کد خبر: 1093069
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
حسین فصیحی

تبديل کردن کالاي سرقتي به پول اولين گام سارقان بعد از انجام موفقيت آميز سرقت است. از ديرباز سارقان براي پيدا کردن مالخري که به راحتي بتوانند اموال سرقت شده را به او بفروشند با سختی مواجه بودند، چرا که اين امکان هميشه وجود داشته که مالخران به راحتي آمار سارقان را به پليس گزارش دهند. مالخران عمدتا افرادي زيرک هستند و در جريان خريد کالا، به راحتي متوجه مي‌شوند کالايي که خريداري مي‌کنند سرقتي است از همين رو بهاي خيلي کمي بابت کالا به سارق پرداخت مي‌کنند. توجيه مالخران اين بوده که فروش اموال سرقتي به راحتي ممکن نيست و در صورت پيدا شدن صاحب کالا، مجبور مي‌شوند علاوه بر بازگرداندن کالا دردسرهاي پليس و محکمه را هم پذيرا باشند.
ورود پدیده های نوین به زندگی، نه فقط سبک زندگی مردم بلکه سبک کسب و کار مجرمان را هم تغییر داده است. این روزها بسیاری از مردم به جای این که برای خرید راهی بازار شوند و دشواری رفت و آمد را تحمل کنند، ترجیح می هند با گوشی تلفن همراهشان راهی یازارهای سایبری شوند.آنها که به دنبال کالاهای دست اول هستند بازار دیجیکالا همیشه انتخاب اولشان است اما اگر کالای دست دوم مد نظر باشد دیوار و شیپور گزینه اصلی است.سایت های دیوار و شیپور امکان همزمان خرید و فروش کالا را فراهم کرده و طرفداران زیادی هم بین مردم پیدا کرده است. امکان فروش کالای دست دوم در این سایت ها اقبال جامعه سارقان را هم به دنبال داشت و منجر به کساد شدن کسب و کار بسیاری از مالخران شدو سبب شد انها هم بخشی از فعالیت شان را به این فضا منتقل کنند. سارقان به جای این که اجناس سرقتی شان را به بهای کمی به دست مالخران بدهند از تسهیلات این سایت ها استفاده می کنند و به راحتی کالای سرقتی را به قیمت مناسب به فروش می رسانند واز امنیت بیشتری هم نسبت به همکاری کردن با مالخران برخوردار هستند. در این سایت ها هیچ مبنایی برای تشخیص کالای سرقتی از کالاهای غیرسرقتی وجود ندارد؛ همین موضوع بهترین فرصت را در اختیار سارقان قرار داده که بتوانند کالاهای دزدی را به پول تبدیل کنند. پایین بودن امنیت این سایت ها در راستی آزمایی از فروشندگان کالا از جمله دلایل دیگر برای اقبال سارقان به این سایت ها می باشد. سارقان به خوبی آگاهند که سایت قادر نیست صحت آگهی ها را تضمین کند و هیچ مسوولیتی هم نسبت به درج آگهی ها پذیرا نیست . این سایت ها از ضریب امنیتی و نظارتی مناسبی برخوردار نیست و از سوی دیگر پلیس هم قادر نیست روی آگهی هایی که در این سایت ها منتشر می شود نظارت داشته باشد. ارتباط سارقان با سایت ها عمدتا از طریق سیم کارت هایی برقرار می شود که درباره اصالت آن تردید وجود دارد و هیچ مشخصات درستی درباره مالکش در سامانه تلفن های همراه ثبت نشده است.
کالاهایی که در کشور خرید و فروش می شوند از کد اصالت برخوردار نیستند بنابراین در صورتی که سارقان کالا را از فروشگاه یا خانه مردم سرقت کنند امکان پیگرد آن از سوی پلیس وجود ندارد از همین رو تا زمانی که ساختار قانونی کالاها را با کد اصالت وارد بازار نکندو امکان فروش اموال سرقتی به راحتی در سایت ها فراهم باشد کسب و کار سارقان هم رونق خواهد داشت.رونق کسب و کار سارقان با فروش هایی که در فضایی مجازی دارند هر روز بیشتر و بیشتر می شود. یکی از مهم ترین راهکارهایی که می شود کسب و کار سارقان را در این حوزه از رونق انداخت ملزم کردن سایت های مجازی به بالابردن امنیت شان است که تا زمانی که برقرار نشود اموال سرقتی وارد زندگی های مردم می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار