ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو‌ها معطل مافیای خودرو
کد خبر: 1083756
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Xvw
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سیاست‌های غلط سال‌های گذشته موجب‌شده به جای فشار به خودروسازان برای تولید خودرو‌های کم‌مصرف، بنزین را سهمیه‌بندی کنیم و به مردم فشار آوریم!
عضو مجمع نمایندگان تهران با اشاره به نقش مافیای خودرو در تشدید آلودگی هوا در کشور به خبرگزاری تسنیم گفت: مافیای خودرو هر سال ارتقای استاندارد‌های زیست‌محیطی خودرو‌ها را در روز‌های آخر سال، پنهانی به دولت می‌برد و مهلت چند‌باره می‌گیرد.
سمیه رفیعی با اشاره به اینکه وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا است که هر سال جمع زیادی از شهروندان را به کام مرگ می‌کشاند، بیان کرد: بر اساس مصوبات و قوانین سنوات گذشته مقرر شده بود که از ابتدای سال ۹۴ استاندارد آلایندگی خودرو‌های بنزینی تولید داخل به یورو ۵ ارتقا یابد. این در حالی است که از آن سال تا به حال به بهانه‌های همیشگی مانند کیفیت سوخت، تحریم و ... ارتقای استاندارد آلایندگی هر سال به تعویق افتاده و پس از پنج سال از ابتدای سال ۱۳۹۹ استاندارد آلایندگی یورو ۵ خودرو‌های بنزینی اجرا شد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس افزود: خودرو‌های دیزلی تولید داخل نیز که از سال ۱۳۹۶ با استاندارد یورو ۴ به همراه فیلتر ذرات تولید می‌شوند، هیچ ارتقایی نیافته‌اند. در حالی که خودرو‌های دیزلی به‌خصوص اتوبوس‌ها به دلیل حجم تردد‌های برون و درون شهری در افزایش ذرات معلق هوای نقش بسزایی ایفا می‌کنند.
رفیعی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها هم سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوای کشور دارند، گفت: موتورسیکلت‌های تولید داخل نیز قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ به استاندارد آلایندگی یورو ۵ ارتقا یابند که به دلیل درخواست مجدد تولیدکنندگان این موضوع باز هم سه سال دیگر به تعویق افتاد! این در حالی است که چندین‌بار این گونه مهلت‌ها در ادوار مختلف به موتورسیکلت‌سازان داده شده‌است.
وی با انتقاد از سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان دستگاه نظارتی برای موافقت با تعویق اجرای استاندارد‌های آلایندگی وسایل نقلیه در کشور و همراهی با وزارت صنایع به عنوان دستگاه تولیدکننده در این بخش تصریح کرد: بر اساس تبصره ماده ۴ قانون هوای پاک، حد مجاز آلایندگی انواع وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی باید تا پایان برنامه پنج ساله ششم (پایان سال ۱۴۰۰) به استاندارد روز دنیا ارتقا می‌یافت. بدین ترتیب تمام خودرو‌ها اعم از سبک و سنگین باید به استاندارد یورو ۶ و موتورسیکلت‌ها به یورو ۵ می‌رسیدند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس تأکید کرد: مصوبه اخیر دولت در تعویق اجرای استاندارد‌های زیست‌محیطی وسایل نقلیه در تضاد آشکار با متن صریح قانون هوای پاک است.
رفیعی از ورود فراکسیون محیط‌زیست مجلس و معاونت تنقیح قوانین مجلس به این موضوع خبر داد و گفت: مجلس از اختیارات قانونی خود برای ابطال این مصوبه و اجرا قانون هوای پاک استفاده خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار