کد خبر: 1084300
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
روابط دولت اسرائیل با رژیم پهلوی در آیینه ناگفته‌ها
اثری که هم اینک در باب آن سخن می‌رود، به راز‌ها و ناگفته‌های ارتباطی مرموز، میان دولت اسرائیل با حکومت پهلوی دوم می‌پردازد که از جنبه‌های گوناگون در خور توجه و تحلیل می‌نماید. واقعیت این است که برقراری این رابطه، از آن روی که حساسیت برانگیز به شمار می‌رفت
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در باب آن سخن می‌رود، به راز‌ها و ناگفته‌های ارتباطی مرموز، میان دولت اسرائیل با حکومت پهلوی دوم می‌پردازد که از جنبه‌های گوناگون در خور توجه و تحلیل می‌نماید. واقعیت این است که برقراری این رابطه، از آن روی که حساسیت برانگیز به شمار می‌رفت، در سکوت کامل خبری صورت گرفت و تا مدت‌ها در زمره اسرار رژیم پهلوی به شمار می‌رفت! این دادوستد پس از آشکارشدن نیز تأثیراتی مهم بر شرایط سیاسی و امنیتی کشور نهاد. اثر «امریکای کوچک»، از سوی رضا زارع فاروقی به رشته تحریر درآمده و پژوهشکده تاریخ معاصر ایران نیز به انتشار آن همت گماشته است. مؤلف در دیباچه خویش بر این اثر در باب محتوای آن آورده است:
«کتاب ارتباط ناشناخته که به بررسی روابط رژیم‌پهلوی و اسرائیل می‌پردازد، در سال ۱۳۸۴ به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در ۴۵۰ صفحه انتشار یافت و در برخی از همایش‌ها، مقام اول تا سوم را کسب کرد. این کتاب در پاورقی روزنامه کیهان قبل از چاپ و در پاورقی روزنامه جمهوری اسلامی بعد از چاپ به طور کامل منتشر شد و قرار است به زودی چاپ جدید آن انتشار یابد، اما از آنجا که حجم کتاب نسبتاً زیاد است، مسئولان مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نگارنده پیشنهاد کردند تا کتاب را برای جوانان به ویژه دانشجویان عزیز خلاصه کند. کتاب پیش‌رو تحت عنوان امریکای کوچک، افزون بر خلاصه کتاب ارتباط ناشناخته، دو فصل جدید دارد که آن را از کتاب پیش گفته متمایز می‌کند. یکی فصل اول، تحت عنوان چگونگی پیدایش صهیونیسم و اشغال سرزمین فلسطین که: به سه مقطع زمانی و تلاش صهیونیست‌ها با حمایت قدرت‌ها برای دستیابی به عناصر اصلی تشکیل‌دهنده یک کشور، یعنی سرزمین، جمعیت و دولت می‌پردازد و دیگر: فصل پایانی که تحت عنوان امریکای و شیطان کوچک به موضوعاتی از جمله دلایل نگاه شاه به اسرائیل به عنوان امریکای کوچک و نگاه پس از انقلاب اسلامی به پدیده اسرائیل به عنوان شیطان کوچک، دلایل علاقه‌مندی اسرائیل به ارتباط با ایران، پیروزی انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین گام استراتژیک در حمایت از فلسطین، محور‌های آسیب‌پذیری اسرائیل و در انتها به پیش‌بینی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، درباره آینده اسرائیل مبنی بر اینکه اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، اشاراتی خواهد داشت.
روابط ۳۰ ساله ایران و اسرائیل، به اندازه‌ای ناشناخته است که می‌توان آن را از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌ترین روابطی دانست که با هیچ یک از کشور‌های دیگر خاورمیانه قابل مقایسه نیست. یعقوب نیمرودی به عنوان یکی از فعال‌ترین نمایندگان اسرائیل در تهران که به مدت ۱۳ سال در ایران بوده است و این دوران را شادترین دوران زندگی‌اش می‌داند، در این‌باره اظهار می‌کند: اگر روزی به تو اجازه دهند تا از کار‌هایی که ما در تهران انجام داده‌ایم، آگاه شوی از آنچه می‌شنوی وحشت‌خواهی کرد و حتی نمی‌توانی آن را تصور کنی!... بنابراین با توجه به مواضع اسلامی در برابر اسرائیل و جایگاه و‌یژه فلسطین در نزد مسلمانان و بحران‌آفرینی رژیم‌صهیونیستی و لزوم دشمن‌شناسی، ضرورت شناخت و فهم دقیق و عمیق‌تر شیطان کوچک از زوایای مختلف به منظور تصمیم‌گیری و اتخاذ سیاست‌های راهبردی و رفتار مناسب در برابر آن، در حال حاضر و آینده امری بدیهی و آشکار است. در پایان برخود فرض می‌دانم تا از زحمات مسئولان محترم مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و متصدیان مؤسسه فرهنگی هنری مطالعات مرودشت‌شناسی که نقش ویژه‌ای در به انجام رساندن پژوهش حاضر داشتند، قدردانی و تشکر کنم...»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار