کد خبر: 1095362
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
هرچند غربی‌ها تلاش می‌کنند فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای را سرد و ناامید‌کننده جلوه دهند، اما مقامات ایرانی و روسی نسبت به احیای توافق هسته‌ای خوش‌بین هستند. علی باقری پس از اتمام مذاکرات غیرمستقیم با امریکایی‌ها در قطر، به مسکو رفت و با مقامات روسی گفتگو کرد.

هرچند غربی‌ها تلاش می‌کنند فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای را سرد و ناامید‌کننده جلوه دهند، اما مقامات ایرانی و روسی نسبت به احیای توافق هسته‌ای خوش‌بین هستند. علی باقری پس از اتمام مذاکرات غیرمستقیم با امریکایی‌ها در قطر، به مسکو رفت و با مقامات روسی گفتگو کرد. ارزیابی روس‌ها از روند گفتگو‌ها مثبت است و بر این باورند که به‌رغم تمام دشواری‌ها توافق هسته‌ای همچنان قابل اجرا است.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای، پس از سه روز مذاکرات در قطر پایان یافت و اکنون رایزنی‌ها با سایر اعضای برجام شروع شده است تا در جریان جزئیات این گفتگو‌ها قرار بگیرند. در همین راستا، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجام روز جمعه به روسیه سفر کرد و با میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفتگو کرد. اولیانوف، دیروز طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت‌وگوی معاونان وزیران امور خارجه ایران و روسیه درباره برجام را مثبت ارزیابی کرد. او نوشت: این نشست یک تبادل‌نظر بسیار حرفه‌ای درباره وضعیت کنونی برجام و چشم‌انداز‌های مذاکرات وین بود. اولیانوف همچنین تأکید کرد: «ارزیابی من این است که به‌رغم تمام دشواری‌ها توافق هسته‌ای همچنان قابل اجرا است. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، امریکا باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.» محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات برجام هم دیروز با بیان اینکه برخی اختلافات همچنان وجود دارد، روند مذاکرات در قطر را مثبت خواند. مرندی در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفت که غربی‌ها به هرحال در این ماه‌ها مجبور شده‌اند از برخی مواضع خود کوتاه بیایند و برای حل مسائل باقی‌مانده نیز برای رسیدن به توافق از برخی دیگر آن مواضع نیز کوتاه خواهند آمد و این ضروری است، چراکه مواضع‌شان در تعارض با اجرای کامل برجام و عادی شدن فضای داخلی اقتصاد ایران بوده است. مرندی همچنین ادعای امریکایی‌ها را مبنی بر اینکه ایران خواسته‌های فرابرجامی را طلب می‌کند، رد کرد و گفت: «به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین مواردی با هدف فشار آوردن به ایران است. به این منظور که کشور‌های غربی در نهایت از ایران امتیاز بگیرند. عده‌ای برای این کار حقوق می‌گیرند، عده‌ای هم از روی ناآگاهی آن را تکرار می‌کنند.» خوش‌بینی روس‌ها و ایران نسبت به توافق احتمالی درباره احیای برجام درحالی است که اظهارات اخیر مقامات امریکایی و اروپایی نشان می‌دهد رسیدن به توافق پس از این دور از مذاکره، دورتر از همیشه شده است. حتی برخی مقامات سابق امریکا نیز تلاش می‌کنند فضای مذاکرات را متشنج کرده و واشنگتن را به عدم توافق با ایران مجاب کنند. در همین راستا، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق امریکا در مصاحبه‌ای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.
کیسینجر در مصاحبه با پایگاه اسپکتیتور گفت که از ابتدا مخالف این توافق بوده است. وی گفت: «نظر من این بود که راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و گفتگو‌ها الگویی ایجاد می‌کرد که طبق آن پیشرفت هسته‌ای ایران احتمالاً کمی کند می‌شد.» کیسینجر که یکی از استراتژیست‌های ارشد حوزه سیاست خارجی امریکا است، درباره مذاکرات فعلی برای بازگشت امریکا به برجام هم گفت: «الان مشکل مذاکرات جاری هسته‌ای این است که بازگشت به توافقی که از ابتدا ناکافی بود بسیار خطرناک است.» کیسینجر و شمار دیگری از سیاستمداران امریکا، برجام را از آن جهت که به محدود شدن همه مؤلفه‌های قدرت ایران از جمله قدرت منطقه‌ای و قدرت موشکی منجر نمی‌شود توافقی ناکافی می‌دانند و مدعی هستند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران که به اذعان آن‌ها تهدیدی برای متحدان غرب در منطقه است، باید در مفاد توافق جدید گنجانده شود، اما ایران به‌شدت با این مسئله مخالفت کرده است.
دیکته صهیونیستی به امریکا
با شروع مذاکرات هسته‌ای، صهیونیست‌ها بار دیگر دست به‌کار شده‌اند تا نگذارند توافق بین ایران و غرب صورت گیرد. یک مقام ارشد صهیونیستی به پایگاه المانیتور گفت اسرائیل فهرستی از تدابیر دیپلماتیک برای افزایش فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود جمع‌آوری کرده است. این مقام صهیونیستی گفت: «روش‌هایی برای جلوگیری از پروژه هسته‌ای ایران وجود دارند که نظامی نیستند. غرب و ایالات متحده تاکنون از همه ابزار‌های دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند استفاده نکرده‌اند.»‌وی در ادامه مدعی شد: «ایرانی‌ها این را می‌دانند و با توجه به وضعیتی که دارند مقاومت در برابر تدابیر جدید را سخت خواهند یافت. ما قصد داریم به بایدن درباره توافق هسته‌ای جدید هشدار دهیم و راهکار جایگزین مشخصی به او ارائه کنیم.» المانیتور نوشته سازمان موساد بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای را امری می‌داند که حتماً اتفاق خواهد افتاد. طبق ادعای این رسانه، این ارزیابی موساد منطق بسیار ساده‌ای دارد و آن این است که هیچ‌کدام از دو طرف راه جایگزین دیگری ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار