کد خبر: 1089768
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
عباس حاجی نجاری

در تاریخ پر فراز و نشیب دفاع هشت ساله مردم ایران در مقابله با تهاجم گسترده قدرت‌های سلطه گر غربی و شرقی با میدان‌داری رژیم بعثی حاکم بر عراق، سوم خرداد ۱۳۶۱ باشکوه‌ترین و پر افتخار‌ترین فراز این تاریخ و به پرچم سرافرازی و پایداری ملت ایران مبدل شده است. این افتخار تنها به دلیل آزادسازی بخش زیادی از خاک میهن اسلامی و مظهر آن یعنی خرمشهر در عملیات بیت المقدس نبود، بلکه این پیروزی متکی بر ارزش‌ها بود که در دوران دفاع مقدس فرصت بروز و ظهور یافته و بستری برای تجلی کارآمدی انقلاب اسلامی بود، نکته‌ای که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به دلیل ویژگی‌های آن، برآن تأکید نمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
دشمن بعثی که با تصور فتح سه روزه خوزستان و رسیدن به تهران در کمتر از یک هفته، جنگ تحمیلی علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی را آغاز کرده بود آنگاه که با دیواره محکم دفاعی رزمندگان اسلام و نیرو‌های مردمی مواجه شده واز پیشروی باز ماند، تمام توان خود را بر حفظ خرمشهر به عنوان مهم‌ترین موقعیت تصرف شده معطوف کرده وبا استقرار ده‌ها لشکر درآن و ایجاد چندین دژ مرتفع در اطراف آن ومیادین مین وسیم‌های خاردار به زعم خود تلاش کرده بود که جای پایش را محکم کرده وماندگار شود، اما زمانی که اراده امام (ره) ونیرو‌های مسلح ایران بر آزادسازی این شهر اسطوره‌ای ومقاوم قرار گرفت، هیچ‌کدام از آن موانع نتوانستند سد راه رزمندگان سپاه اسلام شوند و ماشین جنگی دشمن در جریان یک عملیات ۲۴ روزه که از دهم اردیبهشت آغاز شده بود در مقابل اراده رزمندگان اسلام به زانو درآمد و خرمشهر بعد از ۵۷۸ روز به مام میهن بازگشت واین در حالی بود که رژیم بعثی بیشترین تلفات انسانی وتجهیزاتی را در جریان آن متحمل شده بود.
پس از آن بود که عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان مظهر شکست‌ناپذیری ایران اسلامی در جهان معرفی شد و راهبرد اصلی دشمنان را که از آغاز جنگ تحمیلی بر شکست انقلاب اسلامی و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی هدف‌گذاری شده بود، به شکست کشاند. اما دستاورد عملیات بیت المقدس تنها آزادسازی خرمشهر نبود این عملیات قابلیت‌ها و توانمندی رزمندگان اسلام در طراحی و هدایت یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی را به اثبات رساند و تراز نظام اسلامی را ارتقا داد و پیامد آن گسترش نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان اسلام شد وبه عبارت دیگر فتح خرمشهر الگویی برای سازمان یابی نیرو‌های مقاومت در لبنان و فلسطین و در امتداد آن شکست قدرت‌های سلطه به ویژه صهیونیست‌ها در غرب آسیا شد.
چند مؤلفه در پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس نقش اساسی داشت:
۱-انسجام، هماهنگی، وحدت و یکپارچگی میان نیرو‌های مسلح که پس از عزل بنی صدر در خرداد ۱۳۶۰ محقق شد یکی از عوامل اصلی این پیروزی‌ها بود، چرا که زمینه طراحی وهدایت مشترک عملیات‌ها را فراهم کرد و با آغاز عملیات شکست حصر آبادان در مهر ماه سال ۱۳۶۰ روند دفاع مقدس وارد مرحله نوینی شدو در طول هشت ماه در چند عملیات بخش عمده‌ای از خاک میهن اسلامی آزاد شد. ۲-حضور گسترده نیرو‌های مردمی که نمایانگر پشتوانه مردمی دفاع مقدس بود، از دیگر عوامل اصلی این پیروزی‌ها بود، پیوند جبهه با پشت جبهه همه کشور را در حمایت از دفاع مقدس بسیج کرده بود. ۳-اعتماد امام به جوانان و فرصت یافتن جوانان برای فرماندهی لشکر‌ها و هدایت عملیات‌ها از جلوه‌های دیگر این تحول بود که با خود ابتکار ونوآوری در عملیات‌ها را که در جنگ‌های کلاسیک سابقه نداشت، به همراه داشت و دشمنان را غافلگیر کرده بود. ۴- اوج روحیه اخلاص و از خودگذشتگی رزمندگان، در این عملیات‌ها و استقامت و اطاعت از ولایت با توکل به خدا ماهیت دفاع ما را کاملاً تغییر داده بود وهمین ویژگی بود که بعد‌ها زمینه ساز گسترش انقلاب اسلامی و گسترش روحیه مقاومت وشکل‌گیری هسته‌های حزب‌الله در لبنان، جهاداسلامی فلسطین، انصارالله یمن و... شد.
نتیجه این عملیات باعث شد که امریکا و سایر قدرت‌های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله، به موضع دفاع بیفتند. آنان پیش از این، می‌پنداشتند که عراق خواهد توانست پس از پیروزی بر ایران، جایگزین رژیم دست نشانده سابق و ژاندارم منطقه که با انقلاب اسلامی از میان رفته بود، گردد و حافظ و نگهبان منافع آنان در منطقه شود، اما پس از فتح خرمشهر نه تنها اندیشه تصرف ایران غیرممکن شد بلکه ترس و وحشت سقوط صدام وجودشان را فرا گرفت و آن‌ها را وادار کرد که تمام ظرفیت‌های خود وحکام منطقه را به کار بگیرند تا صدام را از سقوط نجات دهند.
اما تداوم دشمنی‌های قدرت‌های سلطه با مردم ایران در مقاطع دیگر تاریخ انقلاب، بهره‌گیری از درس‌های عملیات آزاد‌سازی خرمشهر را برای دیگر فراز‌های انقلاب، ضروری می‌نمایاند، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد ۱۳۹۵ بر آن تأکید کردند: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهر‌ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه]در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد....»
آنچه که این روز‌ها در عرصه اقتصادی کشور با اجرای طرح مردمی کردن یارانه‌ها می‌گذرد یکی دیگر از فراز‌های مهم تاریخ ماست، چرا که در کنار اهداف اقتصادی واجتماعی این طرح در مردمی کردن پرداخت یارانه ها، رفع فقر مطلق وکاهش فاصله طبقاتی یکی از اهداف اصلی آن مصون‌سازی کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم ایران است و موفقیت آن ابزار کهنه فشار وتحریم را ازدست دشمنان مردم ایران خارج وآن را بلا اثر می‌کند و دلیل اصلی جنجال‌سازی وعملیات روانی رسانه‌های غربی ومعاندان داخلی علیه این اقدام انقلابی دولت سیزدهم همین است. مروری بر مؤلفه‌های فوق نشان دهنده این است که در اجرای این طرح نیز انسجام وهماهنگی دستگاه‌ها، طراحی واجرای مناسب، حمایت وهمراهی مردم که طبعاً با مدارا وصبر آن‌ها همراه خواهد بود، رمز اصلی موفقیت در اجرای آن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار