کد خبر: 1079684
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
در گفت‌وگو با رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی عنوان شد
هرسال در ماه‌های آخر شور و شوق برنامه‌ریزی برای سفر در خانواده‌ها آغاز می‌شد، یکی از برنامه‌ها، محل اقامت است که به‌واقع یکی از مهم‌ترین هماهنگی‌ها برای سفر است.

متأسفانه در دوسال اخیر با شیوع بیماری کرونا نه مسافران و نه هتل‌داران دیگر امکان هماهنگی برای سفر و پذیرایی از مسافر را ندارند و این در حالی است که هتل‌داران در این شرایط جزو صنوفی هستند که دوران پررکودی را می‌گذرانند.

از این رو درباره وضعیت هتل‌ها و چشم‌انداز نوروز ۱۴۰۱ به سراغ رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی رفتیم. وی در پاسخ به این پرسش که چند هتل در مشهد هنوز تعطیل و یا در حالت نیمه تعطیلی قرار دارد، می‌گوید: درصد زیادی از هتل‌های مشهد بازگشایی شده‌اند اما حدود ۵۰ هتل دیگر در حال باز شدن هستند که امیدواریم با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و اتمام پیک ششم کرونا تمامی هتل‌ها به طور کامل باز شوند و این در حالی است که ضریب اشغال تخت در مشهد به حدود ۳۰درصد رسیده است.

 

قاعده کلی افزایش‌ها در مهرماه

امیر سزاوار درباره افزایش نرخ خدمات هتل‌ها در سال آینده نیز بیان می‌کند: نرخ خدمات و نرخ اتاق‌ها با هم متفاوت است.

نرخ اتاق‌ها هر سال مهرماه از طریق سازمان میراث فرهنگی به صورت درصدی مشخص و به تشکل‌ها ابلاغ می‌شود. تشکل‌ها نیز به واحدهای زیرپوشش اعلام می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند نرخی که تا آن درصد مشخص شده، افزایش می‌دهند را اعلام کنند و پس از آن نرخ اعلام شده تأیید و در اختیار واحدها قرار داده می‌شود.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر تا مهر سال آینده واحدها نباید افزایش نرخ داشته باشند مگر آنکه با توجه به اوضاع کشور و بازار نیاز به افزایش نرخ باشد.

اما قاعده اصلی بر این است مهرماه هر سال نرخ هتل‌ها تعیین شود. این در حالی است که درصدی که امسال تعیین شده ۳۰درصد است اما برخی هتل‌ها با توجه به شرایط نامطلوب گردشگری، افزایش نرخ نداشته‌اند.

 

نبود ثبات وضعیت و رزرو اینترنتی

رئیس کانون تشکل‌های گردشگری استان درخصوص اینکه چرا رزرو بسیاری از هتل‌ها برای ایام نوروز امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان از طریق اینترنت برای رزرو اتاق در فروردین سال آینده اقدام کرد، اظهار می‌کند: سیاست اصلی هتل‌ها با توجه به مدیریت داخلی آن‌ها، شهر، نوع هتل و درجه آن مشخص می‌شود. اما به طور کلی به دلیل ثبات نداشتن شرایط در کشور، هتل‌ها از رزرو اتاق‌ها تا پیش از اسفند خودداری می‌کنند.  تجربه نشان داده است، وقتی بازگشایی رزرو اتاق‌ها خیلی زود انجام می‌شود، مشکلاتی در پی دارد. به طور مثال در سال ۹۸ نزدیک به عید به دلیل بیماری کرونا، جلساتی در استانداری برگزار شد و بدون کارشناسی صحیح، تمامی هتل‌ها تعطیل شدند. همچنین در سال ۹۹ و عید ۱۴۰۰ هتل‌ها با سردرگمی مواجه شدند و موضوع در پی مکاتبه‌های فراوان برای تصمیم‌گیری به سازمان‌های مختلف ارجاع داده می‌شد.

نیاز به تصمیم‌گیری به موقع

وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من، مبحث بازگشایی هتل‌ها موضوعی نیست که یک شبه تصمیم‌گیری شود و بتوان پذیرای میهمان بود، چراکه برخی هتل‌ها ظرفیت اقامت هزارو۵۰۰ میهمان را دارند و هتل باید شرایط پذیرایی در سه وعده غذایی را داشته باشد که این شرایط، نیازمند برنامه‌ریزی و خریدهای مورد نیاز هتل است و اگر این خریدها انجام شود و ناگهان تصمیم بر تعطیلی هتل‌ها باشد، ضررهای فراوانی از جمله نگهداری مواد غذایی، هزینه‌های مربوط به سردخانه هتل‌ها، گذشتن تاریخ انقضای مواد غذایی و... به هتل‌ها وارد خواهد شد.

 

اکنون وضعیت هتل‌ها با توجه به پیک ششم کرونا مشخص نیست و هتل‌ها مجبورند رزرو اتاق‌ها را زمانی شروع کنند که وضعیت به طور قطع مشخص باشد. سزاوار در ادامه خاطرنشان می‌کند: وضعیت هتل‌ها با توجه به شرایط فعلی کشور و  کرونا، متأسفانه قابل پیش‌بینی نیست.

 

بسته‌های نوروزی سفر

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی هتل‌ها از رزرو اتاق به صورت شبانه خودداری کرده و در قالب بسته نوروزی و حداقل به مدت سه شب اتاق را رزرو و در اختیار مسافران قرار می‌دهند، می‌گوید: این کار قانونی است. به طور مثال اگر میهمانی خواستار رزرو اتاق از ۲۹ اسفند تا یکم فروردین باشد، هتل می‌تواند، از رزرو امتناع کند، چراکه معمولاً اول فروردین ورودی وجود ندارد. اما اگر اتاق‌ها به اجبار همراه با خدماتی مثل ناهار و شام در اختیار میهمان‌ها قرار بگیرد، این موضوع، قانونی نیست مگر اینکه میهمان با خواسته خود از این نوع بسته‌ها استفاده کند که در آن شرایط قانونی است. این در حالی است که قوانین گردشگری باید قوانین بین‌المللی باشد، چراکه در یک کشور، گردشگران از کشورهای مختلف به آنجا سفر خواهند کرد. همچنین در خصوص این بسته‌ها باید گفت: همه مراکز اقامتی در سراسر دنیا بسته‌هایی را در نظر می‌گیرند که این بسته‌ها مشوق میهمان است اما نباید اجباری در آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که در پیک‌های کرونا وجود دارد، محدود کردن و فشار زیاد روی واحدهای گردشگری است. در شرایط کرونا هتل‌ها یکی از مراکزی هستند که دستورالعمل‌ها را به طور کامل رعایت می‌کنند؛ به طور مثال میهمان‌ها در اتاق‌های جدا اقامت دارند و در محیط هتل با فاصله می‌توانند تردد داشته باشند، اما در بقیه محیط‌ها از جمله متروها یا مطب پزشک‌ها محدودیت‌ها کم اعمال می‌شود و متأسفانه این نظارت‌های غیراستاندارد، سبب می‌شود این بیماری افزایش پیدا کند و موجب آسیب به خیلی از واحدها ازجمله صنف هتل‌داران شود.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی در پایان تأکید می‌کند: با توجه به همه این شرایط ما هتل‌داران نهایت همکاری را در این دو سال انجام داده و خواهیم داد و انتظار داریم در شرایط فعلی با کارشناسی‌های دقیق برای بازگشایی یا تعطیلی هتل‌ها تصمیم‌گیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار