کد خبر: 1071165
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
سعید احمدیان

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هفته گذشته برای دومین بار در مدت ۹ ماهی که از زمان حضورش در فدراسیون فوتبال می‌گذرد با رئیس فیفا دیدار و با جیوانی اینفانتینو عکس یادگاری گرفت. نکته قابل تأمل و عجیب اینکه سایت فدراسیون فوتبال از چنین دیدار مهمی تنها به انتشار یک خبر کوتاه بسنده کرده و هیچ اشاره‌ای به مباحث مطرح شده نکرده است. البته اینفانتینو در یکی از بخش‌های یادداشتی که در شبکه اجتماعی لینکدین از سفرش به دوحه برای افتتاحیه جام عرب منتشر کرده، نوشته است با عزیزی‌خادم درباره فوتبال زنان، زیرساخت‌های کلی و توسعه کشورشان گفتگو کرده تا مشخص شود در این جلسه به نظر کوتاه که صرفاً یک دیدار در حاشیه یک نشست بوده، چه نکاتی رد و بدل شده است.
حال این سؤال مطرح می‌شود که آورده چنین دیدار‌ها و جلسات سرپایی برای فوتبال ایران چه بوده است؟ فدراسیون فوتبال که در روز‌های اخیر سعی در بزرگنمایی دیدار عزیزی خادم با اینفانتینو دارد باید توضیح بدهد که رئیس فدراسیون از فرصت بزرگی که برای هم‌صحبتی با رئیس فیفا به دست آورده است، چه قدمی توانسته برای فوتبال ایران بردارد و دستاورد‌های این جلسه را تشریح کند.
یکی از مهم‌ترین مطالبات فوتبال ایران از اینفانتینو، پول‌های بلوکه شده فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیاست. مطالبه‌ای که باید عزیزی‌خادم پاسخ بدهد در دو جلسه‌ای که با اینفانتینو برگزار کرده برای حل این مشکل بزرگ چه کاری انجام داده است.
این مشکل در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت پیدا کرد و فدراسیون جهانی فوتبال از چند سال پیش در تبعیت از تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب علیه کشورمان اجازه دسترسی به منابع مالی ایران در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را نداده تا هم فدراسیون فوتبال و هم باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس نتوانند از منابع مالی چندصد هزار دلار تا چند میلیون دلار پول بلوکه شده‌ای که در فیفا و ای‌اف‌سی دارند، استفاده کنند. بلوکه شدن پول‌های فوتبال ایران نمونه بارز دخالت سیاست دولت‌ها در ورزش است، مسئله‌ای که در تضاد با اساسنامه فیفاست. در حالی فدراسیون جهانی فوتبال، کشور‌هایی را که دولت‌شان در فوتبال دخالت کند تهدید به تعلیق می‌کند که با فشار دولت قبلی امریکا به فیفا، پول‌های فوتبال ایران را بلوکه کرده است.
در چنین شرایطی باید از رئیس فدراسیون فوتبال پرسید؛ آیا در دیدار با اینفانتینو به ظلم آشکار فیفا در حق فوتبال ایران اشاره کرده و خواستار پایان ظلم از سوی اینفانتینو شده است یا ذوق‌زدگی از عکس یادگاری با رئیس فیفا مانع مطرح کردن این مطالبه شده است.
این در حالی است که بلوکه شدن پول‌های فوتبال در فیفا به بهانه تحریم، ضربات زیادی به فدراسیون و باشگاه‌ها زده است. استفاده از بودجه عمومی کشور که در زمان عزیزی‌خادم با وجود وعده درآمدزایی چندمیلیون یورویی‌اش به اوج رسیده، تنها یک نمونه از چالش‌ها و مشکلاتی است که فیفا با بلوکه کردن پول فدراسیون فوتبال به وجود آورده است. در آن‌سو پرسپولیس بیش از ۳ میلیون دلار از ای‌اف‌سی طلب دارد، رقم قابل توجهی که می‌توانست مشکلات بی‌شمار این تیم را برطرف کند، اما با توجه به تحریم‌ها، اجازه دسترسی به آن‌ها را ندارد.
محرومیت در استفاده از این منابع مالی بلوکه شده در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در کنار محدودیت‌های اقتصادی در کشور سبب شده امروز از فدراسیون فوتبال گرفته تا باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال، چشم به منابع دولتی برای پرداخت هزینه‌های‌شان داشته باشند، آن هم در شرایطی که در صورت دسترسی به منابع مالی بلوکه شده، نه فدراسیون و نه باشگاه‌ها با مشکلات حاد مالی مانند امروز روبه‌رو نبودند. با توجه به این مسئله، دیدار‌های سریالی عزیزی‌خادم با رئیس فیفا اگر منجر به رفع مشکل پول‌های بلوکه شده نشود، دردی از فوتبال دوا نمی‌کند و فقط عکس‌های یادگاری آن به درد مانور‌های تبلیغاتی می‌خورد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار