارجی برای ایران پیگیری راهبرد توازن بخش است، خاطرنشان کرد: ایران باید بتواند به شکل همزمان روابط خود را با همه کشورهای دنیا گسترش دهد، اما آن چیزی که اکنون در حال اتفاق است پر کردن خلأیی است که در سال های گذشته بوجود آمد. دولت سابق به شکل یکجانبه نگاهش به غرب بود و این موضوع باعث شد که از توسعه روابط با همسایگان و کشورهای شرقی غافل بماند و در تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ضربات زیادی کشور در این خصوص متحمل شود. توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای شرقی می‌تواند این خلاء را پر کند.

کارشناس ارشد مسائل اورسیا در پایان با تاکید بر اینکه توسعه روابط با همسایگان و کشورهای شرقی به این معنا نیست که ایران کشورهای غربی را نادیده بگیرد و روابط با آن‌ها را تعطیل کند، افزود: هر کشوری در جایگاه خودش می‌تواند در حوزه سیاست خارجی ایران تعریف شود و می‌تواند با ایران روابط مناسبی داشته باشد. اما بخش عمده‌ای از آن به نگرش‌ها و گرایش‌های طرف مقابل ربط پیدا می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند یک سویه خواهان توسعه روابط با سایر کشورها باشد. اگر کشورهای غربی خواهان بهبود روابط با ایران هستند باید آنها هم گامل متقابلی در این خصوص بردارند چیزی که تا به امروز به شکل عملی مشاهده نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار