کد خبر: 1071152
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
آشفتگی در صنعت خودرو، بالا بودن هزینه‌ها، برابر نبودن دخل و خرج و اتخاذ سیاست‌هایی مانند بخت‌آزمایی و قرعه‌کشی و از همه مهم‌تر حمایت‌های افراطی دولت‌ها از این صنعت حتی صدای رئیس مجلس را درآورد.

آشفتگی در صنعت خودرو، بالا بودن هزینه‌ها، برابر نبودن دخل و خرج و اتخاذ سیاست‌هایی مانند بخت‌آزمایی و قرعه‌کشی و از همه مهم‌تر حمایت‌های افراطی دولت‌ها از این صنعت حتی صدای رئیس مجلس را درآورد. قالیباف معتقد است هر حمایتی ولو برای تولید هم باشد زمانی که بی‌رویه و بی‌چون و چرا باشد و سقف و زمان نداشته باشد، تبدیل به یک رانت بزرگ می‌شود و باز دلالان و سوداگران زیر چتر تولید بدترین فساد را انجام می‌دهند. امروز در بخش خودرو دچار چنین مشکلی هستیم.
صنعت خودرو و زیاده‌روی در حمایت از خودروسازان مهم‌ترین بخش صحبت‌های رئیس مجلس به مناسبت دهم آذر روز مجلس بود. محمدباقر قالیباف در گفتگو با رسانه ملی دغدغه معیشت مردم را دغدغه مجلس دانست و از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سخن گفت.
وی در خصوص طرح مجلس برای واردات خودرو، گفت: «هر حمایتی حتی اگر برای تولید هم باشد زمانی که بی‌رویه و بی‌چون و چرا باشد و سقف و زمان نداشته باشد، تبدیل به یک رانت بزرگ می‌شود و باز دلالان و سوداگران زیر چتر تولید، بدترین فساد را انجام می‌دهند. امروز در بخش خودرو دچار چنین مشکلی هستیم؛ سهم دولت در خودروسازی‌های بزرگ چند درصد است؟ من عرض می‌کنم ۶- ۷ درصد است. بر اساس قانون تجارت دولت چه اختیاری برای دخالت دارد؟ نتیجه این می‌شود که پراید ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود!»
رئیس مجلس افزود: «راه‌حل چیست؟ از طرفی دیگر بعضی‌ها می‌گویند مردم پول دارند، بگذارید خودرو وارد شود! ما با این هم مخالفیم؛ این حتماً به تولید ما آسیب می‌زند و ارز را از کشور خارج می‌کند. من با واردات خودرو هم مخالفم، اما راه و روش هم وجود دارد.»
قالیباف ادامه داد: «ما کشوری هستیم که نیروی جوان فنی فعال و انرژی ارزان داریم و کارخانه‌های زیادی داریم که توان فنی تولید قطعه دارند و می‌توانیم آن را صادر کنیم و در مقابل صادرات قطعات، خودرو وارد کنیم. امروز با اطلاع دقیق عرض می‌کنم ما نه‌تن‌ها قطعات خودرو‌های فعلی را صددرصد در داخل تولید نمی‌کنیم، بلکه بخشی از همین قطعات را در بیرون می‌سازند و از آنجا وارد می‌کنند، یعنی قطعه قاچاق می‌شود. این‌ها مشکلات جدی است.»
قرعه‌کشی خودروسازان چیزی شبیه بلیت بخت‌آزمایی شده است
قالیباف با محکوم کردن قیمت گذاری دستوری در سال‌های گذشته گفت: «شورای رقابت یک پژو ۲۰۶ را ۱۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کرد، برای کارخانه تمام می‌شد ۱۷۰ میلیون تومان و در بازار فروخته می‌شد ۲۵۰ میلیون تومان، در کنار آن یک ثبت نام می‌گذاریم که برای ۱۰ هزار خودرو، ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کردند، چیزی که شبیه یک بخت آزمایی است؛ جبرانش هم باید از جیب بیت‌المال باشد که نتیجه‌اش ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی می‌شود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیازمند تصمیمات شجاعانه و شفاف هستیم، گفت: «اگر ما عاقلانه و عادلانه تصمیم بگیریم، به نفع مردم خواهد بود و مردم هم پای اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد کشور خواهند ایستاد. الان حدود ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی یک ماشین ندارند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند، سهم آن‌ها از این یارانه عظیم کجاست؟ ما در مجلس مصمم هستیم و اراده آن را هم در دولت دیده‌ام.»
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون ریل‌گذاری اقتصاد برای حل مسائل معیشتی مردم گفت: «ما به عنوان نمایندگان مجلس هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه‌های مردم نداریم و انصافاً همه همکاران من مرتب و از نزدیک با توده‌های مردم در ارتباطند. مجلس یازدهم از ابتدا تمرکز خود را بر دو موضوع گذاشت؛ اول مسائل اقتصادی و دوم مسائل فرهنگی و علمی.»
یار و مددکار دولت برای اجرای قانون هستیم
رئیس مجلس با بیان اینکه امروز مسکن یکی از دغدغه‌های مهم مردم است و با گرانی فعلی خرید مسکن تقریباً غیرممکن است، گفت: «امروز حتی مردم نگرانند که آیا می‌توانند اجاره مسکن‌شان را تأمین کنند؟ مجلس قانون تولید مسکن را در دستور کار گذاشت و سعی کردیم تمام ضعف‌های گذشته در حوزه مسکن را مورد توجه قرار دهیم و مهم‌ترین کاری که کردیم این بود که کار را با نگاه دولتی‌ساز پیش نبردیم، چون نگاه ما این است که از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم، اما دولت باید از ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارد به گونه‌ای استفاده کند که قیمت تمام شده مسکن ارزان شود.»
عمده خانه‌های نوساز در اختیار بانک‌هاست
قالیباف با بیان اینکه چندصد هزار خانه نوساز و خالی در کشور داریم که عمده آن‌ها در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های بانک‌ها و انبوه‌سازان بانک‌هاست، اظهار داشت: «آن‌ها نگاه تجاری دارند، اما باید از آن‌ها مالیات گرفته شود. مالیات بر خانه‌های خالی، صاحبان مسکن‌ها را مجبور خواهد کرد یا اجاره بدهند یا آن را بفروشند.»
وی گفت: «مراحل نهایی مالیات بر عایدی سرمایه هم در مجلس در حال گذار است. ما با یک برنامه روشن در مجلس حرکت می‌کنیم به طوری که در مجلس در موضوع مسکن عایدی بر سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و قانون جهش تولید و ساخت مسکن را دنبال کردیم.»
مردم باید مازاد درآمد خود را به بورس ببرند نه نیاز ضروری زندگی‌شان را
قالیباف گفت: «گاهی اوقات مسئولان تصمیمات اشتباهی می‌گیرند که مقصر آن ما هستیم، چراکه فردی که طلا، خودرو و نیاز زندگی خود را می‌فروشد تا به بورس ببرد دچار ضرر و زیان شده است در حالی‌که مردم باید مازاد درآمد خود را به بورس ببرند نه نیاز ضروری زندگی‌شان را.»
رئیس مجلس ادامه داد: «فعالان بورس از ۴ میلیون نفر در یک مدت زمان کوتاه به ۵۰ میلیون نفر رسیدند به طوری که تعداد زیادی از مردم با سرمایه‌های کم در کنار شرکت‌های حقوقی با سرمایه‌های کلان که اکثر آن‌ها خصوصی، خصولتی یا دولتی بودند قرار گرفتند و عملاً افراد حقیقی و حقوقی در بورس کنار یکدیگر هستند.»
مردم با اعتماد به مسئولان دولت گذشته وارد بورس شدند
قالیباف با بیان اینکه افراد حقوقی حرفه‌ای هستند ولی مردم دارای سهام اندک به صورت حرفه‌ای به بورس نیامدند، تأکید کرد: بورس محل ریسک است و بازار سرمایه بازاری دارای ریسک است در حالی‌که مردم به اعتماد مسئولان دولت گذشته وارد بورس شدند؛ ما باید زمینه ریسک در بورس را پوشش دهیم و سرمایه‌های مردم را بیمه کنیم. بورس بالا و پایین می‌شود در حالی‌که حقوقی‌ها و شرکت‌ها افرادی حرفه‌ای هستند و در هر صورت مردم و سهامداران خرد با بالا و پایین شدن بورس ضرر و زیان می‌بینند هرچند عرضه‌های اولیه در بورس باعث عمق‌بخشی به بورس شد.»
رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد
رئیس مجلس گفت: «در دولت گذشته یک لایحه دو فوریتی به مجلس آمد و ما ظرف سه هفته به آن رسیدگی کردیم و در نهایت شورای نگهبان آن را تأیید کرد و ما قانون حمایت از بورس را به دولت ابلاغ کردیم، اما هشت ماه ابلاغ این قانون طول کشید. رانت‌ها و اطلاعات ویژه‌ای در بورس وجود دارد و همین اشکال در معادن و انرژی هم هست. ما ثروت و دارایی و مسیر‌های تولید ثروت خوبی داریم درحالی که ۸۰ تا ۹۰ درصد اقتصاد ما دولتی است ولی باید از سرمایه و سرمایه‌دار حمایت کنیم.»
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه اخیر مجلس از دولت خواستم درباره بودجه تصمیم خوبی بگیرند، خاطرنشان کرد: «کسری بودجه دولت و خلق پول توسط بانک‌ها یعنی دست کردن در جیب مردم و عملاً این کار قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و حتی مردم با افزایش اسمی حقوق چیزی از رفاه حس نمی‌کنند.»
گرانی مرغ به دلیل ضعف شبکه توزیع است
قالیباف افزود: «نهاده‌های اصلی در کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، اما چون بهره‌وری و تولید و شبکه توزیع دچار ضعف اساسی است مرغ را به مردم گران تحویل می‌دهیم. این در شرایطی است که یارانه زیادی برای واردات نهاده داده شده است. پول می‌دهیم ولی این هزینه سر سفر مردم محسوس نیست، زیرا فضای سوداگری و دلالی باز است.»
وی با تأکید بر اینکه نباید هر روز ارزش پول ملی در کشور کاهش پیدا کند و مردم احساس کاهش قدرت خرید داشته باشند، گفت: «ما روزانه بیش از ۵ میلیون تن نفت مصرف داخلی در انرژی داریم ضمن اینکه یارانه زیادی هم در این باره می‌دهیم؛ هم‌اکنون هر متر مکعب گاز ۴ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود ولی از مردمی که کمترین مصرف گاز را دارند ۱۰۰ تومان می‌گیریم و این در شرایطی است که پرمصرف‌ها ۲۱ برابر کم مصرف‌ها استفاده می‌کنند و از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند.»
ضرورت رسیدگی قوه قضائیه به تخلفات دولت گذشته
رئیس مجلس با بیان اینکه تخلفاتی در دولت گذشته انجام شد و ما در مجلس یازدهم براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و طبق ماده ۲۳۴ آن را بررسی کردیم، عنوان کرد: «مجلس این تخلفات را قطعی دانست و امیدوارم قوه قضائیه به این تخلفات رسیدگی کند. این در حالی است که در حوزه معادن، فولاد و سیمان هم این تخلفات وجود دارد.»
قالیباف افزود: «قیمت محصولات معدنی، فولاد و سیمان مشخص است؛ این در شرایطی است که این محصولات با مواد اولیه و انرژی ارزان تولید می‌شود ولی قیمت فروش آن‌ها جهانی است. هم‌اکنون وقت آن است که دولت و مجلس شجاعانه اقدام کرده و آبرو گذارند تا یارانه‌های ارزی، مواد اولیه و نهاده‌های دامی را تعیین تکلیف کنند. متأسفانه ما از بیت‌المال هزینه‌های زیادی می‌کنیم تا کالا‌های اساسی سفره مردم ارزان باشد، اما اینگونه نیست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار