کد خبر: 1090334
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
سلوک فردی، خانوادگی و اجتماعی شهید مهدی عراقی در آیینه یک اثر نوانتشار
اثر نوانتشاری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در عداد یادمان‌های شهید حاج مهدی عراقی است که برای تهیه آن از روش تاریخ شفاهی مدد گرفته شده است. «رادمرد» به همت وحید خضاب و رضا اکبری آهنگر تهیه شده و پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران، به انتشار آن همت گماشته است
محمدرضا کائینی

اثر نوانتشاری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، در عداد یادمان‌های شهید حاج مهدی عراقی است که برای تهیه آن از روش تاریخ شفاهی مدد گرفته شده است. «رادمرد» به همت وحید خضاب و رضا اکبری آهنگر تهیه شده و پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران، به انتشار آن همت گماشته است. مؤلفان در دیباچه خویش بر این مجموعه در باب موضوع و محتوای آن چنین آورده‌اند:
«نه تاریخ، منحصر به تاریخ سیاسی است و نه در بهره‌گیری از آن باید به عبرت‌های سیاستمدارانه اکتفا کرد. یکی از مهم‌ترین فصل‌های کتاب تاریخ را می‌توان به خاطرات اخلاقی اختصاص داد؛ خاطراتی که چه بسا برخی از آن‌ها به تنهایی، بیش از یک سخنرانی اخلاقی اثرگذار باشند و پاسخگوی این پرسش که: مگر می‌توان در عصر حاضر، اینگونه زیست؟ جنبه‌های اخلاق‌مدارانه تاریخ، مسئله مهمی است که به آن کمتر عنایت شده و اگر هم به اقتضائاتی ذکری از آن به میان آمده، به صورت مدون درباره روش‌های تربیتی و رفتار با خانواده نبوده است. در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آن میزان که به سیره و سلوک فردی، خانوادگی و اجتماعی شهدای دفاع مقدس پرداخته شده، به اینگونه ابعاد شخصیتی بزرگانی که در عرصه مدیریت نهضت و انقلاب اسلامی حماسه آفریدند، صفحات قابل‌توجهی اختصاص داده نشده است. اقدامات صورت گرفته نیز بیشتر درباره شخصیت‌هایی همچون شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و امام موسی صدر بوده و بررسی و تدوین چگونگی رفتار با خانواده و روش‌های تربیتی دیگر بزرگان، مورد غفلت قرار گرفته است؛ بنابراین بر آن شدیم تا به مدد الهی، این رسالت را بر دوش کشیده و مجموعه کتبی را پیرامون سیره و سلوک فردی، خانوادگی و اجتماعی برخی از حماسه‌آفرینان انقلاب اسلامی، تولید و تقدیم کنیم. کتبی که اولاً: ما را در شناخت هرچه بیشتر دیگر ابعاد شخصیتی این افراد یاری می‌کنند؛ ابعادی که چه بسا در عرصه امور سیاسی، به گونه‌ای دیگر بروز و ظهور کرده و تاکنون تعریفی متفاوت از آن فرد به تاریخ ارائه شده باشد. ثانیاً: علاوه بر آنکه تصویر کامل‌تری از شخصیت‌های میدان مبارزه به تصویر کشیده می‌شود، در لابه‌لای این خاطرات اخلاقی، قطعات جدیدی از پازل تاریخ سیاسی معاصر نیز یافت و تکمیل می‌شود. نهایتاً می‌توان از مجموع اینگونه خاطرات، برای ترسیم الگوی قابل توجهی در زمینه رفتار‌های اسلامی- ایرانی بهره برد. بی‌شک ممکن است برخی از این رفتارها، قابلیت نقد نیز داشته باشد، اما همین امر نیز به کمک تاریخ ما می‌آید تا تصویری نزدیک‌تر به واقعیت را از چهره‌های بنام، برایمان ثبت نماید و ما را از ترسیم شخصیت‌های معصوم گونه، تخیلی و دست نایافتنی بر حذر دارد.
جلد اول این مجموعه، به ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی شهید حاج مهدی عراقی (ره) اختصاص یافته است. بزرگمردی که نه تنها نگاه به او از چنین زاویه‌ای به این شکل سابقه نداشته، بلکه متأسفانه از اساس، آثار زیادی در مورد وی تهیه نشده است. از همین رو برخی از خاطرات مذکور در این اثر، برای اولین بار است که ذکر و منتشر می‌شود. در گفتگو‌هایی آموزنده و شیرین، بیش از هشت ساعت از محضر همسر مکرمه ایشان و یکی از دو فرزندشان، یعنی جناب آقای حاج امیر عراقی بهره بردیم، اما از آنجا که توفیق مصاحبه با دیگر فرزندشان جناب آقای حاج نادر عراقی میسر نشد، مصاحبه تفصیلی ایشان با مجله شاهد یاران را به کتاب ضمیمه کردیم. در پایان بر خود لازم می‌دانیم تا از عنایت و پشتیبانی مسئولان مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، به ویژه جناب آقای دکتر موسی حقانی، در به ثمر رسیدن هرچه بهتر این اثر کمال امتنان و سپاس را داشته باشیم....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار