تخصصی‌شدن تنظیم بازار در وزارت صنعت
کد خبر: 1073246
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004VCQ
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
بهناز قاسمی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه دفتر مدیریت، تأمین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده است، گفت: مرکز برنامه‌ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو ادغام شده و مرکز ملی فرش نیز به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتقل خواهد شد.
اخیراً از ساختار جدید وزارت صمت رونمایی شده که در آن برخی معاونت‌ها حذف و برخی ادغام شده‌اند. در این رابطه مهدی نیازی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به سؤالی درباره حذف مرکز ملی فرش از ساختار جدید وزارت صمت گفت: مرکز ملی فرش قرار است به وزارت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی واگذار شود. البته صنعت فرش همچنان زیر نظر دفتر صنایع نساجی در وزارت صمت خواهد بود. فرش دستباف ممکن بود جزو مأموریت‌های اصلی وزارت صمت نباشد و مورد غفلت قرار گیرد. همچنین اکوسیستم صنایع‌دستی با اکوسیستم فعالیت‌های صنفی و صنعتی همخوان نیست.
وی همچنین از ادغام مرکز برنامه‌ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو خبر داد و گفت: مرکز تنظیم بازار در گذشته هم در ساختار وزارت صنعت نبوده و حالا هم این فعالیت به دل تمام فعالیت‌ها منتقل شده است. بنابراین برای مثال بازار خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و ... هر کدام در دفتر خودشان مدیریت می‌شوند. به طور کلی دفتر مدیریت، تأمین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه با اشاره به دو رکن هماهنگی در ساختار جدید گفت: رکن داخلی معاونت‌ها بسته به موضوع، هماهنگی با دستگاه‌های داخلی و بیرون وزارتخانه را انجام می‌دهد. رکن دیگر هماهنگی در سطح بین‌المللی است که ارتباط با سایر کشور‌ها را مدیریت می‌کند. این نقش پشتیبانی به سازمان توسعه تجارت واگذار شده است. بنابراین صادرات در حیطه فعالیت دفاتر تخصصی است، اما اگر دفتر نیاز به پشتیبانی در ارتباط با خارج از کشور داشته باشد، سازمان توسعه تجارت موظف به انجام این پشتیبانی است.
سازمان‌های استانی باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند
به‌گفته نیازی به‌طور کلی، ستاد وزارتخانه متولی سیاستگذاری رشته فعالیت‌هاست که باید پاسخگوی رشته فعالیت‌ها باشد و اهداف را محقق کند. سازمان‌های استانی نیز باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند. بنابراین در تمام فرآیند‌ها و خدمات وزارت صمت بازنگری بنیادین می‌شود. برای مثال از این به بعد در ستاد وزارتخانه ارائه و صدور مجوز انجام و سرویسی به بنگاه‌ها داده نمی‌شود، بلکه این وظیفه به سازمان‌های استانی منتقل شده و وزارتخانه فقط از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. با همین منطق، دفتر مقررات صادرات و واردات نیز به سازمان توسعه تجارت منتقل شده است.
صنایع ورزشی و خلاق چیست؟
نیازی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره دفتر جدید صنایع ورزشی و خلاق گفت: این دفتر صنایع فرهنگی را نیز در خود جای داده است. همچنین در حال حاضر صنایع ورزش کاملاً وارداتی است و تولید داخل بسیار محدود است. چون این موضوع ریشه فرهنگی هم داشت و در تولید این محصولات، مزیت، پتانسیل، امکان صادرات و مدیریت واردات وجود دارد، مقرر شد بر صنایع ورزشی تمرکز شود. همچنین صنایع دیگر مانند اسباب‌بازی که جنس خلاقانه و آینده‌نگر دارند در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرند. وی همچنین درباره تأکید وزارت صمت بر معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات گفت: صنایع های‌تک، فناوری‌های پیشرفته و انقلاب صنعتی چهارم در این حوزه دیده می‌شود. همچنین نیرو‌های تحصیلکرده جوان و نخبه نیاز به ظرفیت برای فعالیت دارند؛ چراکه انگیزه آن‌ها در کارخانه‌های معمولی محقق نمی‌شود. البته هنوز هدف‌های کمی از این حوزه تشریح نشده و همچنان در حال برنامه‌ریزی رشته فعالیت‌های آن هستیم.
برنامه ویژه برای توسعه صادرات لوازم خانگی
وی از جمله اهداف در حوزه لوازم خانگی برای سال ۱۴۰۱ را توسعه صادرات و تأمین بازار داخل عنوان کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت واردات، پتانسیل جهش تولید وجود دارد که البته تا حدودی هم در سال‌های اخیر محقق شده است. امیدواریم در کنار افزایش تولید، با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، شاهد جهش صادرات هم باشیم.
به گفته این مقام مسئول، به‌طور کلی برنامه‌های وزارتخانه در پنج سطح دنبال می‌شود. سطح اول برنامه‌های کوتاه‌مدت با افق شش ماهه، شامل سه حوزه تنظیم بازار، توسعه صادرات و رفع موانع تولید است. لایه دوم، برنامه‌های بخشی مانند برنامه‌ریزی در صنایع مختلف از جمله خودرو، پوشاک، معدنی، ماشین‌آلات و ... است. لایه سوم، برنامه‌های استانی و شهرستانی است که برای هر شهرستان هدف‌گذاری اشتغال با توجه به مزیت‌ها و رشته‌های فعالیت تعیین خواهد شد. لایه چهارم، برنامه‌های بین‌الملل است که در آن مشخص می‌شود در مراودات با هر کشوری چه ساختار، قاعده و هدف‌گذاری باید رعایت شود و لایه آخر هم برنامه‌های تحولی است که از جمله آن همین اصلاح ساختار وزارتخانه بوده است.
سهم ۵۰ درصدی خدمات از تولید ناخالص داخلی
وی با بیان اینکه یک معاونت وابسته به صنایع زیرزمینی و منبع پایه که استخراج و فرآوری آن‌ها در یک طیف قرار می‌گیرد، تحت عنوان معاونت معادن و فرآوری مواد فعالیت می‌کند، تصریح کرد: گروه فعالیتی مهم دیگری که در طبقه‌بندی جدید دیده شده، خدمات است که تاکنون مغفول مانده بود. ۵۰درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش خدمات است و ۳۰ تا ۳۵ درصد موضوعات کاری آن‌ها به مأموریت‌های وزارت صنعت برمی‌گردد. موضوعات صنفی در حوزه خدمات عمومی دیده شده است. وی با بیان اینکه تغییر مهم دیگر در ساختار جدید این است که بر حوزه‌هایی که تاکنون در آن‌ها کار ویژه انجام نشده، تمرکز شده است، اظهار کرد: برای مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، صنایع هوایی و مواد پیشرفته در حوزه معادن تاکنون کار خاص و ویژه انجام نشده است. همچنین مدیریت بازار هر فعالیت در دفتر همان فعالیت تعریف شده و دیگر معاونت بازرگانی وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار