کد خبر: 1071307
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
چرا غرب بر انتشار اخبار مجعول و القای ناامیدی از مذاکرات وین متمرکز شده است؟
پیش‌شرط تیم مذاکره‌کننده ایران در وین مبنی بر «لغو تحریم‌ها به صورت آنی و نه گام به گام» که با شش دور مذاکرات وین در دولت تدبیروامید تفاوت ماهوی فراوانی دارد، کشور‌های غربی را برآشفته کرده و اروپا را که دنباله‌رو امریکاست با بحران تصمیم‌گیری مواجه ساخته است.
سعید همتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: پیش‌شرط تیم مذاکره‌کننده ایران در وین مبنی بر «لغو تحریم‌ها به صورت آنی و نه گام به گام» که با شش دور مذاکرات وین در دولت تدبیروامید تفاوت ماهوی فراوانی دارد، کشور‌های غربی را برآشفته کرده و اروپا را که دنباله‌رو امریکاست با بحران تصمیم‌گیری مواجه ساخته است.

تغییر رویکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان نسبت به قبل، فضاسازی امریکا، رژیم‌صهیونیستی و حتی کشور‌های اروپایی را که خود یک طرف مذاکرات وین هستند به دنبال داشته است و به دنبال آن شاهد به کارگیری عملیات روانی و انتشار اخبار مجعول توسط رسانه‌های آن‌ها هستیم.

درج اخبار جعلی برای جهت‌دهی به مذاکرات هسته‌ای
به عنوان نمونه در آخرین ساعات مذاکرات هسته‌ای در وین خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده بود «طی دو روز گذشته ۷۰ تا ۸۰درصد از پیش‌نویس مربوط به توافق نوشته شده است!»، انتشار چنین خبری منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده را بر آن داشت تا ضمن رد این خبر تأکید کنند که این اظهارات کاملاً بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.
در نمونه‌ای دیگر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود مذاکرات فعلی در وین در امتداد شش دور مذاکرات پیشین قرار دارد، چنین ادعایی نیز به سرعت از سوی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران رد و بیان شد که در مذاکرات پیشین تنها یک پیش‌نویس پرابهام و بدون توافق تهیه شده است. در نمونه‌ای دیگر برخی منابع خبری غرب از موافقت طرف ایرانی با موافقتنامه موقت سخن به میان آوردند که یک مقام مسئول ایرانی در حاشیه مذاکرات وین در گفتگو با الجزیره چنین ادعایی را رد کرده و می‌گوید: «توافق موقت در وین را رد می‌کنیم، زیرا با منافع ما تناقض دارد و برنامه هسته‌ای ما را محدود می‌کند.»
«نور‌نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در گزارشی می‌نویسد: «ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به طرف‌های مذاکرات از سوی هیئت ایرانی و وعده علی باقری برای ارائه سند سوم، دلیلی روشن و متقن بر این مسئله است که ایران نه تنها با اعزام تیم کارشناسی کامل وارد فرآیند مذاکرات وین شد بلکه با دست پر و ارائه ابتکارات راهگشا همه تمهیدات لازم برای پیگیری مذاکراتی سازنده و نتیجه‌محور را پیش‌بینی کرد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ضلع غربی ۱+۴ به پیروی از خواست و اراده واشنگتن، حتی پیش از آغاز این دور از مذاکرات، به دلیل عدم‌اراده لازم برای حصول توافق، با تکیه بر عملیات روانی سنگین تنها بر بازی «مقصریابی» متمرکز شده و تمام تلاش خود را به کار بسته تا تقصیر عدم‌توافق احتمالی را متوجه ایران سازد.»
بدیهی است به کارگیری اخبار مجعول مورد استفاده توسط غربی‌ها، علاوه بر آنکه با هدف تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده حاضر ایرانی در وین است، نمایانگر این مسئله است که ریل مذاکرات (برعکس آنچه در ماه‌های پایان دولت تدبیر و امید صورت می‌گرفت) مطابق میل و مطالبات آن‌ها پیش نمی‌رود و طرف ایرانی است که سمت و سوی مذاکرات را تعیین کرده و همین مسئله غربی‌ها را بر آن داشته است با عملیات روانی که در سطح رسانه‌ها اجرایی کرده‌اند، روند مذاکرات را به سود خود تغییر دهند.

القای ناامیدی از آینده مذاکرات با چه هدفی؟
به نظر می‌رسد پیشنهادات طرف ایرانی، طرف‌های اروپایی را به نوعی غافلگیر کرده است، به طوری که آن‌ها بلافاصله بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای نیز تلاش می‌کنند اینگونه القا کنند که مذاکرات صورت‌گرفته اساساً فایده و دستاوردی را به دنبال نداشته و چشم‌انداز دلسردکننده‌ای را مقابل آن‌ها قرار داده است. در این میان سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از طرف مذاکره‌کننده ایرانی تأکید می‌کند: «ایران پیشنهاد سازنده‌ای در وین نداده است.»
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با تأکید بر اینکه «مذاکرات وین موفقیت‌آمیز نبوده است»، بیان می‌کند که به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه‌مدت از سر گرفته نشود. خبرنگار وال استریت ژورنال در وین نیز از قول دیپلمات‌های ارشد اروپایی می‌نویسد: «ایران غالب توافقات حاصله در مذاکرات سخت ماه‌های قبل را رد کرده و خواستار تغییرات ماهوی در پیش‌نویس توافق است. معلوم نیست چگونه این شکاف جدید در مذاکرات می‌تواند در یک قالب زمانی واقع‌بینانه و بر اساس اصلاحیه‌های ایران پر شود. به این دلایل نزدیک‌ترین افراد به مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که احیای برجام دیگر ممکن نیست»، البته برخی از امریکایی‌ها پا را فراتر گذاشته و تلاش کرده‌اند از بازگشت گزینه‌های منسوخ شده قبلی به روی میز سخن بگویند؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه با تأکید بر اینکه «در صورت شکست دیپلماسی، امریکا دنبال گزینه‌های دیگر می‌رود»، گفت: هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین متوقف شد، زیرا به نظر نمی‌رسد ایران در حال حاضر در انجام آنچه برای بازگشت به پایبندی متقابل به این توافق ضروری است، «جدی» باشد.» بلینکن در ادامه گفت‌وگوی خود به رویترز می‌گوید: «امریکا اجازه نخواهد داد ایران همزمان با وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه دهد و در صورت شکست دیپلماسی، واشنگتن گزینه‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.»
وی می‌گوید: «آنچه در دو روز گذشته شاهد آن بودیم این است که به نظر نمی‌رسد ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی باشد و به همین دلیل ما به این دور از گفتگو‌ها در وین پایان دادیم»، البته موازی با فشار غربی‌ها بر تیم مذاکره‌کننده کشورمان جریانی در داخل نیز تلاش می‌کند ضمن زیر سؤال بردن توانمندی تیم مذاکره‌کننده کشورمان آینده مذاکرات را تیره و تار جلوه دهد، به عنوان نمونه عباس عبدی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «مسئله برجام جزئیات فنی آن نیست. گفتگو‌های برجامی به شرطی موفق خواهد شد که رویکرد کلی ایران به نظم جهانی به روشنی طرح شود. با رویکرد کنونی، نمی‌توان وارد هیچ گفتگو یا توافق پایداری شد. هر توافقی می‌تواند به ثمر برسد، ولی موقتی خواهد بود، پس چه کار باید کرد؟ اکنون نیز هیئت ایرانی رفته است که مذاکره کند، چیز‌هایی را باید بدهد و چیز‌هایی را باید بگیرد. اگر آنچه می‌خواهد بگیرد، فاقد ارزش مهم است یا آنچه را که می‌خواهد بدهد، خیلی ارزشمند می‌داند، بهتر است همین الان برگردد.»

غرب به یک شرط مسیر مذاکره را به بن‌بست نمی‌کشاند
نباید ناگفته بماند که دلیل دیگری که باعث شده طرف‌های اروپایی از روند مذاکرات احساس ناخوشایندی داشته باشند، این مسئله است که بر اساس اطلاعات موجود، در این دوره از مذاکرات، تیم ایرانی با بهره‌گیری از تجربه پیشین، تروئیکای اروپایی را به رسمیت نشناخته و با تیم‌های مذاکره‌کننده سه کشور اروپایی به صورت جداگانه به مذاکره پرداخته است و البته همین رویکرد مانع تجمیع نظر و کارشکنی سه کشور در روند مذاکرات شده است. علاوه بر آن، از انتشار اخبار جعلی گرفته تا القای دلسردی و ناامیدی از آینده مذاکرات هسته‌ای و همچنین فشار روانی- رسانه‌ای به تیم مذاکره‌کننده برمی‌آید که غربی‌ها در مقابل پافشاری تیم ایرانی مبنی بر «لغو تحریم مقدمه احیای برجام و بازگشت امریکا به برجام است» بسیار عصبی هستند و تفاوت فاحش رویکرد تیم فعلی ایرانی با تیم محمدجواد ظریف آن‌ها را دچار آشفتگی کرده است چراکه از یکسو اراده‌ای برای لغو تحریم‌ها ندارند و از سوی دیگر نمی‌خواهند همچنان نظاره‌گر کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به ویژه در بحث افزایش سطح غنی‌سازی و نصب سانتریفیوژ‌ها باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار