کد خبر: 1071348
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
با پایان یافتن دور نخست مذاکرات هسته‌ای وین، طرف‌های مذاکره برای بحث و تبادل نظر درباره پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند. از این رو می‌توان گفت اکنون توپ در میدان طرف‌های غربی است، اما آنچه در فضای رسانه‌ای جریان دارد، جنگ روایت‌هاست که با هدف عملیات روانی برای تأثیر‌گذاری بر روند مذاکرات صورت می‌گیرد

با پایان یافتن دور نخست مذاکرات هسته‌ای وین، طرف‌های مذاکره برای بحث و تبادل نظر درباره پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند. از این رو می‌توان گفت اکنون توپ در میدان طرف‌های غربی است، اما آنچه در فضای رسانه‌ای جریان دارد، جنگ روایت‌هاست که با هدف عملیات روانی برای تأثیر‌گذاری بر روند مذاکرات صورت می‌گیرد. با این حال شواهد نشان می‌دهد طرف‌های غربی و به صورت مشخص‌تر امریکایی‌ها اراده‌ای برای برداشتن تحریم‌ها ندارند؛ نکته‌ای که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به آن اشاره کرده است.
ابوالفضل عمویی در گفتگو با ایرنا با تأکید بر اینکه باید فضا و زمینه بازگشت ایران به تجارت و اقتصاد جهانی فراهم شود، گفت: امریکایی‌ها هنوز آماده برداشتن تحریم‌ها نیستند و هدف آن‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای، صرفاً استفاده از ظرفیت‌های محدود‌کننده توافق هسته‌ای علیه ایران است.
این نماینده مجلس درباره مذاکرات وین که از هشتم تا ۱۲ آذرماه در وین برگزار شد، گفت: مشکل اصلی این توافق به خروج امریکا از توافق هسته‌ای برمی‌گردد، چرا که امریکایی‌ها به‌رغم اینکه ایران به تعهدات خود پایبند بود، در سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از این توافق خارج و مانع از به نتیجه رسیدن آن شدند و یک سال بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای و بی عملی اروپایی‌ها، ایران تعهدات خود را طبق پاراگراف ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای کاهش داد. وی با اشاره به تغییر دولت در امریکا و اعلام تمایل دولت جدید این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای گفت: امریکا بدون موافقت ایران نمی‌تواند به توافق هسته‌ای بازگردد و عضو دوباره آن شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین شرط ایران برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای را لغو تحریم‌هایی ذکر کرد که این کشور با اعمال آن مانع اجرای توافق هسته‌ای و انتفاع اقتصادی ایران از این توافق شده است. عمویی لغو تحریم‌ها را مهم‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه ایران در مذاکرات عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین شرط موفقیت مذاکرات این است که طرف مقابل سیاست خود را برای حفظ تحریم‌ها تغییر دهد. امریکا نمی‌تواند ادعا کند تحریم‌ها را کنار گذاشته، ولی در عمل تحریم‌ها را ادامه دهد.
‌عمویی تقویت تیم مذاکره‌کننده کشورمان را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران توان کارشناسی بالایی دارد و تقویت تیم مذاکره‌کننده ایران به تقویت جایگاه مذاکراتی ایران در وین کمک کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موضوع تحریم‌ها، یک موضوع بخشی نیست و بیشتر بخش‌های ایران مانند انرژی، حمل و نقل، بانک و سایر حوزه‌ها درگیر این موضوع هستند، قطعاً ایران حق دارد تیم متنوعی از کارشناسان را در مذاکرات داشته باشد و افزایش تعداد افراد تیم مذاکره‌کننده رویکرد ابتکاری و مثبتی بود. وی درباره حضور نداشتن رسمی امریکا در مذاکرات و تأثیر آن بر روند مذاکرات وین گفت: امریکا به صورت غیرقانونی از مذاکرات خارج شده و امروز هم در تلاش است پس از بازگشت به این توافق، از ظرفیت‌های نظارتی و محدود‌کننده آن برای تقابل با ایران استفاده کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار