کد خبر: 1071540
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
رئیس انجمن سکته مغزی ایران، نسبت به افزایش بروز سکته مغزی در دوران پاندمی کووید ۱۹ هشدار داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مسعود مهرپور رئیس انجمن سکته مغزی ایران روز یکشنبه در نشست خبری سیزدهمین همایش بین المللی سکته مغزی که در محل انجمن برگزار شد، با بیان اینکه مبتلایان به کرونا باید برای پیشگیری از ایجاد لخته خون و سکته مغزی از دارو‌های رقیق کننده استفاده کنند، گفت: بیماران سکته مغزی هر نوع واکسنی که در دست است علیه کرونا تزریق و دوز سوم را نیز حتماً دریافت کنند.

وی افزود: افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند باید حرکت‌های روزانه داشته باشند تا لختگی خون در آن‌ها ایجاد نشود و مبتلایانی که چربی خون، فشار خون بالا و دیابت نیز دارند، ریسک ابتلاء به سکته مغزی در آن‌ها بیشتر است.

مهرپور اظهار داشت: کرونا میزان لخته پذیری خون را افزایش می‌دهد و بی تحرکی و عوامل پرخطر مانند دیابت، چربی خون و فشار خون بالا باعث ابتلای شدید به این بیماری و سکته مغزی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا نیز توسط بیماران دچار سکته مغزی تزریق شود و همزمانی تزریق این واکسن با واکسن کرونا منعی ندارد.

وی با بیان اینکه سکته‌های ناقص مغزی علامت جدی ندارند، ادامه داد: افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند باید در ۲ تا ۳ ساعت اولیه بیماری با علائم ضعف دست، کجی صورت و ... سریعاً به اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شود تا اقدامات درمانی برای پیشگیری از ناتوانی بیمار، در مراکز درمانی انجام شود.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تاکید کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور‌های در حال توسعه است و اولین عامل ناتوانی نیز در بزرگسالان به شمار می‌رود. کشور‌های پیشرفته توانسته اند با درمان‌های جدید مرگ و میر سکته‌های مغزی را کاهش دهند و به پنجمین عامل مرگ و میر برسند.

به گفته مهرپور، درمان سکته مغزی نیازمند همکاری تیمی شامل پزشکان متخصص مغز و اعصاب و تیم اورژانس است و انجمن سکته مغزی ایران با همکاری وزارت بهداشت، پروتکل‌های درمانی مشخصی را مطابق با استاندارد‌های جهانی مشخص کرده و اکنون در مراکز درمانی اجرا می‌شود.

وی با بیا اینکه دارو‌های ضد لخته خون تحت پوشش بیمه است، افزود: امکانات آنژیوگرافی نیز برای درمان سکته مغزی در کشور فراهم شده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داریم.

همایش بین المللی سکته مغزی ۲۴ تا ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در محل کتابخانه ملی به صورت مجازی برگزار می‌شود.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
0
یک پزشک شجاع: البته بدلیل واکسن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار