کد خبر: 1091753
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
مرتضی طاهری با اشاره به اینکه قوه قضاییه باید با عوامل و حامیان فیلم «عنکبوت مقدس» برخورد کند، گفت: براساس حدیث سلسلةالذهب، امام رضا (ع) شرط توحید است و اهانت به ایشان، اهانت به خدا، دین، توحید و موحد بودن است.
مرتضی طاهری، مداح اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به شرکت فیلم «عنکبوت مقدس» با محتوای اهانت به امام رضا (ع) در جشنواره بین‌المللی کن اظهار داشت: این جشنواره سال‌هاست که نشان داده تنها بُعد هنری و فنی در آن مدنظر نیست و ملاک انتخاب آثار، عیار فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها نیست و یک جشنواره سیاسی است.

شرط پذیرش فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن

وی با اشاره به اینکه از ایران تنها فیلم‌هایی در این جشنواره پذیرش می‌شوند که به موضوع ایران با زاویه‌ای خاص نگاه کرده باشند و حتماً رویکرد سیاه‌نمایی کشور در آن برجسته باشد، تصریح کرد: برخی از مسائل مطرح شده در فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره کن، بزرگنمایی مسائل داخلی ایران و یا اصلاً طرح مسائل دروغین برای سیاه‌نمایی است. سفارت‌های کشور‌های خارجی در این زمینه فعال هستند و موضوعات و هنرمندان خاص را شناسایی و به کار می‌گیرند.

طاهری با بیان اینکه موضوع فیلم «عنکبوت مقدس» اتفاقی است که چند سال پیش در ایران رخ داد و در همان زمان هم انسان‌های دردمند آن را محکوم کردند، گفت: هیچ فردی قبول ندارد که اگر جرم و جنایتی صورت گرفت، فردی با سلیقه خود رأساً اقدام کند و حکم جاری کند. ما معتقد هستیم در قبال این موضوعات باید مراکز مسئول مانند قوه قضاییه وارد شوند و اقدام کنند و حتی اگر کوتاهی هم رخ داد باز هم نباید آحاد اجتماعی اقدامی کنند. در آن سال‌ها هم این فرد که با سلیقه و تعصب کور خود این جنایات را مرتکب شده بود، دستگیر و اعدام شد.

بازیگر فیلم دسته چندمی از لحاظ هنری برگزیده شد

این مداح اهل بیت (ع) گفت: این اتفاقات در کشور ما زیاد نیست که بخواهند درباره آن فیلمنامه بنویسند، فیلم بسازند و برجسته‌سازی کنند. جدای از آن که در سایر کشور‌ها و فرهنگ‌ها هم بوده است. این فیلم ساخته شده تا جمهوری اسلامی را سیاه نشان دهد.

وی افزود: فیلم دسته چندمی از لحاظ ارزش هنری ساخته شد که حتی مورد استقبال بازدیدکنندگان جشنواره هم قرار نگرفت، اما بازیگر زن این فیلم را به عنوان برگزیده انتخاب کردند؛ زیرا به اعتقادات شیعه تعرض و اهانت شده بود.

اهانت آشکار فیلم «عنکبوت مقدس» به ساحت امام رضا (ع) است

طاهری تصریح کرد: اسم این فیلم را «عنکبوت مقدس» گذاشتند و در تیزر فیلم هم به گونه‌ای طراحی کردند که حرم امام رضا (ع) قبله شیعیان جهان و مکان مقدس را مرکز یک تار عنکبوت نشان دادند که اهانت آشکار به ساحت ایشان است.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه مقدسات اعتقادی به خصوص امام رضا (ع) خط قرمز ما هستند، گفت: امام رضا (ع) ملجاء و پناه همه ایرانیان و، ولی نعمت ماست. ما نسبت به این مسأله کوتاه نمی‌آییم. شاید برخی موضوعات مانند فاجعه آبادان و سالروز رحلت امام خمینی (ره)، کمی واکنش‌ها را کمرنگ کرده باشد، اما ساده نخواهیم گذشت.

قوه قضاییه با افراد دخیل و حامی این فیلم برخورد کند

وی اضافه کرد: قوه قضاییه باید به این مسأله وارد شود و کسانی که دخیل بوده‌اند و افرادی را که به هر نحوی از این فیلم حمایت کردند، مورد بازخواست قرار دهد. نباید اجازه داد این افراد به راحتی در کشور فعالیت کنند و منافع خود را از نظام و کشور به دست بیاورند و در چنین مواقعی هم نسبت به مقدسات میلیون شیعه جهان، توهین کنند.

طاهری با اشاره به اینکه مراکز قانونی و آحاد مردم که همگی عاشقان امام رضا (ع) نباید نسبت به این مسأله کوتاهی کنند، گفت: باید ضمن محکومیت این اقدام که در روز‌های نخست محقق شد و ضمن تقاضا برای برخورد قضایی، باید شیعیان و ارادتمندان، تلاش مضاعفی در این مدت داشته باشند تا افراد بدانند هرکس اقدامی خلاف اعتقادات انجام دهد، حاشیه امنی نخواهد داشت.

اهانت به امام رضا (ع)، اهانت به خدا و توحید است

این مداح اهل بیت (ع) گفت: ائمه معصومین (ع) برای همه ما مقدس، مکرم و محترم هستند و اهانت به آنان خط قرمز ماست. اما امام رضا (ع) با تمام معصومین (ع) دارای یک تفاوت است، زیرا قبولی ولایت و امامت ایشان شرط هدایت و لازمه اعتقاد شیعه اثنی عشری است. ایشان در روایت مشهور سلسلةالذهب می‌فرمایند: «کلمة لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی بشروط‌ها وَ انا من شروطها؛ کلام لا اله الا الله [یعنی هیچ معبودی بجز الله نیست]دژ و حصار من (خدا) است پس هرکس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت و این شروطی دارد و من (علی بن موسی الرضا) یکی از آن شرط‌ها هستم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس این حدیث، امام رضا (ع) شرط توحید است و اهانت به ایشان، اهانت به خدا، دین، توحید و موحد بودن است؛ بنابراین این امام رئوف از این زاویه دارای اهمیت بیشتری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار