کد خبر: 1071591
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
ابراهیم مشیریان

معامله بلوط در حجم ده‌ها تن و نیز خرید و فروش هیزم و زغال بلوط که همگی طبق قانون ممنوع هستند، با آگهی‌های متنوع در فضای مجازی به راحتی قابل مشاهده و ردگیری است.
بسیاری از مردم نمی‌دانند درخت بلوط فقط سالی یک سانتیمتر رشد می‌کند؛ یعنی یک درخت صد سانتیمتری بلوط صد سال سن دارد! معامله‌کننده‌های بلوط هم که اصلاً برایشان این مسئله مهم نیست.
قاچاقچیان چوب چشم طمع به درختان تنومند و کهنسال بلوط دارند و درختان بلوطی که ناجوانمردانه قطع می‌شود بیش از چند صد سال سن دارند. تاحد زیادی آب فراوان رود‌های خروشان و چشمه‌های فلات مرکزی ایران هم حاصل وجود جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس است و اگر این درختان بلوط نباشند ما با بحران آب جدی‌تری روبه‌رو خواهیم بود. اخیراً با آغاز فصل برداشت بلوط در جنگل‌های زاگرس، تعداد آگهی‌های فروش این میوه همراه با زغال بلوط که در سال ۹۵ با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت ممنوع شده، شدت گرفته‌است. درختان بلوط بر خلاف دیگر درختان بیش از اینکه از روش قلمه‌زنی رشد کنند با میوه خود و در خاک منطقه خود رشد می‌کنند.
فروش انبوه میوه بلوط در فضای مجازی در حالی است که هر درخت بلوط به طور میانگین بعد از ۳۰ سال میوه می‌دهد! سال ۹۴ ارزش هر درخت بلوط از سوی معاونت مشارکت‌های مردمی وقت سازمان محیط‌زیست ۱۶۹ میلیون تومان برآورد شده‌بود که آن زمان از نرخ دیه انسان هم بالاتر بود! از بین رفتن پوشش جنگل‌های بلوط می‌تواند در کوتاه‌مدت و دراز‌مدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اکوسیستم زاگرس تحمیل کند. زیست و زندگی دامداران وکشاورزان را تحت‌تأثیر قرار دهد و راه را برای تصاحب و تغییرکاربری اراضی جنگلی هموار کند. چند سال قبل آماری غیر رسمی منتشر شد که در سنندج و کردستان قطع درختان بلوط با افزایش بیکاری رابطه مستقیم دارد، اما این تنها یک روی ماجراست. گروه‌های مافیایی سوء‌استفاده‌کننده از منابع طبیعی هم از کارگرانی که به شکل غیر‌قانونی و با کمترین ایمنی در کارگاه‌هایی بدون هیچ استاندارد انسانی و ایمنی فضای کار مشغولند، بیگاری می‌کشند. سازمان‌های متولی تا زمانی که نتوانند ثروت‌اندوزی غیرقانونی برخی را مسدود کنند، تنها باید شاهد مصائب بیشتر برای ساکنان بومی و در مرحله بعد سایر مردم باشیم. در صف نخست این قربانیان هم کشاورزان و کارگران قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار