کد خبر: 1071683
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره تجمع مسالمت‌آمیز مردم اصفهان گفت که شعور مردم آن منطقه دشمنان را عصبانی کرد و متأسفانه افرادی تحت‌تأثیر دشمنان در تجمع مردم، دست به اغتشاش زدند. وی از آزادی این افراد خبر داد و اعلام کرد که خسارت کشاورزان هم جبران خواهد شد.
علیرضا سزاوار

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره تجمع مسالمت‌آمیز مردم اصفهان گفت که شعور مردم آن منطقه دشمنان را عصبانی کرد و متأسفانه افرادی تحت‌تأثیر دشمنان در تجمع مردم، دست به اغتشاش زدند. وی از آزادی این افراد خبر داد و اعلام کرد که خسارت کشاورزان هم جبران خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا درمورد پرونده‌های تعاونی اعتباری وحدت و شرکت یونیک فاینانس، پرونده کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیاردی، موضوع نامه رهبر انقلاب در مورد پرونده احمد عراقچی و نبود مانعی برای ورود ایرانیان خارج از کشور هم توضیحات مفصلی داد.
ذبیح‌الله خدائیان در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در رابطه با اعتراضات اصفهان چه تعداد از معترضان بازداشت و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، گفت: در ارتباط با تجمع مردم در استان اصفهان لازم می‌دانم که بگویم مردم حق دارند چنانچه خواسته یا مطالبه‌ای را دارند به اطلاع مسئولان برسانند و خواسته‌های خود را مطرح کنند. همین تجمع مسالمت‌آمیز و شعور مردم آن منطقه دشمنان را عصبانی کرد و متأسفانه افرادی تحت‌تأثیر دشمنان در تجمع و صفوف مردم نفوذ پیدا کردند و دست به اغتشاش زدند.
وی با تأکید بر تمایز میان مردم و اغتشاشگران اظهار کرد: اغتشاشگران متأسفانه اقدام به سلب امنیت و تخریب اموال مردم کردند و مانع طرح صحیح خواسته مردم شدند. در پی ایجاد اغتشاش توسط اغتشاشگران، مردم اصفهان وارد عمل شدند و با کمک نیروی انتظامی به آن خاتمه دادند و طبیعتاً تعدادی در این راستا دستگیر شدند.
سخنگوی دستگاه قضا تعداد بازداشت‌شدگان اغتشاشات اصفهان را حدود ۱۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: برخی از این افراد پس از بازداشت بلافاصله آزاد شدند و بقیه نیز که برای آن‌ها قرار تأمین صادر شده‌بود، روز گذشته اکثر آن‌ها آزاد شدند. جز افرادی که ممکن است اقدام به تیراندازی کرده‌باشند یا جرم آن‌ها به نحوی است که ممکن است قرار بازداشت موقت صادر شده‌باشد، بقیه افراد با قرار تأمین کفالت و وثیقه آزاد شده یا در جریان آزادی هستند.
خدائیان با بیان اینکه مسئله آب فقط اختصاص به استان اصفهان ندارد، گفت: چندین سال است که با خشکسالی مواجه هستیم و در برخی از استان‌های دیگر نیز کمبود آب داریم. زمانی که سطح آب پشت سد‌ها کاهش پیدا کرده، طبیعی است مسئولان باید اولویت‌بندی کنند و در آنجایی که لازم است آب آشامیدنی تأمین شود، طبیعتاً این امر بر تأمین آب کشاورزی یا آب صنعتی اولویت دارد و مردم عزیز باید این را مد‌نظر قرار دهند؛ چراکه نمی‌دانیم در آینده بارشی داریم یا خیر. وی تصریح کرد: اگر بنا باشد بلافاصله آب رهاسازی شود، ممکن است در آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه شویم. البته دولت نیز باید به خواسته مردم توجه کند و در جایی که لازم است جبران خسارت شود. دولت مبالغی را به این امر اختصاص داده و قطعاً به خواسته کشاورزان توجه می‌شود و خسارت آن‌ها نیز در چارچوب قانون جبران خواهد شد.

چند پرونده کلاهبرداری
خدائیان با بیان اینکه پرونده دیگری که در شعبه چهارم رسیدگی به جرائم اقتصادی با مسئولیت قاضی صلواتی منجر به صدور حکم شد، پرونده شرکت یونیک فاینانس است، تصریح کرد: مرتکبان این پرونده از طریق عضو‌گیری در شرکت‌های هرمی وجوه زیادی را از مردم گرفته بودند. این پرونده هم به حکم نهایی منجر شد و چند نفر محکومیت‌ها و حبس‌های طویل‌المدت پیدا کردند. از جمله محسن درخشان فرزند علی به ۲۰ سال حبس و جزای نقدی، مجید فریدی فرزند محمد به پنج سال حبس و مصطفی الماسی به پنج سال حبس و هرکدام به جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: پرونده کلاهبرداری شبکه‌ای دیگر هم به سرانجام رسید و در این زمینه علیرضا برخوردار کاشانی فرزند قاسم به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد. رد مال یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی هم بخشی از حکم این پرونده است. مجید اسکندری فرزند عیسی هم به اتهام مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و ۱۰ نفر دیگر هم به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم شدند.
خدائیان به پرونده تعاونی اعتباری وحدت هم اشاره کرد و گفت: این پرونده از جمله پرونده‌های کثیرالشاکی بود که افراد زیادی متضرر شده‌بودند و خوشبختانه با مدیریت خوبی که در دادسرای عمومی و انقلاب تهران صورت گرفت، نسبت به جمع‌آوری اموال این تعاونی اقدام شد و با کمک بانک مرکزی طلب بیش از ۹۹ درصد افراد متضرر پرداخت گردید. متهم این پرونده به نام سید جعفر طباطبایی فرزند سید علی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۲ سال حبس و جزای نقدی و رد اموال ناشی از جرم محکوم شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیاردی که متهم آن به تازگی به کشور مسترد شده‌است، گفت: وی و همدستانش حدود ۸۲ میلیون دلار، حدود ۱۲ میلیون یورو، ۱۲ میلیون یوآن چین و ۱۳۸ میلیون روبل روسیه دریافت و از استرداد آن‌ها هم خودداری کرده‌بودند. این شخص به کشور مسترد شد و پرونده در جریان است. امیدوارم هر چه سریع‌تر بقیه متهمان هم دستگیر شوند و به سزای عمل خودشان برسند.

درباره پرونده عراقچی
خدائیان در رابطه با موضوع نامه رهبر انقلاب در مورد پرونده احمد عراقچی هم گفت: هر زمانی که مقام معظم رهبری دستوری خطاب به دستگاه قضایی صادر کردند، همیشه در اجرای قانون آن تأکید داشتند. در این مورد هم به همین شکل، تأکید شده بر اجرای قانون و اینکه حقی از محکوم علیه تضییع نشود. منتها در این پرونده خاص محکومین تقاضای اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۴ را کردند. پرونده در اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور مطرح می‌شود و ما منتظریم با توجه به اعاده دادرسی که صورت گرفته، دیوان عالی کشور چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

۸ متهم در کرسنت
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد پرونده کرسنت هم گفت: بخش دیگری از پرونده که مفتوح شده‌بود با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و حدود هشت نفر هم در این پرونده متهم هستند. اتهام این متهمان، تبانی در معاملات دولتی و اخذ و پرداخت رشوه است که این پرونده در جریان است، البته این پرونده‌ای است که امروز هم در دستور کار دولت و مسئولان عالی رتبه قرار دارد و از جوانب مختلف در حال بررسی است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: امیدوارم با صدور حکم در این پرونده، متهمان، مرتکبان و کسانی که در سوء‌استفاده و ایجاد خسارت برای کشورمان نقش داشتند به سزای عملشان برسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار