کد خبر: 1087552
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۱۸ اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای لهستانی گفت: ایران و لهستان رابطه تاریخی و دیرینه دارند و قدمت روابط دو کشور به ۵۴۰ سال قبل برمی‌گردد و این سرمایه‌‌ای بزرگ در روابط دو کشور محسوب می‌شود. رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور به عنوان دو حوزه مهم غرب آسیا و شرق اروپا و دو کشوری که در این دو حوزه مهم به لحاظ جغرافیایی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

* قدردانی از مقامات لهستان

امیرعبداللهیان بیان کرد: لهستان در ماه‌های اخیر در بحران و جنگ اوکراین نقش انساندوستانه مهمی را هم برای آوارگان اوکراینی و هم انتقال فوری اتباع ایران در روزهای آغازین جنگ از نقاط مختلف اوکراین به لهستان و از آن جا به سمت ایران به عمل آورد و از این منظر از مقامات دولت لهستان تشکر می‌کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌‌که دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار دارند، اظهار داشت: در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان سیاسی وزارتخانه‌ها و مدیران کل سیاسی حداکثر تا سه ماه آینده دور جدید نشست خودشان را برگزار کنند. آخرین گفت‌وگوهای سیاسی ما در تهران کمتر از چهار ماه پیش انجام شد و امروز فرصت خیلی خوبی بود که با همتای خودم روابط دو کشور را مرور کنیم.

وی گفت: دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری و تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون و همچنین در عرصه‌های پزشکی هسته‌ای و در عرصه علمی در حوزه تبادل دانشجو و استاد با هم اتفاق نظر داشتیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در جریان سفر وزیر خارجه لهستان، امروز سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، علمی، جوانان و رسانه‌های گروهی که سند جامعی است و از سوی ایران وزارت ارشاد متولی تنظیم این سند بوده به امضا خواهد رسید. این سند در قالب موافقتنامه به امضا می‌رسد و از اعتبار مهمی برخوردار است و عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌های مشترک ما فراهم کرده است.

* سفر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران به لهستان در ماه آینده

وی با بیان این‌که وزیر خارجه لهستان در حوزه دیپلماسی پارلمانی ایده‌های مثبت و سازنده‌ای را مطرح کرد، گفت: امروز ایشان با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حوزه پارلمانی انجام شد و طی ماه آینده رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به ورشو سفر می‌کند.

وزیر خارجه افزود: درباره برخی موضوعات مهم از جمله تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با هم اتفاق نظر داریم و در ادامه گفت‌وگوهای روز جاری درباره بازه زمانی برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی توافق لازم را خواهیم داشت.

* مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین اوکراین گفت‌وگو کردیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم، همانگونه که مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن، سوریه و هر نقطه‌ای از جهان هستیم. معتقدیم راهکار در اوکراین سیاسی است و مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.

وی همچنین اظهار داشت: در شروع جنگ در اوکراین، در تماس تلفنی با آقای رائو وزیر خارجه لهستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز مشترک اوکراین و لهستان و همچنین آمادگی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه را نیز اعلام کردیم. به دلیل اینکه صلیب سرخ جهانی تیم‌های پزشکی خودش را در نقاط مرزی مستقر کرده بود به ما اعلام کردند که فعلا نیازی به اعزام تیم‌های پزشکی بیشتر وجود ندارد. همچنان بر آمادگی خود در این زمینه تأکید داریم.

امیرعبداللهیان همچنین به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدارهایم با آقای لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خودمان در این مسیر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد صلح، ثبات و امنیت در تمام مناطق جهان باشیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار