کد خبر: 1080038
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری؛
جیلان گفت: مقدمات ثبت شهر هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد به‌عنوان شهر ملی حجاری‌های سنگی فراهم شده است.
رحیمی

آقای جیلان گفت: تولیدات صنایع‌دستی در رشته سنگ‌تراشی هفشجان نه تنها در چهارمحال و بختیاری بلکه  در سطح جهان نیز معروف است.

هم‌اکنون ۶۵ نفر در زمینه تراش سنگ شامل پیکرتراشی، شیرسنگی، هاونگ، یانه، آردچی، پایه ستون و مصنوعات دیگر در هفشجان مشغول به فعالیت هستند.

هنرمندان، صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را از استخراج سنگ در کوه‌های بُزلَر و جهان‌بین در منطقه، حمل آن به داخل کارگاه، بُرِش و در انتها تراش از سوی استادکار تولید می‌کنند.

۲۰ کارگاه تولید انواع صنایع‌دستی سنگی در شهر هفشجان وجود دارد.

هم‌اکنون ۲۵ کارگاه در شهرکرد و چند کارگاه دیگر به صورت پراکنده در چهارمحال و بختیاری در حرفه حجاری فعالیت دارند و در در هر کارگاه ۲دو تا هشت نفر مشغول کار هستند.

حجاری‌های سنگی در هفشجان از ۸۰۰ سال قبل تا کنون نسل به نسل منتقل شده است.

در حرفه حجاری به‌عنوان آمیزه‌ای از هنر خوشنویسی، شعر، نقاشی و احساس، از سال‌های دور تاکنون، جلوه‌های زیبایی از هنر سنگ‌تراشی پدید آمده است.

در روند تهیه پرونده ثبت هفشجان به عنوان شهر ملی حجاری‌های سنگی به شناسایی و اصلاح طرح¬‌ها و نقش‌مایه¬‌ها، مُهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین‌المللی، تدوین استاندارد ملی، تدوین استاندارد آموزش شغلی، اِلِمان‌های شهری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بنا‌های ثبت ملی شده، اماکن تاریخی مورد بهره¬برداری صنایع¬دستی، ثبت میراث ناملموس و ملموس، ثبت نشانه‌های جغرافیایی، انجمن‌ها، کانون‌ها و سازمان¬های مردم¬نهاد، شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌های شرکت¬های تعاونی توجه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر