کد خبر: 1089196
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
یدالله جوانی
دولت سیزدهم را می‌توان دولت «صادق‌الوعد شجاع» نامید. این دولت در کمتر از یک سال هم به وعده انتخاباتی‌اش درباره اصلاحات عمیق اقتصادی و مبارزه با رانت‌خواری عمل کرد و هم با شجاعت انجام کاری که هیچ یک از دولت‌های قبلی جرئت انجامش را نداشتند، با شجاعت در اولویت کار‌های خود قرار داد. البته کاری که دولت از هفته قبل و با سخنان رئیس‌جمهور محترم با مردم و از طریق واریز وجوه نقد به حساب سرپرست خانوار‌ها آغاز کرد، در واقع شروع یک سلسله اصلاحات عمیق اقتصادی به حساب می‌آید و این اصلاحات بدون همکاری تمامی دستگاه‌ها و آحاد مردم به نتیجه مطلوب نمی‌ر‌سد.
بر همین اساس رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران در روز ۱۹ اردیبهشت، با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه مسائل اقتصادی، تأکید کردند: «همه قوا و دستگاه‌ها و آحاد مردم به دولت کمک کنند.» تأکید معظم‌له بر کمک همه قوا، دستگاه‌ها و آحاد مردم به دولت، از کار بسیار مهم و ارزشمند دولت در حوزه اقتصادی حکایت می‌کند.
بسیار روشن است که در این میان، کمک و همراهی مردم با دولت در این موضوع یک اهمیت راهبردی دارد. مردم موقعی با تمام قوا برای کمک به دولت به میدان می‌آیند که اولاً به طور دقیق بدانند دولت می‌خواهد چه کار‌هایی را انجام بدهد و ثانیاً مردم باور کنند که این برنامه‌ها و اقدامات در نهایت، نتیجه‌اش به نفع کشور و توده‌های مردم خواهد بود. به نظر نگارنده، یکی از مصادیق «جهاد تبیین» در مقطع کنونی، ارائه روایت درست و تبیین و تشریح دقیق و صحیح اقدامات دولت در حوزه اصلاحات اقتصادی است.
مهم‌ترین کاری که رسانه‌ها، صاحبان قلم و اصحاب سخن در حمایت و کمک به دولت در سطح انتظارات رهبر معظم انقلاب می‌توانند داشته باشند، همین جهاد تبیین با هدف همراه‌سازی قوا، دستگاه‌ها و به ویژه مردم با دولت است. البته این کار، یعنی متقاعدسازی و همراه کردن مردم با دولت، کار آسان و راحتی هم نیست؛ چرا که دشمنان، جریان معاند و به ویژه باند‌های مافیایی که منافع نامشروع خود را در خطر می‌بینند، با بسیج امکانات رسانه‌ای خود و با دروغ‌پردازی و طرح شایعات و بعضا انجام مجموعه‌ای از اقدامات خرابکارانه و کارشکنانه، تلاش می‌کنند ثبات و آرامش جامعه را بر هم زده و با ایجاد ناآرامی و اغتشاش، نگذارند دولت برنامه‌های خود را به پیش ببرد.
از همین رو کار رسانه‌های ملی، مردمی و انقلابی در ارائه روایت درست از برنامه‌ها و کار‌های در حال انجام و پیش روی دولت، حقاً و انصافاً یک «جهاد تبیین» است. در این جهاد تبیین، توجه به نکات و گزاره‌های زیر ضروری به نظر می‌رسد:
ماهیت کار دولت، حذف یارانه‌ها به ضرر مردم نیست. عده‌ای حذف ارز ترجیحی را، به معنای حذف یارانه‌ها روایت می‌کنند؛ در حالی که دولت به دنبال «مردمی کردن و توزیع عادلانه یارانه‌ها» است.
در طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها»، دولت به جای دادن ارز ترجیحی به تجار و واردکنندگان دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی، به طور مستقیم یارانه‌ها را به دست خود مردم می‌دهد.
دلیل اصلی همت و جدیت دولت برای اجرای قانون مجلس در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها، پایان‌بخشی به دوران رانت و رانت‌خواری است. جالب است بدانیم در رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰، تمامی نامزد‌ها‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری شامل آقایان رئیسی، رضایی، زاکانی، جلیلی، همتی، قاضی‌زاده‌هاشمی و مهرعلیزاده، ارز ۴۲۰۰ تومانی را سیاستی غلط و یکی از عومل اصلی فساد اقتصادی و رانت اعلام کردند.

براساس برآوردها، ده‌ها میلیارد دلاری که در سال‌های اخیر دولت با هدف کمک به معیشت مردم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده، بسیار کمتر از پنجاه درصد آن نصیب مردم شده و بیشتر از پنجاه درصد آن در جیب دلال‌ها و باند‌های مافیایی رفته است. بر همین اساس هم اکنون، این دلالان، رانت‌خواران و باند‌های مافیایی هستند که نمی‌خواهند دولت سیزدهم در این طرح موفق شود. اگر در صدر این نوشتار از دولت سیزدهم، با عنوان «دولت شجاع» یاد شد، به دلیل شجاعت به خرج دادن در مقابله با رانت‌خواران و باند‌های مافیایی ریشه‌دار است. اگر دولت‌های قبلی دست به این اصلاحات نزدند به این دلیل بود که اولاً شجاعت درگیر شدن با رانت‌خواران را نداشتند، ثانیاً بخش قابل توجهی از این رانت‌خواران و باند‌های مافیایی، ریشه در خود ساختار‌های قدرت داشتند.
از طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها»، می‌توان به عنوان «اصلاحات» واقعی یاد کرد. در واقع اگر آقای رئیسی در مسیر پیش رو، با قوت و به صورت صحیح پیش برود، می‌توان دولتش را به معنای دقیق کلمه، «دولت اصلاحات» نامید! در دوران اصلاحات وقتی مجلس ششم و دولت آقای سیدمحمد خاتمی، شعار اصلاحات را سر دادند، رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند، اگر منظور از اصلاحات، مقابله با فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی است، ما هم طرفدار این اصلاحات هستیم؛ اما متأسفانه جبهه اصلاحات با شعار اصلاحات، نه تنها به دنبال ریشه‌کنی فقر، فساد و تبعیض و بی‌عدالتی نبودند، حتی می‌گفتند مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، همیشه بوده و خواهد بود و اولویت جبهه اصلاحات نیست؛ بلکه اولویت آنان در اصلاحات، توسعه سیاسی و آن هم عبور از انقلاب اسلامی و به تاریخ سپردن امام (ره) و سکولاریزه کردن کشور بود. بنابرین جبهه اصلاحات، شعار اصلاحات را با هدف فریب مردم سر داد. دولت اصلاحات به معنای دقیق کلمه، آن دولتی خواهد بود که بتواند، فقر، فساد، رانت، ویژه‌خواری، تبعیض و بی‌عدالتی را در ایران ریشه‌کن کرده و عدالت را عملاً تحقق بخشد.
طرح دولت در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، علاوه بر قطع کردن دست واسطه‌ها و رانت‌خواران و ان‌شاءالله حرکت به سمت فقرزدایی، می‌تواند در کنار دیگر طرح‌های در پیش‌روی دولت، به تولید داخلی رونق بخشد. چرا که به طور قطع رونق تولید و جهش تولید، کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار