کد خبر: 1071334
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
روز گذشته نرخ دلار تا محدوده ۳۰ هزار تومان هم صعود کرد و به همین دلیل قیمت طلا و سکه نیز با صعود همراه شد.

روز گذشته نرخ دلار تا محدوده ۳۰ هزار تومان هم صعود کرد و به همین دلیل قیمت طلا و سکه نیز با صعود همراه شد. در این بین اگر چه برخی از رسانه‌ها رشد نرخ در بازار ارز و طلا را به نتیجه مذاکرات وین ربط دادند، اما آمار‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تنخواه ۵۵ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی باعث رشد ۶۳۷هزار میلیارد تومانی نقدینگی شده‌است، از سوی دیگر دولت قبل آنقدر انتظارات را در رابطه با رفع تحریم‌ها بالا برده که نقدینگی زیادی در حالت استند بای قرار گرفته‌بود و طبیعتاً این نقدینگی با توجه به ریسک و بازده تصمیم می‌گیرد که این روز‌ها راهی کدام یک از بازار‌های موجود شود؛ اگر راهی بازار طلا و ارز شود، خب طبیعتاً افزایش تقاضا این بازار را با نوسان مواجه می‌کند.
هر چند نرخ دلار در گذشته ارقامی بالاتر از ۳۳ هزار تومان را نیز به خود دیده‌است، اما روز گذشته نرخ دلار برای لحظاتی در محدوده ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و بالطبع رشد نرخ دلار قیمت طلا و سکه نیز با جهش همراه شد.
اگر چه برخی از رسانه‌ها علت رشد نرخ دلار را به نتیجه مذاکرات وین ربط دادند، اما باید دانست موضوع مذاکرات مذکور برای کشور آنقدر حائز اهمیت است که نوسان نرخ ارز اثری بر روند مذاکرات و مذاکره‌کنندگان و اشخاص تصمیم‌گیر نداشته باشد، از سویی دیگر، امید می‌رود متولیان بخش پولی و مالی آنقدر از پختگی لازم و کافی در این بخش برخوردار باشند که برای نوسان‌های قیمتی زود‌گذر و هیجانی بازار ذخایر ارزی کشور را هزینه نکنند.
برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت پیش با اطلاع از رشد نقدینگی بدون پشتوانه و نگرانی از ورود این نقدینگی به بازار ارز و طلا، پیوسته روی رفع تحریم‌های ایران مانور خبری می‌داد، به عبارتی با استراتژی دولت قبل نقدینگی زیادی در بانک‌ها در حالت استند بای قرار گرفت تا نتیجه مذاکرات روشن شود، حال که دولت جدید روی کار آمده‌است و مذاکرات روند طبیعی خود را سپری می‌کند، احتمال دارد دارندگان نقدینگی از میان گزینه‌های پیش رو قصد سرمایه گذاری داشته باشند. با توجه به توضیح مذکور احتمال ورود نقدینگی به بازارهایی، چون ارز و طلا دور از ذهن نیست، از این رو امکان دارد عده‌ای نوسان ناشی از افزایش تقاضا و ورود نقدینگی به بازارهایی، چون ارز و طلا را به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ربط دهند، اما باید دانست این رویداد منشأ دیگری دارد.
در این میان سیاستگذاران باید هوشیار باشند تا ذخایر ارزی کشور را در مواقع هیجانی شدن بازار یا افزایش تقاضای سرمایه‌ای بی‌جهت هزینه نکنند، چراکه بهتر است بازار روند طبیعی خود را طی کند و باید دانست این هیجانات فروکش خواهد کرد و با توجه به تقویت صادرات غیر‌نفتی و نفتی بازار ارز نیز تعادل پایدار خود را به دست خواهد آورد.
صعود همزمان قیمت دلار، درهم و سکه
روز گذشته قیمت دلار در بازار ارز با ۶۰۰ تومان افزایش به ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و در مقاطعی حتی تا مرز ۳۰ هزار تومان نیز پیش رفت.
رفتار نوسانی قیمت دلار در این روز‌ها تشدید شده و ریسک معامله در بازار دلار زیاد شده‌است. فعالیت نوسان‌گیران و سوداگران در بازار ارز نیز باعث شده‌است، کنترل نوسانات قیمت دلار دشوار شود و اقدامات اخیر بانک مرکزی چندان مؤثر واقع نشود.
قیمت درهم با افزایش قیمت دلار گران شد. قیمت درهم عصر روز پنج‌شنبه زیر مرز ۸ هزار تومان بود و با ۷ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد، اما در بازار ارز ۲۵۰ تومان بالا رفت و با ۸ هزار‌و‌۲۲۰ تومان خرید و فروش شد.
قیمت دلار، قیمت سکه و طلا را بالا برد
قیمت اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته با قیمت هزارو۷۸۳ دلار معامله شد. در بازار داخلی هم قیمت طلا نسبت به روز پنج‌شنبه ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان رشد کرد و به یک میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت سکه هم به ۱۳ میلیون تومان رسید.
سایه ارز‌های دیجیتال در بازار ارز تهران
در کنار اخبار برجام، خبر‌های مرتبط با بازار ارز‌های دیجیتال هم در کانال‌های تلگرامی قیمت دلار برجسته شد.
روز گذشته قیمت بیت کوین طی یک شوک ناگهانی در کمتر از چند ساعت از مرز ۵۸هزار دلار به زیر ۴۲هزار دلار سقوط کرد و با کمی احیا به محدود ۴۷هزار دلار بازگشت. اتریوم و دیگر کوین‌های بازار هم مانند بیت کوین درگیر سقوط آزاد شدند تا روز عجیب بازار ارز‌های دیجیتال تکمیل شود.
تنخواه ۵۵هزار میلیارد تومانی باعث رشد ۶۳۷هزار میلیارد تومانی نقدینگی
هر چند کانال‌های تلگرامی ارزی که از خارج کشور هدایت می‌شوند، روز گذشته تلاش کردند نوسان نرخ ارز را به نتیجه مذاکرات وین مرتبط کنند، اما نوسان ارزی صاحب دلایل دیگری نیز هست، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، با توجه به ضریب انبساط پولی تنها از محل تنخواه ۵۵هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بانک مرکزی در ابتدای سال جاری بیش از ۶۳۷هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اضافه شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار