کد خبر: 1081394
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نگاهی گذرا به موشک جدید و پیشرفته بالستیک خیبرشکن
در ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ وعده سردار حاجی‌زاده در مورد رونمایی از یک موشک راهبردی جدید محقق شد. خیبرشکن نام موشک بالستیک جدید نیروی هوافضای سپاه است که با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و آخرین دانش‌های کسب شده در زمینه‌های مربوط طراحی و ساخته شده است.
سجاد مفیدی

در ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ وعده سردار حاجی‌زاده در مورد رونمایی از یک موشک راهبردی جدید محقق شد. خیبرشکن نام موشک بالستیک جدید نیروی هوافضای سپاه است که با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و آخرین دانش‌های کسب شده در زمینه‌های مربوط طراحی و ساخته شده است.
نیروی هوافضای سپاه در سال‌های اخیر محصولاتی در عرصه موشک‌های سطح به سطح معرفی کرده است که از فناوری‌های جدید خصوصاً مواد سبک غیرفلزی و ترکیب‌های جدید سوخت جامد برخوردارند و در نتیجه نسبت به موشک‌های قبلی سبک‌تر ولی با برد بیشتر هستند.
رعد ۵۰۰ که در بهمن ۱۳۹۸ رونمایی شد، در حالی که طول و قطر نزدیک به فاتح ۱۱۰ دارد، اما نسبت به گونه چهارم آن که برد ۳۰۰ و جرم ۳۳۲۵ کیلوگرم دارد، در حدود ۴۵ درصد سبک‌تر است و به ۶۶ درصد برد بیشتر یعنی برد ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد! این به مدد استفاده از فیبرکربن به عنوان ماده‌ای ترکیبی، پیشرفته، سبک و مقاوم است که در ساخت بدنه و عایق موتور جایگزین فلز شده است. در موشک دزفول هم که در اسفند ۱۳۹۷ رونمایی شده بود با وجود تفاوت بسیار کم در طول و مشابهت در قطر با موشک ذوالفقار که به برد ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد، شاهد افزایش برد به ۱۰۰۰ کیلومتر بودیم. حال موشک خیبرشکن در سال ۱۴۰۰ با برد ۱۴۵۰ کیلومتر معرفی شده است که به گفته سردار حاجی‌زاده، نسبت به موشک‌هایی با رده برد مشابه یک سوم وزن کمتری دارد. به علاوه خیبرشکن عنوان‌دار دوربردترین موشک سوخت جامد مایل‌پرتاب ساخت ایران هم شده است. زمان استقرار و آماده کردن برای پرتاب هم در این موشک به یک ششم نمونه‌های مشابه تقلیل داده شده است. این به معنی آن است که دشمن برای شناسایی و انهدام سکوی پرتاب چنین موشکی، یک ششم قبل زمان دارد. نگاهی به متوسط زمان آماده‌سازی موشک‌های سوخت جامد در این رده برد در دنیا و محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که خیبرشکن در کمتر از پنج دقیقه آماده شلیک می‌شود. البته این کاهش زمان یک معنی دیگر هم دارد؛ در شرایطی که اساساً دشمن به علت وجود پدافند چند لایه موشکی امکان درگیر شدن و انهدام سکو‌های موشکی در عمق خاک ما را ندارد، کاهش زمان استقرار و شلیک به معنی این است که اگر دشمن به هر طریق فرضی از شلیک موشک مطلع شود، در اهداف مد نظر نیروی خودی از بین اهداف دشمن که عمدتاً شامل پایگاه‌های آن‌ها می‌شود، زمان در دسترس برای فرار از مهلکه به یک ششم تقلیل پیدا کرده است.
خیبرشکن همانند دزفول و سایر موشک‌های برد متوسط به بالای ساخت ایران دارای سرعت هایپرسونیک یعنی بالای پنج برابر سرعت صوت است. این سرعت سیر سبب کمینه شدن طول زمان پرواز یعنی مدت زمان شلیک تا رسیدن به هدف می‌شود. موشک خیبرشکن علاوه بر شلیک از پرتابگر‌های متحرک تکی مرسوم، همانند دزفول و ذوالفقار دارای پرتابگر متحرک دو تایی هم است. کلیت این پرتابگر هم اندازه نمونه مورد استفاده در موشک سوخت مایع قیام است که در آخرین نمونه خود به برد ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد، اما خیبرشکن با ابعادی کمتر و دو موشک روی همان پرتابگر به برد ۴۵ درصد بیشتر دست پیدا می‌کند، آن هم با سرعت پرواز بیشتر و سرعت آماده‌سازی چندین برابر کمتر از موشک سوخت مایع قیام.
در برنامه معرفی و رونمایی از این موشک که با حضور ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح سرلشکر محمد باقری صورت گرفت، با مشاهده تعداد زیادی پرتابگر مسلح شده به این موشک مشخص شد که خیبرشکن مدت‌هاست که در خط تولید قرار دارد و کاملاً عملیاتی و در خدمت یگان‌های آماده به رزم موشکی سپاه است. نکته بسیار مهم دیگر اینکه سرجنگی موشک خیبرشکن همانند نمونه‌هایی که در رزمایش اخیر پیامبر اعظم (ص) ۱۷ آزمایش و معرفی شد و در مطلب جداگانه‌ای در شماره ۶۴۰۸ در تاریخ پنجم بهمن ۱۴۰۰ به آن پرداخته شد، دارای قابلیت تغییر مسیر‌های مکرر و غیرقابل پیش‌بینی برای ممانعت از ردگیری شدن توسط پدافند موشکی دشمن است. این ویژگی در کنار قابلیت نقطه‌زنی کم‌نظیر، سرعت آماده‌سازی و سرعت پروازی بالا ترکیبی بسیار مؤثر را تشکیل می‌دهد که وجه تسمیه موشک خیبرشکن نیز بوده و آن، توان غلبه بر پدافند‌های موشکی پاتریوت، تاد و اَرو ۳ رژیم صهیونیستی به عنوان سامانه‌های پدافند هوایی دوربرد با قابلیت‌های تخصصی ضد موشک است. در واقع خیبرشکن با این ویژگی‌های شاخص، یکی از اصلی‌ترین کلید‌های فتح قلعه خیبر صهیونیست‌ها در این روزگار خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر