کد خبر: 1088180
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
همچنان همان رنگ و شکل سال‌های گذشته را دارد ، انگار نه انگار که دو سال به خاطر کرونا برگزار نشده بود . برخی غرفه ها همچنان خالی است و برخی ها دیگر همچنان درحال غرفه آرایی هستند .
وحید صابری
به گزارش جوان آنلاین ، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی وارد سومین روز بازگشایی خود شده که با استقبال خوب اهل کتاب مواجه شده است .
خیابان شهید بهشتی منتهی به مصلای تهران ، همچنان حال و هوای کتاب دارد، هر چی نزدیک مصلی میشویم حضور پرنگ مردم که از خروجی مترو به سمت نمایشگاه می روند بسیار به چشم می خورد . در داخل نمایشگاه قبل از ورود به سالن ها همچنان مثل سال های قبل انبوه دست فروشانی را می ببینیم که اگر نبودند جای تعجب داشت .

هر چه به محوطه اصلی سالن نزدیک تر می شویم با علاقمندان و بازدیدکنندگان زیادی که در حال ورود و خروج از سالن هستیم مواجه می شویم .
نمایشگاه کتاب امسال همچنان با کرونا عجین شده هر چند کرونا به نظر می رسد کمرنگ شده اما هنوز افرادی هستند که با ماسک در راه روهای پیچ و ماپیچ نمایشگاه قدم می زنند.

حال و هوای خوبی در نمایشگاه حاکم است . خانواده هایی که فوج فوج در حال بازدید از غرفه ها هستند .کودکانی که فارغ از بحثی در حال دویدن در سالن ها هستند ، هنوز خیلی از غرفه با گذشت سه روز خالی است معلوم نیست ناشران به چه قصد و هدفی این غرفه ها را اجاره کردند ؟
یکی از غرفه هایی که علیرغم بازدیدکنندگانش می توانست شلوغ باشد غرفه کودک و نوجوان است اما غرفه داران هنوز درگیر و بند نواقص دکوراسیون غرفه ها هستند.

یکی از مواردی که در نمایشگاه امسال به چشم می خورد سالن ناشران عمومی است . این سالن با غرفه های بزرگی که تعبیه شده تفاوت طبقاتی را بین ناشران را نشان می دهد.

گفت‌وگو با برخی ناشران حاکی از این است که نمایشگاه امسال همانند سال‌های قبل نیست. برخی از ناشران توقع از حضور بیشتر مردم را دارند. برخی دیگر هم معتقدند با توجه به وضع اقتصادی دیگر کتاب جایگاهی در سبد کالای مردم ندارد . برخی دیگر از ناشران و غرفه داران هم معتقدند که همیشه در دو سه روز ابتدای نمایشگاه اوضاع به همین شکل بوده و تفاوت چندانی را دوره های قبل ندارد.

حضور دو هزار و 800 ناشر در نمایشگاه امسال
طبق آماری که وزارت ارشاد اعلام کرده در این دوره از نمایشگاه دو هزار و 800 ناشر حضور دارند که هزار و 700 ناشر در بخش فیزیکی و در مصلی تهران و هزار و 100 ناشر هم در بخش مجازی شرکت کرده‌اند. در بخش بین‌الملل نیز بیش از 30 کشور (سوئیس، هند، هنگ‌کنگ، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، چین، کره جنوبی، بوسنی و هرزه‌گوین، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تونس، قطر، عراق، کویت، بحرین، عمان، مصر، آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، صربستان، مکزیک، انگلستان، استرالیا، هلند، آمریکا، آلمان، اسپانیا) و 170 ناشر خارجی در این نمایشگاه حاضر هستند. 50 میهمان نیز از این رویداد بزرگ فرهنگی بازدید خواهند کرد ..

ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت بُن کتاب
در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب، اساتید و اعضای هئیت‌های علمی افزایش داشته است؛ به گفته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی دانشجویان با ۳۵۰ هزارتومان و اساتید با ۶۰۰ هزار تومان دریافت یارانه، کتاب موردنظرخود را از بخش مجازی دریافت می‌کنند، امسال یارانه کتاب استفاده‌کنندگان از جمله طلاب، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و... به خاطر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کنترل جمعیت، فقط در بخش مجازی قابل استفاده است تاکنون ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت بُن کتاب ثبت‌نام کرده‌اند.

کاستی‌ها همچنان برقرار است
سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب سومین روزش را سپری می کند که همچنان نقاط ضعف دوره های قبل را مشاهده می کنیم . قطعی کارت‌خوان، نبود اینترنت برای بازدیدکنندگان از مهمتر نبود جایگاه های اطلاع رسانی یا اطلاع رسانی ضعیف از نکات مهم نمایشگاه امسال است .
با وجود اینکه سال‌هاست بعد از هر دوره نمایشگاه ، کارشناسان نواقص را بررسی و عنوان می کنند اما بازهم می بینیم که ابتدایی ترین موضوعات در نمایشگاه سال بعد بازهم به چشم می خورد و بازدیدکنندگان و غرفه داران همچنان با آن مواجه هستند .
یادمان باشد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فارغ از بحثی، همچنان فارغ از بحث تبادل فرهنگی ، تفرجگاه خوبی برای مردمی است که حتی ممکن است بیایند و اصلا کتاب نخرند! پس باید نمایشگاه را برای همه نوع قشر آماده کنیم .




نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار