کد خبر: 1089597
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
تبعات جنگ اوکراین بیش از آنچه جهانیان انتظار داشتند پیش می‌رود و با گسترش دامنه این بحران زمزمه‌هایی از خطر وقوع جنگی در ابعاد بزرگ‌تر به گوش می‌رسد. پس از هشدار مقامات روسی درباره به شروع جنگ جهانی سوم و هسته‌ای، رئیس ستاد ارتش امریکا هم نسبت به این مسئله هشدار داد و در سخنانی اعلام کرد خطر درگیری بین‌المللی با مشارکت قدرت‌های بزرگ در حال افزایش است

تبعات جنگ اوکراین بیش از آنچه جهانیان انتظار داشتند پیش می‌رود و با گسترش دامنه این بحران زمزمه‌هایی از خطر وقوع جنگی در ابعاد بزرگ‌تر به گوش می‌رسد. پس از هشدار مقامات روسی درباره به شروع جنگ جهانی سوم و هسته‌ای، رئیس ستاد ارتش امریکا هم نسبت به این مسئله هشدار داد و در سخنانی اعلام کرد خطر درگیری بین‌المللی با مشارکت قدرت‌های بزرگ در حال افزایش است. همزمان بایدن هم گفته که به دفاع هسته‌ای از کره‌جنوبی مقابل کره شمالی متعهد است.

در حالی که برخی کشور‌ها با میانجیگری تلاش می‌کردند به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهند، با گذشت سه ماه از این بحران، شرایط به گونه دیگری رقم خورده است که در صورت از کنترل خارج شدن می‌تواند جهان را با بحرانی بدتر از جنگ جهانی دوم مواجه کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه فاکس‌نیوز، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا شنبه شب در سخنانی گفته که خطر درگیری بین‌المللی با مشارکت قدرت‌های بزرگ در حال افزایش است. میلی در سخنرانی خود در مراسم دانش‌آموختگان آکادمی نظامی «وست پوینت» ضمن اشاره به این مسئله از آن‌ها خواست خود را برای چنین تحولاتی آماده کنند. رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در این باره گفت: دنیایی که شما در آن فارغ التحصیل می‌شوید، پتانسیل بروز درگیری‌های بین‌المللی بزرگ را با قدرت‌های بزرگ دارد و احتمال این مسئله در حال افزایش است، نه کاهش. وی همچنین در این سخنان از روسیه و چین به عنوان قدرت‌های جهانی مد نظر به زعم وی در درگیری‌های بین المللی یاد کرد و گفت: «اکنون با دو قدرت جهانی روسیه و چین روبه‌رو هستیم که هر کدام از توان نظامی قابل توجهی برخوردارند و در تغییر قوانین فعلی بر اساس نظم، جدی هستند.» ادعای میلی مبنی بر قوانین بین‌المللی مبتنی بر نظم امریکایی در حالی است که مقامات بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله دو کشور یاد شده بار‌ها براین مسئله که دیگر جهان تک قطبی وجود ندارد، تأکید کرده‌اند. دیروز همچنین جوبایدن رئیس‌جمهور امریکا در سفر به آسیا در کنفرانسی با همتای کره‌جنوبی خود بر دفاع اتمی از سئول مقابل پیونگ‌یانگ متعهد شد. همچنین میلی پیش‌تر گفته بود که امریکا باید طرز فکر خود را تغییر داده و در فناوری مرتبط با تسلیحات فعال باشد. رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته بود: «۲۵ سال آینده مانند سال‌های قبل نخواهد بود. همچنین، چالش‌های پیش روی ما نیز مانند گذشته نخواهند بود. ما باید برای جنگ‌های آینده آماده باشیم و صلح را با قدرت ارتش خود حفظ کنیم!» مارک میلی گفته بود: «ایالات متحده با چالش‌های بزرگی در اروپا، آسیا و خاورمیانه از جمله حمله روسیه به اوکراین مواجه است. باید طبیعت جهان جدید را درک کنیم. روش‌های ما در جنگ‌ها در آینده باید تغییر کند. این ژنرال امریکایی همچنین تأکید کرده بود: «نبرد‌های آینده در یک مکان نیستند، بلکه پیچیده خواهند بود. ما شاهد جنگ‌هایی میان برخی از نژاد‌ها خواهیم بود و برخی از کشور‌ها می‌خواهند تاریخ به گذشته بازگردد.»
پیش از این مقامات روسی نسبت به خطر وقوع جنگ جهانی سوم و هسته‌ای هشدار داده بودند. خطر وقوع درگیری بین‌المللی درحالی است که امریکا و اروپا دنبال طولانی کردن جنگ در اوکراین هستند و بنابراین در حال حاضر دورنمای روشنی برای توقف درگیری‌ها در اوکراین وجود ندارد. این نگرانی‌ها وجود دارد که روسیه در صورت حمایت‌های گسترده غرب از اوکراین و اگر احساس کند که در آستانه شکست در مقابل ناتو است، اقدام دیگری برای جبران شکست‌هایش انجام دهد که تبعات آن به مراتب گسترده‌تر از شرایط فعلی است. اکنون کشور‌های غربی به طور غیرمستقیم در جنگ اوکراین حضور دارند و به نوعی نبرد شرق و غرب است که در صورت گسترش دامنه آن ممکن است کشور‌های غربی به طور مستقیم وارد عمل شوند. هرچند روس‌ها به کرات گفته‌اند که تنها در صورت حمله به تمامیت ارضی‌شان از سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد، اما اظهارات روس‌ها به اینکه تنها در عرض چند دقیقه اروپا را از صحنه روزگار محو می‌کنند نگرانی‌ها را نسبت به خطر استفاده از سلاح هسته‌ای افزایش داده است. انگلیس و فرانسه هم در مقابل این هشدارها، خطاب به روس‌ها گفته‌اند که آن‌ها نیز سلاح اتمی در اختیار دارند که در صورت لزوم می‌توانند از موجودیت خود دفاع کنند.
اوکراین به روسیه امتیاز نمی‌دهد
مشاور ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور هیچ توافقی را که متضمن صرف‌نظر کردن از خاک خود باشد با روسیه نخواهد پذیرفت. میخائیلو پودولیاک روز یک شنبه در گفتگو با خبرگزاری رویترز با بیان اینکه اعطای امتیازات پیامد‌های منفی برای اوکراین خواهد داشت تأکید کرد: «جنگ حتی با اعطای امتیازات متوقف نخواهد شد بلکه برای مدتی دچار وقفه خواهد شد. بعد از مدتی و با حجم بیشتر، روس‌ها سلاح‌ها و نیرو‌های خود را تقویت خواهند کرد، اشتباهات خود را تصحیح و عملکردشان را بهتر می‌کنند، شماری از ژنرال‌ها را برکنار می‌کنند و حمله جدیدی را با دامنه گسترده‌تر و خونریزی بیشتر آغاز خواهند کرد.» او گفت: «در طولانی مدت، امتیاز دادن به مسکو سرآغاز یک «تهاجم بزرگ‌تر و خونین‌تر» خواهد بود. این در حالی است که روسیه در تلاش است نیرو‌های اوکراین را که از شهر شرقی سورودوینسک دفاع می‌کنند، محاصره کند.» میخائیلو پودولیاک همچنین گفت که اوکراین از درخواست‌های غرب برای «آتش‌بس فوری» که بر اساس آن نیرو‌های روسیه همچنان در قلمرو تحت اشغال خود در جنوب و شرق این کشور باقی خواهند ماند، پیروی نمی‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار