کد خبر: 1071259
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در شرایطی که واریانت نگران‌کننده جدیدی به نام اُمیکرون شناسایی شده، بازگشایی‌های همزمان مقداری خطرناک بوده و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر علیرضا ناجی درباره ارزیابی وضعیت بازگشایی‌های همزمان مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و... با توجه به نزولی بودن موارد بروز کرونا در کشور، گفت: با وجود شناسایی واریانت اُمیکرون به عنوان یک واریانت نگران‌کننده در جهان، نگرانی از بازگشایی‌های همزمان و در عین حال درصد پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌حق است. باید توجه کرد که در حال حاضر تمام کشور‌ها شرایط‌شان را با توجه به شناسایی اُمیکرون تغییر داده‌اند. بسیاری از کشور‌ها مجددا به محدودیت‌های شدید بازگشتند. همچنین بحث ممانعت از مسافرت در برخی کشور‌ها مجددا ایجاد شده است.

لزوم انجام تست مجدد و اعمال قرنطینه برای تمام مسافران ورودی به کشور
ناجی گفت: البته درست است که از کشور‌های آفریقایی به عنوان منشاء اُمیکرون صحبت می‌کنیم، اما باتوجه به گستردگی این ویروس، به طور کلی نمی‌توانیم روی کشور خاصی دست گذاشته و اعلام کنیم که ممانعت مسافرت از فلان کشور انجام شود. بلکه باید برای تمام مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، تست مجدد انجام داده و آن‌ها را قرنطینه کنیم.

بازگشایی‌های همزمان خطرناک است
وی تاکید کرد: در عین حال بازگشایی‌های همزمان هم در این شرایط مقداری خطرناک بوده و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود. وقتی که جامعه باز شده و تراکم ایجاد می‌شود، احتمال انتقال ویروس بیشتر می‌شود. حال اگر واریانتی مانند اُمیکرون وارد کشور شود، باتوجه به اینکه واریانتی است که می‌تواند از سیستم ایمنی و واکسیناسیون فرار کند، اصلا عاقلانه نیست که این اقدامات و بازگشایی‌های همزمان انجام شود؛ بنابراین باید اطلاعات دنیا را مرور کرده و خودمان هم اطلاعات تولید کنیم. باید نظارت‌مان بیشتر شده، پایش ژنتیکی کووید را افزایش داده و توجه بیشتری به شرایط کووید ۱۹ در دنیا داشته باشیم و اجازه ندهیم که اتفاقاتی که در پیک‌های چهارم و پنجم برایمان رخ داد، در پیک دیگری با اُمیکرون تکرار شود.

وی همچنین اظهار کرد: جدای از اُمیکرون، تا زمانیکه سطح واکسیناسیون‌مان را بالا نبریم، بازگشایی‌های همزمان توصیه نمی‌شود. در حال حاضر باید بالای ۹۰ درصد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند.

توصیه سازمان جهانی بهداشت در خلاء اطلاعاتی اُمیکرون
ناجی گفت: توصیه سازمان جهانی بهداشت بر این است که درست است که در خلاء اطلاعاتی در زمینه اُمیکرون به سر می‌بریم، اما یکسری توصیه‌ها مانند پایش بیشتر در کشورها، تاکید مجدد بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن، حفظ فاصله اجتماعی، عدم ورود به تجمعات و قوانین درست و بررسی مبادی ورودی اعم از هوایی، زمینی و دریایی بسیار مهم است و باید بیش از پیش انجام شوند.

لزوم تزریق سریع دز بوستر برای سنین بالاتر از ۱۸ سال
وی ادامه داد: در عین حال علاوه بر این، توصیه‌هایی از سوی برخی کشور‌ها مطرح شده که محورش بر روی تزریق واکسن و دز بوستر است. به عنوان مثال برخی کشور‌ها اعلام کردند که تزریق دز بوستر را باید برای ۱۸ سال به بالا عمومی کنیم و زمان تزریق آن را هم کاهش دهیم. زیرا هرچقدر بتوانیم سیستم ایمنی را تقویت کرده و میزان آنتی‌بادی را بالا بریم، می‌توانیم در برابر واریانت‌ها مبارزه بهتری داشته باشیم. جدای از اینکه یک واریانت چقدر می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند، اما در هر صورت واکسن‌هایمان را کاملا بی‌تاثیر نکرده است. در عین حال افراد سالمند و کسانیکه به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، فورا به دز بوستر نیاز دارند. بعد هم تکمیل واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ سال است که به سرعت دز دوم هم برای آن‌ها تزریق شود.

شرایط تزریق دز چهارم کرونا
وی با بیان اینکه در حال حاضر اهمیت تزریق دز بوستر بیشتر شده است، گفت: در عین حال در واکسن‌های مختلف بین سه تا شش ماه بعد از تزریق دز دوم، نیاز به تزریق دز بوستر وجود دارد. حتی درباره تزریق دز چهارم در افراد سالمند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم توصیه‌هایی مطرح شده است. به طوری که اعلام شده که حداقل فاصله تزریق دز چهارم از دز سوم، سه ماه باشد. این‌ها توصیه‌هایی است که می‌توانیم مطرح کنیم که هم شامل اقدامات غیر درمانی و هم اقدامات درمانی است.

تزریق دز بوستر با واکسن‌هایی که کفایت بالاتری دارند
ناجی گفت: توصیه دیگری که در زمینه واکسیناسیون مطرح شده، تزریق دز بوستر واکسن کرونا با واکسن‌های با کفایت بالاتر است. البته این موضوع بستگی به امکانات کشور‌ها هم دارد. ما هم باید در کشورمان سعی کنیم که برای دز بوستر انتخاب‌های مناسب و با کفایت بالاتری را داشته باشیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار