کد خبر: 1088577
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
سامانه یکپارچه فروش خودرو از ساعت ۱۲ دیروز در دسترس مردم قرار گرفت، هرچند فعلاً فقط امکان مشاهده اسامی ۱۹ مدل خودروی قابل عرضه در این سامانه فراهم و قرار است از سه‌شنبه امکان ثبت درخواست خرید خودرو در این سامانه فراهم شود.
بهناز قاسمی

سامانه یکپارچه فروش خودرو از ساعت ۱۲ دیروز در دسترس مردم قرار گرفت، هرچند فعلاً فقط امکان مشاهده اسامی ۱۹ مدل خودروی قابل عرضه در این سامانه فراهم و قرار است از سه‌شنبه امکان ثبت درخواست خرید خودرو در این سامانه فراهم شود.
به گزارش نبض صنعت، سامانه یکپارچه فروش خودرو در راستای اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهور به خودروسازان برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است.
طبق برنامه وزارت صمت، در این سامانه که در نشانی sale.iranecar.com در دسترس است، متقاضیان طی روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری، یعنی امروز و فردا قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی همه شرکت‌های خودروسازی ارائه شده، مطلع شوند و از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.
فرصت یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان
در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته شده است و تقدم یا تأخیر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر روند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت. همچنین مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان انجام می‌شود. قرار است عرضه خودرو در این سامانه متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیش باشد و وزارت صمت همه خودروسازان را موظف کرده که تمام محصولات خودروی سواری خود را در این سامانه عرضه کنند، به طوری که هیچ استثنایی برای تخصیص خودرو به خارج از این سامانه وجود نداشته باشد.
فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان در سامانه ممنوع است
عبدالله توکلی‌لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در مورد سامانه فروش یکپارچه خودرو اظهار داشت: از خودروسازان می‌خواهیم به کسب و کار اصلی خود که تولید خودرو است، بپردازند و با مکانیسم عرضه شفاف در سامانه یکپارچه فروش خودرو، هرگونه شائبه‌ای را درباره بازارسازی‌های کاذب که در ذهن مردم ایجاد شده است، برطرف کنند.
وی با بیان اینکه زیرساخت عرضه خودرو در سامانه متمرکز فراهم شده است، افزود: وزرات صمت از خودروسازان خواسته که توان عرضه خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا در سامانه متمرکز عرضه خودرو (سامانه یکپارچه فروش خودرو) عرضه شفاف انجام شود.
سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت تصریح کرد: یکی از مزیت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که بیش از آنچه توان تولید خودروساز است، فروش صورت نگیرد و تعهداتی که فراتر از توان است اتفاق نیفتد، بلکه براساس همان تعدادی که مجوز فروش داده می‌شود، فروش فوری و پیش‌فروش انجام و به عبارتی در عرضه خودرو‌ها شفافیت ایجاد شود.
جزئیات خودرو‌های عرضه شده در سامانه یکپارچه
طبق برنامه شرکت‌های خودروساز قرار بود طی ماه جاری فروش دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم بهمن‌موتور و همچنین برخی محصولات ایران‌خودرو انجام شود که این فروش‌ها با دستور وزارت صنعت متوقف و به زمان راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو موکول شده بود.
حالا در سامانه فروش خودرو، ۱۹ محصول از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و آرین پارس‌موتور برای فروش قرار گرفته است. این خودرو‌ها شامل پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس، تیبا، تیبا ۲، تارا، جک S۵، جک J۴، دیگنیتی، فیدلیتی، دناپلاس، رانا، ساینا، ساینا S، سمند سورن، کوئیک با رینگ فولادی، کوئیک دورنگ، کوئیک S و لاماری است.
باید دید آیا ایجاد این سامانه می‌تواند التهاب بازار خودرو را کاهش دهد و مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار خودرو شود یا خیر.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار