کد خبر: 1090801
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبرداد؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در ایلام تاکنون بیمار مشکوک به آبله میمون وجود نداشته است و در صورت بروز علائم در اولین فرصت به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
عاطفه آزادپور
انتشار ۸۰ مورد مشکوک بیماری ابله میمون در دستکم ۱۲ کشور جهان که بیماری در آنها شایع نبوده و افزایش تعداد افراد مشکوک به این بیماری زنگ خطر گسترش این بیماری در سایر کشورهای جهان را هم به صدا در آورده است.

در کشور ایران هم چندین مورد مشکوک به بیماری ابله میمون شناسایی شده بود که نمونه‌های آنها مورد بررسی قرار گفت و در نهایت مورد مثبتی از این بیماری در بین این افراد مشاهده نشد.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن به سراغ علی نیکونهاد معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و رئیس مرکز بهداشت استان رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بیماری آبله میمون یک بیماری ویروسی شبیه آبله مرغان است علائم بیماری تب ،سردرد، دردهای عضلانی، خستگی و وجود بثورات جلدی در بدن بویژه در ناحیه صورت و همچنین تورم غدد لنفاوی است.

وی افزود: مسافرت افراد به کشورهای که این بیماری در آن شایع بوده را حتما باید مورد بررسی قرار داد؛ دوره کمون بیماری یعنی زمانی که ویروس وارد بدن میشود تا زمانی که علائم ظهور میکند میتواند یک تا دو هفته طول بکشد خود بیماری هم ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد سرایت بیماری در ایلام بیان داشت: در ایلام هنوز بیمار مشکوکی که ما را متقاعد کند که از فرد نمونه برداشته شود و برای ازمایشگاه ارسال شود وجود نداشته است توصیه ما این است که افرادی که علائم آبله مرغان دارند و بر روی بدنشان بثورات جلدی بروز کرده و علایمی که در بالا ذکر شد است را دارند در اولین فرصت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند وحتما بیماری را جدی بگیرند تا توسط تیم‌های بهداشتی و پزشکی ما مورد بررسی قرار بگیرند.

وی در ادامه گفت: توصیه بعدی ما این است که حتما اگه کسی علائم بیماری را داشت در حالت قرنطینه قرار بگیرد و در یک اتاق جداگانه و از لباس و پتو لوازم شخصی جداگانه استفاده کند تا زمانی تیم بهداشتی این فرد را مورد بررسی قرار دهند و مطمئن شوند این بیماری، بیماری آبله میمونی نیست.

نیکونهاد در پایان در پاسخ خبرنگار ما در مورد میزان مرگ و میر این بیماری افزود: میزان مرگ و میر افرادی که به دلیل این بیماری و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند بین ۴ تا ۸ درصد است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر