کد خبر: 1071720
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
سویه امیکرون، آخرین نوع نگران کننده کروناویروس، از زمانی که در آفریقای جنوبی شناسایی شد، هشدار جهانی را ایجاد کرده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: نقل از مدیکال نیوز، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا عفونت کووید ۱۹ را از بین ببرند و به ویروس فرصت بیشتری برای جهش می‌دهند.

محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا شیوع بالای HIV در جنوب آفریقا ممکن است شرایط مورد نیاز برای ظهور و تکامل امیکرون را فراهم کند یا خیر.

آخرین سویه کرونا ویروس موسوم به امیکرون، که کارشناسان بهداشت در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در آفریقای جنوبی شناسایی کردند، اکنون در بسیاری از کشور‌های دیگر یافت شده است.

شواهدی در حال افزایش است که این سویه ممکن است از مدت‌ها قبل وجود داشته باشد و اگرچه در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اما احتمالاً در جای دیگری پدید آمده است.

سویه امیکرون بیش از ۵۰ جهش دارد که حداقل ۳۰ جهش آن در پروتئین خوشه‌ای است که ویروس از آن برای ورود به سلول‌های میزبان استفاده می‌کند. این جهش‌ها ممکن است بر نحوه رفتار، گسترش و شدت بیماری تأثیر بگذارد.

اگرچه کرونا ویروس با سرعت کمتری نسبت به سایر ویروس‌ها مانند HIV و آنفلوانزا جهش می‌یابد، اما دانشمندان از زمانی که برای اولین بار ویروس شناسایی شد، حدود ۲۰۰ نوع را در سراسر جهان شناسایی کرده‌اند.

تحقیقات نشان داده است که در افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده یا نقص ایمنی هستند، کرونا ویروس برای مدت طولانی‌تری نسبت به افرادی که سیستم ایمنی کاملاً سالمی دارند، باقی می‌ماند.

هر چه مدت زمان طولانی‌تری ویروس در بدن فرد باقی بماند، زمان و فرصت بیشتری برای جهش دارد. برخی از ویروس شناسان بر این باورند که انواع نگران کننده ابتدا در میزبان‌های دارای نقص ایمنی ایجاد شده‌اند.

دکتر «استیون کمپ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کمبریج، در این باره می‌گوید: «در یک بیمار دارای نقص ایمنی که ما تحت درمان قرار دادیم، تعداد زیادی جهش در مدت زمان نسبتاً کوتاهی رخ داد. این شرایط ما را به این نظریه هدایت کرد که گسترش سریع سویه آلفا با یک فرد نقص ایمنی آغاز شده است.»

یکی از نظریه‌های مطرح این است که میزان بالای شیوع HIV در آفریقای جنوبی ممکن است یک محیط ایده‌آل برای تکامل این سویه فراهم کرده باشد.

کمپ در ادامه افزود: «شیوع بالای HIV در آفریقای جنوبی ممکن است به تکامل سویه امیکرون کمک کرده باشد. با این حال، مهم است که تأکید شود HIV تنها بیماری‌ای که می‌تواند باعث سرکوب سیستم ایمنی در افراد شود، نیست.»

طبق گزارش UNAIDS، در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱ نفر از هر ۵ نفر از افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله HIV مثبت بودند. از این تعداد، فقط کمتر از ۷۰٪ تحت درمان ضد ترو ویروسی هستند که عملکرد سیستم ایمنی را بازیابی می‌کند.

کارشناسان معتقدند چه HIV در تکامل امیکرون نقش داشته باشد یا نه، گسترش نابرابر واکسیناسیون در سراسر جهان به تکامل انواع کرونا ویروس کمک می‌کند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار