کد خبر: 1071687
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیسی: عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند
«هر مذاکره‌ای که در آن منافع ملی تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را به مذاکره گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد مذاکره فرسایشی شود. مذاکره را در راستای آورده‌ای برای ایران و رفع محدودیت و تحریم‌ها و راستی آزمایی ارتباطات دنبال خواهیم کرد.»‌

«هر مذاکره‌ای که در آن منافع ملی تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را به مذاکره گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد مذاکره فرسایشی شود. مذاکره را در راستای آورده‌ای برای ایران و رفع محدودیت و تحریم‌ها و راستی آزمایی ارتباطات دنبال خواهیم کرد.»‌
این گزاره بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی است که ۳۱ خردادماه برگزار شد؛ موضوعی که پس از آن هم بار‌ها از سوی رئیس‌جمهور تکرار شده است. اکنون با گذشت شش ماه از آن سخنان و در حالی که دور اول مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین برای لغو تحریم‌هایی ظالمانه علیه ایران و بازگرداندن امریکا به تعهدات هسته‌ای برگزار شده، رئیسی می‌گوید عده‌ای در تلاشند از طریق بالابردن نرخ ارز، مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که روز گذشته در نشست «صریح، شفاف و دانشجویی با رئیس‌جمهور» به مناسبت روز دانشجو و به دعوت پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود در سخنانی گفت: خبر دقیق داریم که عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. رئیسی در واکنش به سؤال دانشجویی که چرا این افراد را معرفی نمی‌کنید، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی هم در خارج از کشور در فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.
رئیس‌جمهور، اما اطمینان داد که منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روز‌های اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع ارز نیستیم. رئیسی با بیان اینکه اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، گفت: فروش نفت نیز به‌رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.

لایحه حذف ارز ترجیحی را پس نگرفته‌ایم
رئیسی در ادامه این نشست با تأکید بر این نکته که لایحه حذف ارز ترجیحی با مطالعه و حساب شده تدوین و ارائه شده است و برخی مطالب مطرح شده درباره پس گرفتن آن از مجلس، صحت ندارد و خلاف واقع است، گفت: فوریت برسی این لایحه در مجلس رأی نیاورده است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد ما نیاز به جراحی دارد و حاضریم برای سامان یافتن اقتصاد کشور و زندگی مردم از آبرویمان مایه بگذاریم. وی با بیان اینکه باید زندگی مردم سامان یابد و آرامش بر فضای جامعه حاکم شود، گفت: هر اقدام اقتصادی که دولت بخواهد انجام دهد، مردم و فعالان اقتصادی را در جریان می‌گذارد. در دوگانه رضایت خواص و رضایت عموم مردم، رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است، گفت: نقد و نقدپذیری را زمینه‌ساز رشد کشور می‌دانیم و به نقد‌ها توجه می‌کنیم. در دولت هم ده‌ها شکایت از افراد و رسانه‌ها مفتوح بود که از همان روز اول از همه شکایت‌ها گذشتیم و تا امروز هم به‌رغم اینکه برخی حرف‌ها و تهمت‌ها زده شد و مطالب غیرواقعی درباره انتصابات در دولت مطرح شد، از کسی شکایت نکرده ایم. وی همچنین با اشاره به ترکیب دولت‌ها در سه دهه گذشته خاطرنشان کرد که در دولت سیزدهم هیچ یک از فامیل و بستگانش مسئولیت نگرفته‌اند، اما برخی انتصابات فامیلی را به عنوان اسم رمز برای حمله به دولت به کار گرفتند.

اعتماد مردم سرمایه ارزشمند ماست
رئیس دولت سیزدهم همچنین گفت: در ماجرای حمله سایبری می‌خواستند فتنه بزرگی در کشور ایجاد کنند، اما آنچه سبب ایجاد آرامش شد این بود که مردم احساس کردند دولت در کنار آنهاست و با همه توان تلاش می‌کند مشکل را حل کند. رئیسی افزود: امید به آینده و اعتماد مردم را سرمایه بسیار ارزشمند برای دولت می‌دانیم و برای افزایش آن تلاش می‌کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم شبانه روز کار می‌کند، اظهار داشت: در دولت دو جلسه ستاد اقتصادی داریم و همه اجزای تیم اقتصادی در آن حضور دارند و از نظرات کارشناسان و صاحبنظران هم بهره می‌بریم. تیم اقتصادی دولت هماهنگ است و ما برنامه اقتصادی روشنی داریم.

سند تحول، محوری‌ترین برنامه دولت
رئیس‌جمهور محوری‌ترین برنامه‌های دولت را سند تحول عنوان کرد که به گفته او محصول کار بیش از ۱۶ پژوهشکده و همکاری بیش از ۶۰۰ صاحبنظر بوده است. در این سند ۳۷ موضوع مهم کشور، مشکلات، راهبرد‌ها و راهکار‌ها به طور دقیق مشخص شده است. دولت در همین گام نخست سند مالی بودجه۱۴۰۱ را مبتنی بر سند تحول تدوین کرده تا کسری نداشته و تورم زا نباشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با حرف‌های حاشیه‌ای جا نمی‌زنیم و نظارتمان را ادامه می‌دهیم، گفت: دولت به دنبال تحول است و محور این تحول نیز عدالت است و ما برای اجرای عدالت، آمایش سرزمینی را به عنوان یک سند مد نظر قرار می‌دهیم.

تورم را کنترل کردیم
رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای تکمیل و به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام گفت: پروژه‌های نیمه تمام مربوط به یک سال و دو سال نیست و به جرئت می‌گویم که ده‌ها سال است بر زمین مانده است و تصمیم دولت این است که این‌ها را شناسایی و تمام کند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی مشکلات مربوط به گذشته از جمله مسئله شرکت هفت تپه گفت: خیلی از مسائل را با مردم مطرح نکردیم، اما از دولت گذشته خواستیم مسئله هفت تپه را حل کند و این شرکت به دولت برگردد که گفتند امکان ندارد. دولت سیزدهم نه یک خزانه خالی بلکه یک خزانه مقروض را تحویل گرفت و اکنون ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کنار دیگر هزینه‌ها، برای فاکتور‌های هزینه شده دولت قبل می‌پردازد. رئیس دولت سیزدهم در عین حال خاطرنشان کرد با وجود این دولت تلاش کرد تورم را کنترل کند و بر اساس گزارش مراکز آماری تورم رو به کاهش است، اما باید برای برآوردن خواست و انتظار مردم بیش از پیش تلاش کرد.

فاصله دولت و دانشگاه باید کاهش یابد
نشست با استادان و فناوران دانشگاه صنعتی شریف از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در جریان حضور در این دانشگاه بود. سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه نخبگان و فناوران دانشگاهی سرمایه‌های کشور هستند، گفت: باید دولت و دانشگاه در همکاری مشترک، دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان را حل و فصل و زمینه‌های خدمت آنان به کشور را تسهیل کنند. رئیس دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه علم قادر است در کشور ایجاد ثروت و قدرت کند، گفت: بدون تردید با نقش‌آفرینی افکار و اندیشه‌های بالنده فرهیختگان و دانشجویان می‌توان با علم و نوآوری، ثروت و قدرت ایجاد کرد و کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد و در این زمینه باید با مدیریت دقیق زمینه شکوفایی استعداد‌های کارآمد و فرهیخته‌ای را که در کشورمان وجود دارد، فراهم سازیم.
رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت همکاری نزدیک دولت و دانشگاه گفت: دولت در ۱۰۰ روز گذشته تلاش کرده فاصله بین خود و مردم را کاهش دهد و لازم است فاصله بین دولت و دانشگاه هم برداشته شود. دانشگاه پشتوانه علمی، فکری و فناورانه‌ای برای دولت است که می‌تواند فعالیت‌های دولت را از دقت و سرعت قابل توجهی در همه حوزه‌ها برخوردار کند. رئیسی با بیان اینکه دولت خود را نیازمند مشورت و همفکری با دانشگاه و فرهیختگان دانشگاهی می‌داند، اظهار داشت: دولت و دانشگاه باید در همه حوزه‌ها ارتباط و همکاری نزدیک داشته باشند و معتقدم حرکت تحولی در کشور باید علم‌پایه باشد چرا که در غیر این صورت، سلیقه‌ای و مقطعی بوده و چه بسا با سلایق سیاسی تغییر کند.

بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه دانشگاه شریف
رئیسی هنگام ورود به دانشگاه شریف پس از ادای احترام به شهدای این دانشگاه، از نمایشگاه دستاورد‌های مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه با شعار «پیشران نوآوری، تجلی خودباوری» بازدید کرد. رئیسی در این بازدید در جریان آخرین دستاورد‌های استادان و دانشجویان دانشگاه شریف در حوزه‌های هوافضا، صنعت خودرو، مخابرات، آب و انرژی، نیروگاه‌های خورشیدی، محیط زیست، کشاورزی، الکترونیک و دارو و تجهیزات پزشکی قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار