کد خبر: 1072813
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

رپورتاژ آگهی/ کویرها مناطقی گرم و خشک هستند که هرکسی در فصل تابستان جرأت ورود به این مناطق را ندارد. به عبارتی در فصل تابستان کویرها به قدری گرم هستند که آب به سرعت تبخیر شده و نمی گذارد هیچ گیاهی در منطقه رشد کند. اما با شرع شدن فصل پاییز، هوای مناطق کویری کمی خنک تر شده و سفرها و تورهای کویر گردی هم آغاز میشود. این سفر ها تا  اوایل بهار هم ادامه دارد اما در فصل زمستان، بخاطر اینکه مناطق کویری هوای سرد و خشکی دارند، کویرگردهای کمتری به این مناطق سفر می کنند. اگر علاقمند به کویر گردی هستید و میخواهید بهترین و معروف ترین کویرهای ایران را بیشتر بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر مصر

به جرأت می توان گفت کویر مصر معروف ترین کویر در میان ده ها منطقه کویری در ایران است. کویر مصر به شهر تهران نزدیک بوده و بخاطر جاهای دیدنی جذاب و تپه های بی نظیری که دارد، کویرگردهای بسیاری با شروع شدن فصل پاییز به کویر مصر سفر می کنند. کویر مصر در شمال شرقی اصفهان قرار دارد و در واقع، مرز بین استان های سمنان، اصفهان و خراسانی جنوبی است. نام کویر مصر برگرفته از روستای مصر است که در نزدیکی کویر قرار دارد. در گذشته های دور، شخصی با نام یوسف در این روستا زندگی می کرد و در آن زمان بخاطر چاه های بسیاری که یوسف حفر کرده بود به مزرعه یوسف معروف بود. بعد از اینکه یوسف چاه های عمیق تری حفر کرد، نام منطقه را به چاه دراز تغییر دادند اما یوسف بخاطر تشابه نامش را حضرت یوسف در سرزمین مصر، نام روستا مصر باشد.

جاهای دیدنی کویر مصر

برای اینکه وارد کویر مصر شوید، ابتدا به روستای مصر باید برسید. از همان روستا تا دل کویر، فقط چشم اندازهای جذاب و دوست داشتنی مشاهده می شود. برای آفرود سواری و شیب زنی های هیجان انگیز، کویر مصر یکی از بهترین مقاصد است اما در این کویر، جانوران کویری خطرناکی هم زندگی می کنند و شب ها برای اینکه از آسمان پرستاره کویر نهایت لذت را ببرید، باید حواستان هم به عقرب ها و مارها هم باشد هرچند با ایجاد مرز توسط روغن سوخته می توانید از ورود آن ها جلوگیری کنید.

در کویر مصر، پلی گون ها یا همان نمکزارهای 5 ضلعی زیبا و دریاچه نمک خور از بهترین جاهایی هستند که می توانید بازدید کنید و عمده تفریحات کویرگردها در این منطقه، آفرود سواری، موتور سواری، شتر سواری و سند بوردینگ است. برای بازدید از دریاچه نمک خور با تجهیزات لازم بروید چراکه در این منطقه باتلاق های نمکی بسیاری وجود دارد که خطر آفرین هستند. برای اقامت در کویر مصر، ای می توانید چادر و کیسه خواب به همراه داشته و در دل کویر کمپ کنید تا از سکوت زیر آسمان پرستاره کویر نهایت لذت را ببرید یا می توانی به سراغ بهترین اقامتگاه های بوم گردی روستای مصر مراجعه کنید تا علاوه بر پرداخت هزینه های بسیار خوب، تجربه سبک زندگی سنتی را هم داشته باشید.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر مرنجاب

نزدیک ترین کویر زیبا و دوست داشتنی به تهران، کویر مرنجاب است از این رو مرنجاب با شروع شدن فصل پاییز به شلوغ ترین منطقه کویری ایران تبدیل شده و علاوه بر سفر کویرگردها و آفرود سواران، تورهای کویر گردی بسیاری هم به مرنجاب ارائه می شود. کویر مرنجاب یکی از بزرگترین کویرهای ایران است که بخشی از کویر مرکزی میباشد. کویر مرنجاب تا شهر تهران فاصله ای کمتر از 4 ساعت دارد  از این رو، چه جایی بهتر از مرنجاب برای کویر گردی؟ همچنین یکی از نکات مهمی که در سفر به مناطق کویری باید در نظر بگیرید این است که در این مناطق هیچگونه آنتن دهی موبایل وجود ندارد و برای همین است که همیشه توصیه می شود به صورت گروهی سفر کنید و کویر مرنجاب بخاطر اینکه منطقه ای شلوغ است در صورتیکه به مشکلی برخورد کنید، افراد زیادی هستند که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

کویر مرنجاب جاهای دیدنی بسیار زیبایی دارد و در کنار کویر گردی، یکی از مهم ترین دلایل انتخاب مرنجاب به عنوان مقصد کویر گردی همان جاهای دیدنی هستند. در مال مرنجاب پارک ملی کویر ایران قرار دارد و در کنار آن یکی از بزرگترین دریاچه های نمک ایران با نام دریاچه نمک مرنجاب که زیبایی آن وصف نشدنی است اما دریاچه نمک مرنجاب جایی است که پیشنهاد می کنیم با خودرو وارد آن نشوید نه بخاطر باتلاق های نمکی بلکه بخاطر دانه های مشکی رنگی که در واقع لجن بوده و تیز بودن آن ها می تواند هم به خود و هم به لاستیک خودرو آسیب جدی وارد کند.

با پدیده سراب در مناطق کویری آشنا هستید و قطعاً بارها آن را تجربه کرده اید اما در جنوب دریاچه مرنجاب، جزیره ای وجود دارد که از فاصله های دور بخاطر پدیده سراب تصور می کنید این جزیره در حال حرکت است برای همین نام این جزیره را جزیره سرگردان گذاشته اند. جاهای دیدنی دیگری هم در کویر مرنجاب وجود دارد که شامل قلعه کرشاهی و چاه دستکند هستند اما در نهایت، برای اینکه اقامتی خاطره انگیز را در این کویر تجربه کنید پیشنهاد می کنیم نگاهی به کاروانسرای مرنجاب بیاندازید. این کاروانسرا بزرگترین اقامتگاه بوم گردی منطقه است و از جمله بناهای تاریخی و باارزش ایران است که در فهرست آثار تاریخی ایران قرار دارد. برای اقامت در کاروانسرای مرنجاب باید از هفته ها قبل اتاق خود را رزرو کنید چراکه معروف ترین اقامتگاه بوم گردی منطقه بوده و نه تنها آفرود سواران بلکه تورهای کویر گردی هم برای اقامت به کاروانسرای مرنجاب مراجعه می کنند.

در آخر اگر میخواهید به کویر مرنجاب سفر کنید، در نظر داشته باشید کویر مرنجاب در فاصله 4 ساعته از شهر تهران واقع شده و بهتین مسیر دسترسی به کویر مرنجاب، روستای آران و بیدگل است که در نزدیکی کاشان قرار دارد. هنگامی که وارد روستای آران و بیدگل شدید به شمال روستا مراجعه کنید تا به بلوار آرش برسید. در انتهای بلوار آرش وارد جاده مرنجاب می شوید و خوب است بدانید در طول  جاده به مسیری بر میخورید که خطب شکن نام دارد و عبور از آن کار نسبتاً دشواری است. درگذشت های دور که مرنجاب بخشی از جاده ابریشم بوده، شترها از این بخش از مسیر مرنجاب نمی توانستند عبور کنند و همانجا مینشستند برای همین نام خطب شکن برای این بخش از جاده مرنجاب انتخاب شده است.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر ابوزید آباد

در شرق کاشان روستایی با نام ابوزید آباد قرار دارد که در شمالش، کویری با همین نام واقع شده و از معروف ترین کویرهای ایران به شمار می رود. کویر ابوزید آباد در نزدیکی کویر مرنجاب قرار دارد و از آنجایی که اکثر کویرگردان ها تورهای کویر گردی به سراغ کویر مرنجاب می روند، این کویر به مراتب خلوت تر بوده و برای لذت بردن از سکوت در منطقه ای کویری می تواند مقصد جذابی باشد. کویر ابوزید آباد تا تهران فاصله ای بیش از 4 ساعت دارد و بهترین مسیر هم شهر کاشان است بطوریکه در جنبو شرقی کاشان وارد جاده امیرکبیر شده و هنگامیکه به پل نطنز گستر رسیدید، وارد جاده ابوزید آباد می شوید تا در فاصله 50 کیلومتری از شهر کاشان به روستا و کویر ابوزید آباد برسید.

روستای ابوزید آباد اقامتگاه های بوم گردی بسیاری دارد که از قیمت های بسیار خوبی برخوردار هستند. اقامتگاه های بوم گردی سبک زندگی سنتی را ارائه می دهند و نه خبری از تخت خواب هست و نه خبری از سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی در اتاق ها و همگی به صورت عمومی هستند. حتی در برخی از اقامتگاه های بوم گردی آشپزخانه عمومی وجود دارد اما یکی از جذابیت هایی که اقامتگاه های بوم گردی دارند، حیاطشان است و نشستن به دور حوض کوچک وسط حیاط روی تخت های سنتی و گپ زدن با یکدیگر زیر آسمان پرستاره کویر حال و هوای دوست داشتنی دارد.

کویر ابوزید آباد جاهای دیدنی چندانی ندارد و بیشتر لذت سفر به ابوزید آباد مناظر کویری بسیار زیبا و سکوت خالصش است اما در اطراف کویر، جاهای دیدنی مختلفی هستند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. معروف ترین جاذبه تاریخی در اطراف کویر ابوزید آباد، شهر زیرزمینی اویی است که       در روستای نوش آباد واقع شده و با نام شهر زیر زمینی نوش آباد هم شناخته می شود. این شهر زیر زمینی تا سال 1385 وجود نداشت و کسی نمی دانست که همچین شهر تاریخی و مرموزی در زیرزمین قرار دارد تا اینکه یکی از اهالی روستا تصمیم گرفت برای دسترسی به آب، چاه حفر کند و در حین حفر کردن، به این شهر برخورد کرد. شهر زیر زمینی اویی دالان های باریک، اتاق های کوچک و بزرگ و راهرو های باریک و ترسناکی دارد و طبق بررسی های که در این شهر زیر زمینی صورت گرفته گفته میشود قدمت آن به دوران ساسانیان پادشاهی انوشیروان برمیگردد.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر ریگ جن

ترسناک ترین کویر ایران لقبی است که برای کویر ریگ جن انتخاب شده است و بیاییم با هم نگاهی به این کویر بیاندازیم تا ببینیم چرا نامش ترسناک ترین کویر ایران است؟ کویر ریگ جن تا دهه های پیش، در هیچ نقشه ای وجود نداشت که شامل نقشه های کاغذی و اینترنت بودند. هیچکس تا سال 1900 میلادی وارد این منطقه نشده بود تا کویر ریگ جن را کشف کند و در تمام نقشه ها هم این منطقه بدون نام بود البته که اینطور نیست هیچکس وارد این کویر نشده باشد و قبل از سال 1900، هرکسی که وارد کویر ریگ جن میشد دیگر هیچوقت برنمیگشت و چون آن زمان ها، مردم به خرافات اعتقاد داشتند، میگفتند در این منطقه جن وجود دارد و هرکس که وارد قلمرویش شود را با خود می برد.

در سال 1900، دو کویر گردد خارجی برای اولین بار وارد کویر ریگ جن شدند و فهمیدند یک منطقه کویری دوست داشتنی در اینجا وجود دارد هرچند بخاطر گرمای هوا و خطرناک بودن مسیر، نتوانستند به دل ریگ جن سفر کنند و تنها از کنار آن گذشتند. بعد از مدتی، پای آفرود بازان و کویرگردها به ریگ جن باز شد و گروه های کویر گردی بسیاری راهی کویر ریگ جن شدند تا این منطقه و راز و رمزهای خوفناکش بیشتر آشنا شوند. ریگ جن مملو از باتلاق های نمکی است و این باتلاق ها باعث میشدند هرکسی وارد کویر شود در باتلاق گیر کرده و هیچوقت برنگردد.

وقتی یکبار گفتند در کویر ریگ جن، جن وجود دارد، دیگر این موضوع باعث شد هر اتفاق و پدیده ای در این منطقه رخ می دهد را به جن ها و شیاطین نسبت دهند. یکی از این پدیده ها، جیغ های ترسناکی است که در این منطقه به گوش می رسد. طبیعیست که در مناطق کویری بادهای زیادی بوزد اما در کویر ریگ جن بخاطر تپه ها و شنزارهای بسیاری که دارد، بادها صدای جیغ و ناله مانندی را ایجاد می کنند و این صداها به گونه ای هستند که تصور می کنید شخصی در کویر دارد جیغ می زند و هرچقدر به سمت صدا می دوید، به مقصد نمی رسید. همینجا که درباره باد و صدا حرف می زنیم، خوب است اشاره ای هم به بادهای مرموز کویر ریگ جن بیاندازیم. بادها در مناطق کویری باعث جابجایی شنزارها می شوند اما این موضوع در ریگ جن بیشتر به چشم می آید و احتمال گم شدن در این منطقه بسیار بالا خواهد بود.

وقتی به روستاهای اطراف کویر ریگ جن می رویم، حرف و حدیث ها و داستان های جالبی درباره این منطقه می شنویم. معروف ترین و جذاب ترین داستانی که درباره کویر ریگ جن از این روستاها شنیده شده، وجود بهشتی گم شده در منطقه است. بومی ها می گویند در جایی از کویر ریگ جن یک دریاچه ای هست که مجاورش، جنگلی قرار دارد. شیطان در این جنگل پشم شترها را پنهان کرده و هرکسی که بتواند به این پشم ها دسترسی داشته باشد، در آینده فردی بسیار ثروتمند خواهد شد.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر کاراکال

گربه ها حیوانات دوست داشتنی هستند و خیلی ها از گربه ها به عنوان حیوان خانگی استفاده می کنند. اگر گربه ای خاص میخواهید که شاید 100نفر همانند شما در جهان آن را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اند و حاضرید در کنار تامین روزانه 10 کیلو گوشت به عنوان غذای گربه، هزینه های بالایی را صرف آموزش و اهلی کردن پرداخت کنید، گربه های کاراکال گزینه های جذابی خواهند بود. کاراکال نوع وحشی و جذاب گربه سانان است که در مناطق گرم و کویری پیدا می شود که شامل آفریقا، خاورمیانه، برزیل و ایران هستند. منطقه ای در ایران وجود دارد که هم کویری بوده و هم زیستگاه کاراکل ها هست برای همین به آن، کویر کاراکال می گویند.

کویر کاراکال در  میان کویرهای ایران منطقه جذابی است اما نه برای کویر گردی بلکه برای تماشای گربه های کاراکال. البته که کویر کاراکال شنزارها، پوشش گیاهی و چشم اندازهای دوست داشتنی مناطق کویری را دارد اما به پای کویرهای معروف دیگر ایران نمی رسد. همچنین وقتی که میخواهید به مناطق کویری سفر کنید، وسایل بسیاری هستند که باید با خود به همراه داشته باشید و در کویر کاراکال علاوه بر آن، می بایست نقشه ای هم از محل زندگی کاراکال ها داشته باشید یا شخصی را با خود ببرید که با منطقه آشناییت کامل دارد تا وارد قلمرو کاراکال ها نشوید.

در بخش هایی از کویر کاراکال، تفریحاتی همچون شترسواری، سافاری، موتورچهارچرخ و غیره ارائه می شود و در صورتیکه تمایل به بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی دارید، نمکزارها، حمام تاریخی کاکامیر بافق، خانه تاریخی وحشی بافقی و قلعه تاریخی باقرآباد  که همگی در روستای بافق قرار دارند از معروف ترین جاهای دیدنی نزدیک به کویر کاراکال هستند.

فصل کویر گردی و نگاهی به بهترین کویرهای ایران

کویر لوت

بزرگترین، جذاب ترین، خطرناک ترین و لذت بخش ترین کویر ایران، کویر لوت است. اینکه میگوییم خطرناک ترین چون کویر لوت گرم ترین منطقه ایران است و از یک جایی به بعد که با علامت های مختلف مشخص شده نمی توان جلو رفت و زیر گرما و تابش شدید آفتاب تلف خواهید شد و جالب است بدانید بخش هایی در کویر لوت وجود دارد که آنقدر گرم و سوزان است تا به حال هیچ انسانی نتوانسته در آنجا قدم بگذارد. همچنین برخی از مناطق کویر لوت پایگاه های نظامی هستند که هیچکس اجازه ورود به آنجا را ندارد اما با این حال، در اطراف این مناطق جاهای کویر گردی زیبا و هیجان انگیزی وجود دارد که اوج لذت آفرود در کویر را می توانید تجربه کنید.

کویر لوت هم از داستان ها و خرافات ها در امان نمانده و علت اینکه نام این منطقه را لوت گذاشتند، حضور قوم لوط در اینجا بود و آن ها که در حدود 3هزار سال قبل از میلاد سکونت داشتند، هنگامی که نفرین شدند همه آن ها به سنگ تبدیل شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار