کد خبر: 1071009
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به فروش اینترنتی کالا‌های اساسی در پنج کلانشهر کشور گفت: در استان تهران علاوه بر عرضه مرغ منجمد و تخم‌مرغ با قیمت مصوب، از روز گذشته شکر، روغن و برنج نیز از طریق سامانه بازرگام عرضه می‌شود.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به فروش اینترنتی کالا‌های اساسی در پنج کلانشهر کشور گفت: در استان تهران علاوه بر عرضه مرغ منجمد و تخم‌مرغ با قیمت مصوب، از روز گذشته شکر، روغن و برنج نیز از طریق سامانه بازرگام عرضه می‌شود.

از ۱۸ آبان طرح فروش اینترنتی مرغ و تخم‌مرغ در تهران آغاز شد و به تدریج چند کلانشهر دیگر به این طرح افزوده شدند. از مزایای این طرح این است که کالا بدون پرداخت هزینه پستی با نرخ دولتی به در منازل ارسال می‌شود و به این ترتیب دست دلالان از بازار کالا‌های اساسی قطع می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که مرغ، تخم‌مرغ، شکر و حتی روغن همچنان دونرخی است و فاصله بین نرخ دولتی و آزاد آن کاهشی نداشته است. همچنین برخی از اقلام مانند میوه که در سامانه بازار گام روزانه بارگذاری می‌شود گران‌تر از میادین میوه و تره‌بار و حتی مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر است.
روز گذشته اسماعیل قادری‌فر، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حاشیه جلسه قرارگاه امنیت غذایی در جمع خبرنگاران، با تشریح فروش اینترنتی کالا‌های اساسی گفت: جلسه روزانه قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی هر روز رأس ساعت ۶ صبح در دفتر وزیر، با هدف پایش و رصد روزانه بازار توزیع اقلام خوراکی مورد نیاز مردم تشکیل می‌شود و موضوعات مختلف در زمینه سفره مردم و ارزاق عمومی مورد بحث قرار می‌گیرد تا بتوانیم موجب آرامش‌بخشی در بازار شویم و اگر مشکلی در روند بازاررسانی و توزیع وجود دارد، به صورت میدانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. وی در گفتگو با تسنیم افزود: با رویکرد تنظیم بازار و با مصوبات ستاد تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی، از نیمه آبان‌ماه علاوه بر توزیع محصولات غذایی در اصناف و فروشگاه‌های سطح شهر، این اقلام به صورت توزیع دیجیتال هم عرضه شده است.
قادری‌فر با بیان اینکه از ۱۸ آبان مرغ منجمد و تخم‌مرغ تنظیم بازاری را در تهران با تناژ ۳۰۰ تن در روز به صورت دیجیتال عرضه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در گام دوم شهر‌های کرج و اصفهان به این نحوه توزیع افزوده شدند و با تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی توزیع، از ۱۰ آذرماه شاهد عرضه سه قلم کالای تنظیم بازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر هستیم و تا هفته آینده لبنیات هم به این اقلام اضافه خواهد شد.
وی افزود: هدف ما از توزیع هوشمند محصولات تنظیم بازاری نظارت و کنترل بازار به صورت هوشمند و آنلاین است، البته این اقدام باید به تمام اصناف و فروشگاه‌های سطح کشور افزایش پیدا کند. این اقدام باعث شده جو روانی حاکم بر بازار از حالت متلاطم خارج شود و آرامش به بازار مصرف مردم بازگردد. وی افزود: ما از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم به این کمپین بزرگ ملی بپیوندند و در ایام پایانی سال، شب عید و ماه رمضان توزیع از طریق سامانه‌های هوشمند انجام شود.
قادری‌فر با بیان اینکه از دیروز سه رقم برنج وارداتی پرمصرف و باکیفیت را عرضه می‌کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت برنج ایرانی به اتمام رسیده است، ما دسترسی به منابع ارزان قیمت در مزرعه نداریم و این بخش در زمان برداشت محصول به سامانه‌ها اضافه خواهد شد.
وی افزود: با توجه به ذخایر استراتژیک بسیار خوبی که در تمام انبار‌های وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، هیچ کمبودی در ذخایر راهبردی برای توزیع نداریم، اما اختلال در روند توزیع و واسطه‌گری‌های غیرضروری که در بازار مصرف وجود دارد باعث ایجاد جو روانی در بازار و اخلال در آرامش مردم می‌شود که استفاده از سامانه‌های هوشمند یکی از راهبرد‌های اساسی است که وزارت جهاد کشاورزی برای آرامش‌بخشی به بازار مصرف در دستور کار قرار داده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در رابطه با نحوه همکاری استارت‌آپ‌ها با طرح توزیع هوشمند کالا‌های اساسی گفت: طی فراخوانی که در نیمه آبان ماه به صورت رسمی در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی و سایت سازمان تعاون روستایی ایران منتشر کردیم، از تمام استارت‌آپ‌ها، کسب و کار‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در توزیع هوشمند در زنجیره مواد غذایی دعوت کردیم که به ما بپیوندند که تاکنون بیش از ۳۳ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرده‌اند، اما این استارت‌آپ‌ها حتماً باید از توان پشتیبانی و لجستیکی مناسب برای بازاررسانی محصولات برخوردار باشند تا کالا‌های تنظیم بازاری را صرفاً با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که به صورت روزانه در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر می‌شود به دست مصرف‌کننده برسانند و مدت‌زمان ارسال کالا‌ها هم بیش از ۲۴ ساعت نباید به طول بینجامد. وی افزود: در حال حاضر علاوه بر شرکت بازرگام که با توان لجستیکی بالا در این عرصه فعالیت می‌کند، شب سه‌شنبه دو شرکت دیگر هم به این کمپین پیوستند و صبح دیروز هم یک استارت‌آپ در مشهد اعلام آمادگی کرد.
قادری‌فر ادامه داد: ما اقلام را با قیمت خرید در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم و با یک حاشیه سود کم و رعایت سقف قیمت مصوب شورای قیمت‌گذاری این محصولات به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: برای توزیع B۲B در بین اصناف و فروشگاه‌های سطح شهر‌ها و روستا‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با هوشمندی سامانه بتوانیم محصولات را از انبار‌های شرکت‌های پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی به فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای عرضه کنیم، طبیعتاً توزیع مویرگی هم با تفاهمنامه‌ای که با اتاق اصناف منعقد شده، در دستور کار قرار می‌گیرد تا همه شهروندان بتوانند از این امکان در کل کشور استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد: ما طرح توزیع هوشمند کالا‌های اساسی را از ۱۸ آبان در تهران و از ۲۵ آبان ماه در کرج و اصفهان شروع کرده‌ایم و شیراز، مشهد و یزد به این طرح اضافه خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار