کد خبر: 1084256
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
گفت‌وگو با رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی؛
به مناسبت بیستم فروردین ماه، روز ملی فناوری هسته‌ای برش‌هایی از گفت‌وگوی ما با «دکتر نسیم نوروزبیگی» رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان فوق تخصصی رضوی را ‌بخوانید.

راه‌اندازی بخش پزشکی هسته‌ای چه تأثیری در خدمات‌رسانی بیمارستان رضوی داشته است؟

بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی در سال ۱۳۸۶ با استفاده از یک دستگاه اسپکت GE (تصویربرداری هسته‌ای) و تنها با سه اتاق درمان در مرحله یک این بیمارستان راه‌اندازی شد.

در سال ۱۳۹۲ و در مرحله دوم بیمارستان رضوی، سه دستگاه اسپکت تهیه شد که از این تعداد، دو دستگاه اسپکت تنها و یک دستگاه اسپکت سی‌تی است که موجب افزایش کیفیت تصاویر گرفته شده می‌شود همچنین در این راستا یک عدد دستگاه پت‌اسکن زیمنس از کشور آلمان به همراه سیکلوترون (برای تولید رادیوداروهای مورد نیاز دستگاه پت) در سال ۱۳۹۲ نیز تهیه شد.

در حال حاضر بخش هسته‌ای بیمارستان رضوی، تنها مرکز دارنده پت سی‌تی در شرق کشور است که از این دستگاه برای مقاصد تصویربرداری تومورهای بدن استفاده می‌شود. از سال ۱۳۹۲ ابتدا با تحویل گرفتن داروهای مورد نیاز این دستگاه (پت سی‌تی) از سازمان انرژی اتمی در تهران خدمات‌دهی به بیماران شروع شد که به لحاظ اهمیت این داروها، بیمارستان رضوی تصمیم گرفت با فراگیری دانش تولید رادیوداروهای مورد نیاز این دستگاه، از دستگاه سیکلوترون بی‌نیاز شود.

به طور دقیق بفرمایید داروهایی که با استفاده از توان داخلی تولید شده، کدام داروها هستند و چه کاربردی دارند؟

از سال ۱۳۹۴ این بیمارستان توانست نسبت به تولید «سه رادیودارو» مورد نیاز دستگاه پت اسکن شامل: «FDG»،«گالیوم دو تاتیت» و «گالیوم PSMA» اقدام کند.

داروی FDG نخستین داروی مورد استفاده در تشخیص ۸۰درصد از انواع سرطان‌هاست. داروی گالیوم دو تاتیت برای تشخیص تومورهای غدد داخلی بدن استفاده می‌شود و داروی گالیوم PSMA برای تشخیص سرطان پروستات کاربرد دارد. لازم به ذکر است که سه رادیوداروی اشاره شده در مدت دو سال یعنی از سال ۹۴ تا ۹۶ توسط متخصصان هسته‌ای بیمارستان رضوی و با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران تولید شدند.

همچنین از سال ۱۳۹۸ تاکنون این بیمارستان توانست با دانش بومی متخصصان خود و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، چهار رادیوداروی مورد نیاز دستگاه پت‌اسکن برای تشخیص تومورهای مغزی، برخی از تومورهای تخمدان، برخی از تومورهای گوارشی و غیره را تولید کند.

در حال حاضر بیمارستان رضوی تنها مرکز درمانی در کشور است که رادیوداروی «گالیوم سیترات» را تولید می‌کند. این موفقیت تأثیرات بسزایی در زمینه‌های مختلف از جمله «کاهش سفرهای هموطنان برای تشخیص و درمان به خارج از کشور»، «جلوگیری از خروج ارز از کشور»، «موفقیت در عرصه گردشگر درمانی و پذیرش بیماران خارجی از کشورهای عراق و ترکمنستان» و غیره داشته است.

در زمینه تحقق شعار سال۱۴۰۱ یعنی استفاده از فناوری پیشرفته، علمی و دانش‌بنیان در کارهای تولیدی چه اقدام‌هایی در پیش رو دارید؟

یکی از نیازمندی‌های اولیه برای انجام اسکن توسط داروی «گالیوم PSMA» (ویژه پروستات) و داروی «گالیوم دوتاتیت» (برای تومورهای غدد داخلی) استفاده از کاست‌های مورد نیاز تولید رادیودارو با استفاده از دستگاه ژنراتور است که این فناوری و دانش در اختیار کشورهای خارجی مانند آمریکا، آلمان و... است. وابستگی در این زمینه هم از نظر ریالی و هم از نظر زمانی و انتظار ورود سفارشات به داخل کشور، مقرون به صرفه نیست به همین دلیل متخصصان و محققان دستگاه سیکلوترون بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۵ تاکنون با استفاده از تبادلات علمی و ارتباط با مراجع علمی و دانشگاهی خارج از کشور توانستند در زمینه استفاده مجدد از کاست‌ها، موفقیت‌هایی را در این زمینه بدست آورند.

یعنی به جای استفاده یک نوبت از هر کاست برای دو بیمار، اکنون از هر کاست برای پنج نوبت و جمعاً برای ۱۰ بیمار می‌توان استفاده کرد. امسال قصد داریم فناوری استفاده مجدد از کاست‌های دستگاه ژنراتور را در بخش پزشکی هسته‌ای در دستگاه سیکلوترون هم پیاده کنیم که یکی از مهم‌ترین مزایای این کار، افزایش و ارتقای کیفیت تصاویر تهیه شده توسط دستگاه پت اسکن و کاهش مدت زمان در نوبت قرار گرفتن بیماران برای انجام اسکن و کاهش ریالی و اقتصادی هزینه‌های تشخیصی برای بیماران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار