کد خبر: 1088787
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بعد از خط و نشان قوه قضائیه و هشدار به خودروسازان در خصوص استاندارد‌های خودرویی، روز گذشته رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان مجلس از لزوم مدیریت واردات خودرو سخن گفتند و تأکید کردند موضوع ساماندهی صنعت خودرو و وضع قوانین لازم برای واردات خودرو باید در سند برنامه هفتم توسعه گنجانده شود. ظاهراً در حال حاضر واردات خودرو‌های اقتصادی با قیمت‌های مناسب تنها راه برون‌رفت از مشکلات این صنعت است تا هم نیاز مصرف‌کنندگان رفع و هم اینکه فضای رقابتی در کشور حاکم شود.
بهناز قاسمی

بعد از خط و نشان قوه قضائیه و هشدار به خودروسازان در خصوص استاندارد‌های خودرویی، روز گذشته رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان مجلس از لزوم مدیریت واردات خودرو سخن گفتند و تأکید کردند موضوع ساماندهی صنعت خودرو و وضع قوانین لازم برای واردات خودرو باید در سند برنامه هفتم توسعه گنجانده شود. ظاهراً در حال حاضر واردات خودرو‌های اقتصادی با قیمت‌های مناسب تنها راه برون‌رفت از مشکلات این صنعت است تا هم نیاز مصرف‌کنندگان رفع و هم اینکه فضای رقابتی در کشور حاکم شود.
این روز‌ها با ورود وزارت صمت به ماجرای ثبت‌نام‌ها و راه‌اندازی شبکه یکپارچه خودرو، به نظر می‌رسد تکلیف خودروسازان برای تولید خودرو‌های باکیفیت با قیمت مناسب روشن شده است، چراکه اکنون مجلس نیز چتر حمایتی خود را از این صنعت جمع کرده است و به دولت برای ورود خودرو‌های خارجی کمک می‌کند.
اخیراً سخنگوی قوه قضائیه ضمن هشدار به خودروسازان در خصوص استاندارد‌های خودرویی از آن‌ها خواست نسبت به کار خود توجه بیشتری داشته باشند و سلامت مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهند، در غیر این صورت از ساخت خودروی غیراستاندارد توسط آن‌ها جلوگیری خواهد شد.
مسعود ستایشی با انتقاد از خودروسازان گفت: «کشته شدن هزار نفر طی دو هفته که بخشی از آن مرتبط با استاندارد خودرو‌هاست، غیرقابل چشم‌پوشی است.» با توجه به گفته‌های خدابیان، رهبری و پلیس تاکنون دو بار در خصوص استاندارد‌های پایین خودرویی تذکر داده اند و در همین راستا نیز تمامی دستگاه‌های پای کار هستند تا از ساخت خودرویی که استاندارد نیست، جلوگیری شود.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تذکر داده شده به شرکت سایپا در خصوص ساخت خودروی غیراستاندارد نیز گفت: «مسأله استانداردسازی خودرو‌ها با سلامت مردم در ارتباط است و خودروسازان باید به این امر توجه داشته باشند. اگر خودرویی از استاندارد برخوردار نیست، باید جلوی شماره‌گذاری آن گرفته شود و ما هم در سازمان بازرسی به این امر ورود کرده‌ایم.»
قالیباف: بحث‌های اصلی خودرو هنوز باقی است
رئیس مجلس گفت: تعیین تکلیف مصوبه مربوط به مدیریت واردات خودرو در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سیاستگذاری بوده و این موضوع یک حلقه از زنجیره خودرو است.
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای هماهنگی مجلس که با حضور رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیئت رئیسه مجلس برگزار شد، ضمن اشاره به تأیید نهایی مصوبه مجلس در خصوص واردات مدیریت شده خودرو در مجمع تشخص مصلحت نظام می‌گوید: «با اصلاح ماده ۴ و ۱۱ این طرح، موضوع مورد اختلاف میان مجلس و مجمع تشخیص برطرف و این قانون تأیید و نهایی شد. در عین حال ما در بحث خودرو نیازمند یک قانون مشخص و روشنی هستیم و باید در بررسی و تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه به صورت اساسی به موضوع خودروسازی کشور توجه شود.»
قالیباف می‌افزاید: «تعیین تکلیف مصوبه مربوط به مدیریت واردات خودرو در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حقیقت یک سیاستگذاری بود و این موضوع یک حلقه از زنجیره خودرو است، ولی بحث‌های اصلی مربوط به خودرو هنوز باقی مانده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.»
عباسپور: واردات خودرو موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده می‌شود
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اجازه دولت برای واردات خودرو را باعث افزایش کیفیت خودروسازی و کاهش قیمت تمام شده خودرو می‌داند و می‌گوید: با این اتفاق قیمت خودرو دونرخی نیست و قدرت رقابت افزایش پیدا می‌کند. دو مشکل اساسی در موضوع خودرو وجود دارد؛ یکی قیمت تمام شده و دیگری بحث کیفیت خودرو است.
روح‌الله عباسپور در گفتگو با ایسنا می‌افزاید: «وقتی خودرو از خارج وارد می‌شود، خودروساز داخلی خود را ملزم به افزایش کیفیت می‌داند تا بتواند رقابت کند. ضرورت رقابت هم ارتقای کیفیت و داشتن قیمت مناسب است. در حال حاضر مشکل ما هم نبود قیمت مناسب و هم پایین بودن کیفیت خودرو است. از این‌رو برای پاسخ به مطالبات مردم باید واردات خودرو عملیاتی شود تا هم کیفیت ارتقا یابد و هم قیمت‌ها مناسب شود تا بتوانیم با خودروسازان خارجی هم رقابت کنیم.»
بی‌اعتنایی نسبت به مهلت ۳ روزه مجلس
هفته گذشته کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس از مهلت سه روزه به ایران‌خودرو و سایپا برای ارائه نقشه راه ارتقای کیفیت خبر داد. اکنون دو روز از پایان این ضرب‌الاجل می‌گذرد و هنوز از نقشه راه کیفیت خودرو خبری نیست. تلاش خبرنگار «جوان» برای کسب اطلاع از خودروسازان و تهیه این نقشه راه تا زمان تنظیم خبر بی‌نتیجه ماند، چراکه روابط عمومی یکی از خودروسازان از رسانه‌ای شدن این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و خودروساز دیگر نیز وعده پیگیری داد، اما خبری نشد. به نظر می‌رسد خودروسازان در حال حاضر فقط به تولید و ساماندهی آن می‌اندیشند و دادن مهلت و ضرب‌الاجل دیگر فایده‌ای ندارد.
سامانه فروش یکپارچه به تنهایی مشکل بازار خودرو را حل نمی‌کند
مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه مشکل تنظیم بازار خودرو از چند مسئله ریشه‌ای مانند زیرساخت‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های ما نشئت می‌گیرد، گفت: «معتقدم در روش قبلی ناهنجاری زیادی وجود نداشت و شاید ۵ تا ۱۰ درصد ناهنجاری وجود داشت.»
به گزارش نبض صنعت، مرزبان‌زاد در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «سامانه فروش یکپارچه به تنهایی برای ساماندهی بازار خودرو کافی نیست و وزارت صمت باید ملزومات آن را بررسی و فراهم کند. در کنار سامانه فروش یکپارچه خودرو باید موضوع دیگری را در نظر بگیریم، مثلاً اینکه فروش به چه کسانی انجام می‌شود. ضمن اینکه اطلاعات سامانه بعداً باعث سوءاستفاده از افراد خاصی قرار نگیرد. همچنین مدیریت عرضه صورت گیرد یا یکسری قیودی در نظر گرفته شود که افراد متقاضی ثبت‌نام را محدود کند تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.»
واردات خودرو نباید در اختیار خودروسازان قرار گیرد
مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با فارس می‌گوید: «ما در هر جایی که انحصار داریم، شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت کالا‌های تولید شده هستیم. با هدف حمایت از تولید داخل، واردات خودرو به کشور با محدودیت و ممنوعیت‌هایی در سال‌های قبل همراه بوده که این مسئله باعث ایجاد رانت برای خودروسازان ما شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار