کد خبر: 1073288
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کاهش چشمگیر روز‌های قابل قبول هوای تهران طی پاییز در سال‌های اخیر مواجهه با آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال به‌ویژه آذر و دی تبدیل به عادت مردم شهر تهران شده است. مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران ضمن مقایسه وضعیت آلودگی هوا در پاییز امسال و سال گذشته می‌گوید: تعداد روز‌های قابل قبول در پاییز ۱۴۰۰ کاهش یافت و تعداد روز‌های آلوده افزایش پیدا کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: هوای تهران در پاییز ۱۴۰۰ علاوه بر ریزش برگ‌ها، شاهد ریزش روز‌های قابل قبول آلودگی هوا نیز بوده است. هوای تهران در پاییز سال گذشته ۵۱ روز با شرایط قابل قبول را تجربه کرد. همچنین ۳۹ روز هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. امسال تعداد روز‌های قابل قبول به ۴۳ تقلیل یافته و روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس روی عدد ۴۲ است. از سوی دیگر در ۵ روز از پاییز امسال، هوای تهران وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها را به ریه‌های شهر تحمیل کرده است.

محسن روشنی در گفتگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آلاینده‌های هوا در پاییز امسال خاطرنشان کرد: شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ۴۷ روز از روز‌های پاییز۱۴۰۰، بیش از حد مجاز گزارش شد که این تعداد برای ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و دی‌اکسید نیتروژن به ترتیب سه روز و شش روز بود. نکته قابل توجه این است که در سال گذشته، همه روز‌های آلوده پاییز به علت وجود ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود.

وی ضمن ارائه گزارش وضعیت آلاینده‌ها در آذرماه گذشته اظهارکرد: در آذرماه امسال، هوای تهران چهار روز وضعیت قابل قبول، ۲۱ روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده است. در این بازه زمانی، ۲۶ روز شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بالاتر از حد مجاز بوده است. این شرایط برای آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و دی‌اکسید نیتروژن، به ترتیب یک و شش روز گزارش شده است البته در برخی روز‌ها شاخص چند آلاینده به طور همزمان بالاتر از حد مجاز بوده است.

وی با اشاره به علت افزایش تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس امسال نسبت به سال گذشته گفت: انباشت آلاینده‌ها در شهر تهران بیش از اندازه است. تولید و انتشار آلاینده توسط منابع متحرک نظیر اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها درکنار آلاینده‌های ثابت سبب شده تا هرسال کیفیت هوا در تعداد زیادی از روز‌ها در شرایط نامطلوب قرار گیرد.

مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه یکی از مهمترین فاکتور‌ها در آلودگی هوا وضعیت هواشناسی است، اظهارکرد: نبود جریانات جوی مناسب و سرعت کم باد، از علل پایداری هوا و افزایش آلودگی آن است. این عوامل سبب می‌شود تا تهویه مناسبی صورت نگیرد. یکی دیگر از عوامل افزایش آلودگی هوای امسال نسبت به پارسال، افزایش ترافیک است. کاهش محدودیت‌های کرونایی نسبت به سال گذشته، سبب سنگین‌تر شدن ترافیک شده است.

روشنی با تشریح وضعیت آلاینده کربن مونوکسید در پایتخت گفت: در ابتدای دهه ۸۰ این گاز به عنوان یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های پایتخت به شمار می‌رفت. در آن دوره افزایش بیش از حد مجاز این آلاینده بار‌ها مشاهده می‌شد، چون هیچ کدام از وسایل نقلیه از استاندارد یورو برخوردار نبودند همچنین سیستم‌های کنترل آلودگی مانند کاتالیست‌ها نیز در این وسایل وجود نداشت.

وی اضافه کرد: در سال‌های بعد، استاندارد یورو برای خودرو‌های شخصی تعریف شد و این خودرو‌ها ملزم به رعایت این استاندارد شدند. سیستم کاربراتور کنار گذاشته شد و سیستم انژکتور جای آن را گرفت. کاتالیست‌ها نیز در خودرو‌ها به کار گرفته شدند و استاندارد یورو ۲ و سپس یورو۴ اجباری شد. این اتفاق سبب شد تا در هیچ یک از روز‌های دهه گذشته، آلاینده مونوکسیدکربن خارج از حد مجاز آن ثبت نشود. در سال‌های گذشته حتی در بیشتر روز‌ها شرایط پاک به لحاظ این آلاینده ثبت شده است.

مدیر واحد پایش کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت آلاینده کربن‌مونوکسید را در سال‌های اخیر در شهر تهران قابل قبول دانست و اظهارکرد: ممکن است در برخی ساعات در محدوده‌ای خاص، به علت وجود ترافیک یا عوامل دیگر افزایش شاخص آلاینده کربن‌مونوکسید مشاهده شود، اما در کل شرایط ما در مواجهه با این آلاینده مطلوب است.

وی ضمن اشاره به موتورسیکلت‌ها و خودرو‌هایی که همچنان وضعیت آلایندگی نامطلوبی دارند، گفت: هنوز وسایل نقلیه فرسوده فراوانی وجود دارند که از سیستم کاربراتوری استفاده می‌کنند، کاتالیست ندارند و استاندارد‌های یورو را رعایت نمی‌کنند. در کنار این وسایل، خودرو‌های دیزلی وجود دارند که هیچ سیستم کنترل آلودگی خاصی ندارند. برخی خودرو‌های شخصی که سن فرسودگی آن‌ها گذشته نیز مزید بر علت می‌شوند تا آلودگی هوا تشدید شود. این خودرو‌ها به‌تن‌هایی می‌توانند به اندازه چند خودروی معمولی آلودگی تولید کنند.

روشنی در پایان با تشریح علل افزایش آلاینده نیتروژن دی‌اکسید در تهران اظهارکرد: انتشار آلاینده نیتروژن‌دی‌اکسید، صرفاً به علت سوزاندن مازوت نیست. این آلاینده بیشتر جنبه ترافیکی دارد و احتراق سوخت در وسایل نقلیه باعث افزایش مقدار آن در هوا می‌شود. در روز‌هایی که انباشت آلاینده وجود دارد و تهویه مناسبی صورت نمی‌گیرد، این آلاینده بیشتر می‌شود و انباشت آن سبب افزایش غلظت این گاز در هوای شهر و در نتیجه آلودگی هوا می‌شود. در پاییز امسال، هوای تهران شش روز به علت وجود این آلاینده شرایط نامطلوبی را تجربه کرد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار