کد خبر: 1082227
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مروری بر دستاورد‌های ارائه‌شده از نیروی هوافضای سپاه در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰
سلسله امیدآفرینی سپاهیان اسلام برای مردم و البته رعب‌آفرینی برای دشمنان و بدخواهان در سال ۱۴۰۰ از سوی رزمندگان اسلام در سپاه پاسداران پس از برنامه‌هایی همچون رزمایش بزرگ در شمال غرب کشور، تحویل انبوه دستاورد‌های جدید و پیشرفته خودرویی، پهپادی و موشکی به نیروی زمینی سپاه، تحویل انواع قایق‌های تندرو پیشرفته و جدید به نیروی دریایی سپاه و رزمایش مشترک پدافند هوایی که با نمایش آزمایش موفق چندین سامانه جدید همراه بود با رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) ۱۷ و نیز چند رونمایی و نمایش دستاورد‌های جدید دیگر در هفته‌های اخیر به نحو احسن تکمیل شد.
محمدحسین الهی

سلسله امیدآفرینی سپاهیان اسلام برای مردم و البته رعب‌آفرینی برای دشمنان و بدخواهان در سال ۱۴۰۰ از سوی رزمندگان اسلام در سپاه پاسداران پس از برنامه‌هایی همچون رزمایش بزرگ در شمال غرب کشور، تحویل انبوه دستاورد‌های جدید و پیشرفته خودرویی، پهپادی و موشکی به نیروی زمینی سپاه، تحویل انواع قایق‌های تندرو پیشرفته و جدید به نیروی دریایی سپاه و رزمایش مشترک پدافند هوایی که با نمایش آزمایش موفق چندین سامانه جدید همراه بود با رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) ۱۷ و نیز چند رونمایی و نمایش دستاورد‌های جدید دیگر در هفته‌های اخیر به نحو احسن تکمیل شد.


دست نیافتنی‌تر شدن موشک‌های سپاه برای پدافند دشمن
یکی از مهم‌ترین خبر‌های افتخارآفرین در ماه‌های اخیر مربوط به دستیابی کشور به فناوری تغییر مسیر سرجنگی هدایت شونده موشک‌های بالستیک در مراحل نهایی پرواز بود که به ناکارآمد شدن سپر دفاع موشکی دشمن منجر می‌شود. این خبر در مرحله آخر رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ در اوایل دی‌ماه اعلام شد. در واقع با عدم طی مدار بالستیکی مشخص که به طور مرسوم از سوی پرتابه‌های سطح به سطح انجام می‌شود و تغییر مسیر‌های مکرر، سامانه دفاع موشکی دشمن از پیش‌بینی مسیر پرتابه برای ردگیری و قفل راداری و سپس اجرای آتش علیه آن عاجز می‌شود.
این دستاورد سبب چندبرابرشدن ارزش عملیاتی موشک‌های بالستیک مجهز به این نوع سرجنگی می‌شود. دستاورد مهم دیگر در همین رزمایش نمایش دقت خیره‌کننده پهپاد‌های انتحاری خصوصاً پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه بود که به صورت پنج فروندی از پشت یک تریلر پرتاب شده و برد بسیار بالایی دارند. این پهپاد‌ها به همراه ۱۶ موشک دیگر از انواع ذوالفقار، دزفول و زلزال با دقت حیرت‌آور به ماکت مقیاس واقعی یک مرکز تولید تسلیحات هسته‌ای رژیم‌صهیونیستی شلیک شدند.
رافع، بالابرنده جدید ماهواره‌های سپاه
۲۳ دی ماه سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از آزمایش موفق جدیدترین پیشران سوخت جامد نسل جدید سپاه به نام رافع خبر داد. این موتور همچون موتور سوخت جامد سلمان از فناوری بدنه فیبرکربن که بسیار سبک‌تر از بدنه فلزی است و نیز نازل یا خروجی متحرک بهره برده و برای استفاده در مرحله اول ماهواره‌بر‌ها توسعه یافته است، اما میزان رانش رافع بیش از ۱۱ برابر سلمان بوده و به ۶۸ تن می‌رسد. سلمان برای استفاده در مرحله دوم ماهواره‌بر‌ها ساخته شده و در بهمن ۱۳۹۸ رونمایی شده است؛ از سلمان در ماهواره بر قاصد به عنوان موتور مرحله دوم استفاده شد که دو پرتاب با موفقیت کامل را در اردیبهشت ۱۳۹۹ و اسفند ۱۴۰۰ تجربه کردند. قرار است که در سال آینده از موتور رافع به عنوان مرحله اول ماهواره‌بر بعدی سپاه استفاده شود که توان حمل ماهواره‌های سنگین‌تر یا تعداد بیشتری ماهواره را در یک پرتاب ایجاد می‌کند. رانش این موتور بیش از دو برابر رانش موتور سوخت مایع فعلی در مرحله اول ماهواره بر قاصد است. موتور رافع به واسطه استفاده از خروجی متحرک، بهره‌وری بالاتری نسبت به موشکی همچون سجیل دارد که در آن از بالک‌های کنترلی در دهانه خروجی برای تغییر مسیر استفاده می‌شود.
نکته بسیار مهم دیگر در مورد رافع، مدت زمان عملکرد این موتور است. با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ این موتور، رافع احتمالاً می‌تواند نیروی ۶۸ تنی خود را در مدت زمان طولانی‌تری تولید کند که این به نوبه خود سبب افزایش قابل توجه میزان محموله قابل حمل با ماهواره‌بری می‌شود که رافع در مرحله اول آن به کار رفته باشد.
خیبرگشای جدید یگان موشکی سپاه
در ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ با حضور ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح از موشک جدید و بسیار پیشرفته خیبرشکن رونمایی شد. این موشک با گردآوری چندین دستاورد مهم موشکی در نیروی هوافضای سپاه ساخته شده و دوربردترین موشک سوخت جامد مایل پرتاب و تاکتیکی جهان به شمار می‌رود. خیبرشکن در حالی به برد اعلام شده ۱۴۵۰ کیلومتر می‌رسد که کمترین افزایش قطر و طول را نسبت به موشک دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر دارد و به واسطه استفاده از مواد پیشرفته و سبک خیبرشکن نسبت به موشک‌های سوخت مایع همرده برد خود، یک سوم وزن داشته و زمان استقرار و آماده شدن آن برای شلیک هم به یک ششم کاهش یافته است.
نکته دیگر، سرجنگی جدید این موشک است که طراحی متفاوتی نسبت به نمونه مورد استفاده در ذوالفقار و دزفول داشته و علاوه بر قابلیت هدایت تا انتهای مسیر و دقت نقطه‌زنی، قابلیت تغییر مسیر در طی پرواز برای ناکارآمدکردن سپر دفاع موشکی دشمن را هم دارد. پرتابگر دو فروندی خیبرشکن هم باعث دو برابرشدن حجم آتش در مقایسه با پرتابگر‌های هم اندازه موشک‌های سوخت مایع می‌شود. در تصاویر منتشر شده از پایگاه موشکی زیرزمینی نیروی هوافضای سپاه به واسطه مشاهده تعدد موشک‌های خیبرشکن مستقر شده روی پرتابگر مشخص شد که این موشک از مدت‌ها قبل در حال تولید انبوه است.
شهر زیرزمینی پهپادی
۱۴ اسفندماه از شهر موشکی و پهپادی جدید نیروی هوافضای سپاه با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی شد. برای اولین‌بار مشخص شد که سپاه تعداد زیادی پهپاد انتحاری نقطه‌زن با برد‌های مختلف را در این نوع پایگاه‌ها سازماندهی کرده و به گفته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضا امکان پرتاب همزمان ۶۰ پهپاد از این پایگاه وجود دارد. بدیهی است که پایگا‌های زیرزمینی دیگری هم برای این امر اختصاص یافته و در نتیجه سپاه توان به پرواز درآوردن تعداد بسیار بیشتری پرنده انتحاری را به طور همزمان از سراسر کشور دارد.
تعداد زیادی پرتابگر دوتایی موشک‌های تاکتیکی فاتح، ذوالفقار و دزفول هم به صورت آماده به حرکت در شهر موشکی جدید قابل مشاهده بود. این موشک‌ها که همگی از نوع سوخت جامد هستند در کمترین زمان ممکن پس از خروج از پایگاه زیرزمینی و توقف در موضع پرتاب، آماده شلیک شده و با سرعت بالا به سمت هدف می‌روند. این شهر‌های موشکی به واسطه قرارگیری در عمق چند صدمتری زیر کوه، یک پناهگاه امن و مستحکم برای قدرت موشکی کشور در برابر تهدید تهاجم هوایی و موشک‌های کروز دشمن هستند.
تثبیت توانمندی فضایی سپاه با پرتاب نور ۲
در آخرین شگفتانه سپاه برای ملت غیور ایران، نیروی هوافضای سپاه موفق شد در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ برای دومین بار با استفاده از ماهواره بر ۳ مرحله قاصد، ماهواره جدید نور ۲ را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. پیش از این حدود ۲۲ ماه پیش سپاه نور ۱ را با همین پرتابگر در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار داده بود که هنوز هم در حال اجرای مأموریت است. در نتیجه سپاه علاوه بر ارتقا ارتفاع‌مداری ماهواره‌های ایرانی که تا به حال از ایران پرتاب شده‌اند، هم‌اکنون به طور همزمان دو ماهواره در مدار زمین دارد. به علاوه این پرتاب نشان داد که موفقیت قبلی سپاه در ماهواره نور ۱ اتفاقی نبوده و تکرارپذیری و قابلیت اطمینان ماهواره بر قاصد عملاً نشان داده شد.
نور ۲ یک ماهواره با ساختار مکعب مستطیلی مجهز به صفحات خورشیدی بازشونده است که مأموریت سنجشی و شناسایی داشته و همچون نور ۱ به دوربین مجهز است. این ماهواره برای سه سال مأموریت در مدار ۵۰۰ کیلومتری طراحی شده است. به گفته سردار جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه طراحی مدار طی شونده از سوی آن نیز به گونه‌ای بوده که ماهواره از قطبین زمین عبور نکرده و بیشترین عبور را از روی ایران و منطقه غرب آسیا دارد. در ماهواره نور ۱ که برای یکسال مأموریت طراحی شده بود به واسطه عملکرد عالی زیرسامانه‌ها، همچنان در حال کار است و تجربیات گرانبهای کسب شده از عملکرد نزدیک به دو ساله این ماهواره سبب طراحی دقیق‌تر و با قابلیت اطمینان بیشتر در ماهواره نور ۲ و هدف‌گذاری مأموریت طولانی‌تر سه ساله برای آن شد.
نکته بسیار مهم در مورد این پرتاب این است که همچون پرتاب اردیبهشت ۱۳۹۹ و نیز پرتاب آزمایشی و زیرمداری فروردین ۱۳۹۸ این مأموریت‌ها بدون اطلاع یافتن مجموعه‌های جاسوسی و رصد دشمن انجام شد. در پرتاب‌های ماهواره‌بر‌ها سفیر و سیمرغ که توسط وزارت دفاع انجام می‌شود، همواره دشمن بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای از قریب الوقوع بودن یک پرتاب فضایی خبر می‌دهد که به علت زمانبر بودن آماده‌سازی و فعالیت‌های پیش از پرتاب این ماهواره‌بر‌ها بود، اما قاصد نیروی هوافضای سپاه بدون نیاز به سکوی ثابت و با استفاده از پرتابگر متحرک پرتاب می‌شود که در نتیجه در کمترین زمان ممکن آماده شلیک است. به علاوه به واسطه عدم نیاز به پرتابگر ثابت، امکان پرتاب این ماهواره‌بر از عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر نسبت به شمال زمین و نزدیک‌تر به خط استوا هم به راحتی وجود دارد که در نتیجه کارایی ماهواره‌بر در ارسال محموله بیشتر می‌شود.
به گفته فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، در صورتی که حمایت‌های کافی از برنامه فضایی کشور صورت پذیرد و به یاری خداوند متعال در مدت زمان پنج تا شش سال، ایران توانایی رسیدن به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری را دارد که خواسته فرماندهی کل قوا از مجموعه بازیگران برنامه فضایی کشور است. این مدار به واسطه اینکه ماهواره در آن نسبت به زمین ثابت بوده و توانایی پوشش‌دهی فضای بسیار گسترده‌ای را دارد اهمیت فوق‌العاده‌ای در زمینه مخابراتی ایجاد می‌کند که کشور‌های پیشرو در صنعت فضایی محدودیت‌هایی برای سایرین در استفاده از این مدار ایجاد می‌کنند. حتی قرارداد‌های خرید خدمات از ماهواره‌های خارجی مستقر در این مدار هم به واسطه تحریم‌های موجود بی‌اعتبار شده و در موارد متعدد پخش شبکه‌های مختلف سازمان صداوسیما از ماهواره‌های خارجی قطع شده است.
شگفتی سازی‌های مرورشده در این گزارش بخشی از دستاورد‌های رزمندگان اسلام و متخصصان گمنام و بی‌ادعای سپاه بود که به واسطه ارزش راهبردی آن‌ها سبب ایجاد بازتاب‌های مهمی در دنیا شد. قطعاً شگفتی‌سازی‌های این فرزندان انقلابی امت اسلامی ایران در همه نیرو‌های سپاه ادامه‌دار خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر