کد خبر: 1082366
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال مطرح کرد
آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که می‌خواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم و مجاهدت‌های برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت‌ها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.
سید مرتضی ذاکر

آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که می‌خواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم و مجاهدت‌های برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت‌ها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.
دکتر سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم پایانی سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت برگزار شد با تأکید بر اینکه امروز کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در شناخت فرهنگ‌ها و تمدن‌های انسانی دارد، گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه به کتاب و فرهنگ کتابخوانی همواره مورد توجه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بوده است. دو نکته مهم در این نشست باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع اول بیان و روشنگری است که امروز یکی از جلوه‌های مهم جهاد تبیین به وسیله کتاب امکانپذیر است و نکته دوم آزادی بیان است، زیرا آزادی بیان همواره مورد تأکید نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و در کنار آن موضوع عدالت در بیان مطرح می‌شود.
رئیس‌جمهور در ادامه افزود: همانطور که خداوند در قرآن به آیه «ن والقلم و ما یسطرون» قسم یاد می‌کند، منظور آن است که هر مسطوری مورد قسم خداوند قرار نمی‌گیرد بلکه بیانی مورد اشاره خداوند است که باعث هدایت انسان شده و بیانی که موضوع عدالت، معنویت و اخلاق در جامعه را مورد توجه قرار دهد، اما اگر بیانی زمینه بی‌اخلاقی را در جامعه فراهم کند، ارزشمند نیست، به ویژه آثاری که برای کودکان و نوجوانان مشکل‌آفرینی کند، مذموم و مطرود است. حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه مالکیت فکری و مالکیت معنوی موضوع مهمی است که حق‌التألیف نویسندگان در این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد، تأکید کرد: همانطور که حقوق مؤلف مهم است، کسی که کتاب را می‌خواند نیز حقی محفوظ دارد، به ویژه کودکان و نوجوانان که حق دارند کتاب‌های روشنگر و هدایت‌کننده در دسترس‌شان قرار گیرد. منظور از عدالت در بیان که مورد تأکید امام علی (ع) هم بوده، بیان سخنی قوی و محکم است و سخن سست را نمی‌توان بیان کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی را می‌توان به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی دانست، اظهار داشت: فعال بودن این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها همواره از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و باید روز به روز بیشتر توسعه پیدا کند، اما اگر موضوعات مطرح شده در کرسی‌های آزاداندیشی بخواهد وارد جامعه شود، باید کامل و دقیق باشد، زیرا وقتی می‌خواهیم با جامعه سخن بگوییم، باید آن سخن مردمی باشد، همانطور که خداوند پیامبران را با زبان مردم نزد آن‌ها فرستاد.
وی افزود: یکی از نکات مهم در حوزه نگارش افشای چهره دشمن و بیان آن چیزی است که دشمن روی آن حساس است و به دلیل ترس از افشای آن مدام تلاش می‌کند آن را ننویسیم. همه ما در جریان هستیم که امروزه عده‌ای می‌خواهند پلشتی‌های دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده است، سرپوش بگذارند. امروز یکی از وظایف نویسندگان، محققان و فرهیختگان کشور تاریخ‌نگاری است و لازم است حقایقی که در دفاع مقدس، جمهوری اسلامی و حرکت شهید سلیمانی اتفاق افتاده را نویسندگان و محققان به طور کامل تاریخ‌نگاری کنند.
دکتر رئیسی در پایان تأکید کرد: وقتی رهبری از شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان مکتب نام می‌برند، وظیفه روشنگران حقیقی جامعه در آشنا کردن هر چه بیشتر جامعه با این مکتب، مضاعف می‌شود. روشنگر حقیقی کسی است که جامعه را به درستی بشناسد، رصد کند و بیشتر از همه خطرات را فریاد بزند. خوب شناختن جامعه، نشستن در جایگاه دیده‌بان درست، بیان روشنگری حقایق و هشدار دادن‌های درست به جامعه، از مصداق‌های روشنگری حقیقی است. دولت‌ها، جمعیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید از جوانان فرهیخته و نویسندگانی که مضامین عالی را به جامعه منتقل می‌کنند، حمایت کنند و در جهت ترویج اندیشه‌های نیک بکوشند.
در پایان این مراسم آثار برگزیده و شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی و تقدیر شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار