کد خبر: 1071004
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شد
نشست‌های مشترک قوا به شکل کنونی که اولین آن در هفته گذشته بین مجلس و قوه قضائیه کلید خورد و دیروز به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله مدرس و روز مجلس به میزبانی خانه ملت با اعضای هیئت دولت تکرار شد، رسم بدیعی است‌که در گذشته کمتر با این کیفیت برگزار شده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: نشست‌های مشترک قوا به شکل کنونی که اولین آن در هفته گذشته بین مجلس و قوه قضائیه کلید خورد و دیروز به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله مدرس و روز مجلس به میزبانی خانه ملت با اعضای هیئت دولت تکرار شد، رسم بدیعی است‌که در گذشته کمتر با این کیفیت برگزار شده است. شاید این همراهی همدلانه را بتوان در همسویی قوای سه گانه جست‌وجو کرد؛ رسمی که از همان روز‌های نخست آغاز به کار دولت مورد توجه قرار گرفت و تاکنون توانسته بسیاری از سوءتفاهم‌های پیشین و مرسوم میان قوا را کاهش داده و اجرای برنامه‌های دولت و طرح‌های مجلس را تسهیل کرده است. برخلاف ادوار گذشته که درگیری‌های قوا توان کشور را به تحلیل برده و اثرات وضعی آن هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی را به کشور تحمیل کرده بود، در شرایط کنونی باید توجه داشت که همراهی قوا در راستای رسیدگی به دغدغه‌های مردم اگرچه توانسته آرامش روانی را برجامعه حاکم کند، اما حفاظت از آن در هجوم حاشیه‌های اختلاف‌آفرین نیازمند هوشیاری قواست. مسئله‌ای که دیروز مورد هشدار رئیس‌جمهور هم بود و رئیسی تأکید کرد: «حاشیه باید درحاشیه مانده و نباید به متن بیاید.»

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس در نطق پیش از دستور خود که با حضور رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، با اشاره به روز بزرگداشت مجلس و سالروز شهادت عالم مجاهد شهید مدرس، از تلاش‌های مجاهدانه ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور قدردانی کرد و سفر‌های استانی رئیسی و حضور در میان مردم و نمایندگان ملت را ستود.
رئیس مجلس همچنین خطاب به رئیس‌جمهور ابراز اطمینان کرد که دولت او در حوزه سیاست خارجی و در حوزه رفع تحریم‌ها نیز تلاش خواهد کرد که هم مذاکره‌ای خوب و عزتمندانه را شاهد باشیم و همچنین با تلاش خوب حق مردم گرفته و این تحریم‌های ظالمانه نیز رفع شود.

نباید دغدغه‌ای جز مردم داشته باشیم
قالیباف با تأکید بر اینکه باید رابطه میان دولت و مجلس ماندگار و برای آیندگان مثال‌زدنی باشد، تصریح کرد: همکاری ما بدون شک یک همکاری مسئولانه است. مجلس حامی دولت است و قطعاً ناظر دلسوز دولت و یکایک وزرا می‌باشد. مجلس برای حل مشکل مردم خود را یار و یاور یکایک اعضای هیئت دولت و رئیس‌جمهور می‌داند. امروز فلسفه وجودی یکایک ما زیر سقف مجلس نباید جز دغدغه مردم باشد. اگر غیر از این باشد به دین و انقلاب، به مردم، شهدا و به خودمان ظلم کرده ایم. مطمئنم که دولت هم برای تعیین اولویت‌های واقعی مردم تلاش می‌کند. اولویت‌هایی که امروز مردم برای آن له می‌شوند و سختی می‌کشند، ولی مقتدرانه می‌ایستند.

هماهنگی قوا باید به رفع مشکلات مردم منجر شود
قالیباف سپس به طرح مطالبات مجلس از دولت پرداخت و ادامه داد: ما باید به نظرات کارشناسی نمایندگان اعتماد کنیم و آن‌ها را همراه خود بدانیم، چرا که آن‌ها نمایندگان مردم و در میان مردم هستند. در این راستا ما از دولت توقعات و انتظاراتی داریم؛ اجرای قانون، تحقق قانون، تحقق احکام بودجه و احکام برنامه، رسیدگی به موضوع بورس، معیشت، اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت و بالا بردن قدرت خرید مردم توقعات و انتظارات مجلس از دولت است. بدانید همه همکاران از هیچ تلاش و کمکی در تحقق این خواسته‌ها دریغ نخواهند کرد. مسئولیت تحقق این موارد و بار این مسئولیت به دوش اعضای دولت و رئیس‌جمهور است، اما ما با شما همکاری می‌کنیم و صادقانه پای کار هستیم.
قالیباف تصریح کرد:اگر این هماهنگی دولت و مجلس منجر به هم افزایی و کارآمدی برای رفع مشکلات مردم نشود، هیچ ارزشی ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما امروز محکوم به این هستیم که کارآمدی دین را در اداره جامعه نشان دهیم و، اما چون بار این مهم بر دوش دولت است ما یار و یاور و همکار او خواهیم بود.

مردم از تصمیمات عاقلانه حمایت می‌کنند
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه ما باید تصمیم‌های سخت و شجاعانه بگیریم، عنوان کرد: قطعاً هر تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای تصمیم انقلابی است. مردم اگر مطمئن باشند تصمیمی در اجرا و طراحی درست است با آن همکاری می‌کنند و اگر هزینه‌ای باشد می‌پذیرند، اما ما در گذشته شاهد تصمیم‌هایی بودیم که در اجرا و طراحی دچار مشکل بود. ما باید بدانیم که برای بودجه ۱۴۰۱ چه می‌خواهیم؟ این بودجه باید رو به جلو باشد و بر برنامه هفتم نیز منطبق، بودجه ۱۴۰۱ باید با یک نقشه راه که بر برنامه هفتم منطبق باشد تنظیم شود.

تحریم‌ها ده‌ها میلیارد دلار ظرفیت دارد که از دست می‌دهیم
رئیس مجلس در این نشست بار دیگر سه مشکل اساسی کشور را که در نشست هفته گذشته با شورای عالی قضایی هم مورد اشاره قرار داده بود، یادآوری کرد وگفت: امروز مشکلات کشور زیاد است. اکنون نظر شخصی خود را می‌گویم و معتقدم امروز در کشور ۱۰۰ مشکل وجود دارد، اما معتقدم اگر صرفاً به سه مشکل متمرکز شویم بسیاری از مسائل رفع خواهد شد و آن سه مشکل اقتصاد، آب و جمعیت است. البته وقتی از جمعیت سخن می‌گویم منظور من موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی است. تکلیف آب هم که روشن است. اما در خصوص اقتصاد ده‌ها چالش وجود دارد. امروز در همین تحریم‌ها ده‌ها میلیارد دلار ظرفیت‌هایی وجود دارد که، چون ما تصمیم شجاعانه نمی‌گیریم هر روز آن را از دست می‌دهیم. این‌ها فرصت بزرگی است که به تهدید‌های بزرگ تبدیل می‌شود، اما تهدید‌ها در کجاست؟ ناترازی در ساختار بودجه. معنا ندارد که ۹ هزار ردیف برنامه‌ای داشته باشیم، بار اضافی به بانک‌ها تحمیل نکنیم و جلوی خلق پول را بگیریم. از سوی دیگر در حوزه انفال باید توجه کنیم که بخش عمده‌ای از فلزات معادن، کانی‌ها و انرژی‌ها اکنون به بد‌ترین شکل ممکن در حال از بین رفتن می‌باشد که سهم مردم و دولت از این‌ها کمتر از ۵ یا ۶ درصد است. قالیباف بیان کرد: ارزش پروژه‌های نیمه تمام ما ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که اکنون هم این ارزش دو یا سه برابر شده، این‌ها باید تعیین تکلیف شود. تکلیف ۱۰ هزار اموال غیر مولد دولتی باید مشخص شود. ما باید یک بازآفرینی ساختاری مطمئن برای تأمین مالی این حرکت‌ها انجام دهیم.

می‌خواهیم بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته باشد
دکتر سید ابراهیم رئیسی هم در نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با تبریک روز مجلس و گرامیداشت شهادت شهید مدرس گفت: مشورت با دوستان مجلس و صاحب‌نظران را برای خود یک سرمایه تلقی می‌کنیم.
رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر مشخص شدن وضعیت احکام برنامه ششم توسعه گفت: بودجه ۱۴۰۱ اولین سندی است که قرار است به مجلس ارائه شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تدوین لایحه بودجه از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کرده و استفاده خواهد کرد. دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته و دارای رشد اقتصادی باشد.
رئیسی با بیان اینکه بهترین و مهم‌ترین معیار اجرای عدالت، اجرای قانون است خاطرنشان کرد: معیار سنجش عدالت در جامعه توافق بر اجرای قانون است و به هر میزان قانون اجرا شود عدالت اجرا شده و هر میزان که قانون نقض شود عدالت نقض شده است؛ لذا هیچ‌کس نباید به خود اجازه نقض قانون را بدهد.
رئیس‌جمهور به روز بودن و کارآمد بودن قوانین را مهم دانست و گفت:، اما مهم‌تر از آن تلاش برای تنقیح قوانین است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر آن تأکید کردند و مجلس در این موضوع محوریت دارد.

انسجام قوا برای گره گشایی از مردم است
رئیسی همگرایی، همدلی و انسجام همه بخش‌های کشور را لازمه اجرای درست قوانین دانست و تأکید کرد: هماهنگی و یکپارچگی سه قوه در همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها یک تاکتیک نیست بلکه راهبردی است که به هیچ عنوان نباید خدشه‌دار شود. رئیس‌جمهور با اشاره به نیاز جدی کشور به انسجام و همدلی تصریح کرد: هرگز نباید گرفتار مسائل حاشیه‌ای شد و باید انسجام و همدلی تمرکز بر موضوعات اصلی کشور باشد. رئیسی گفت: هدف از انسجام قوا و و یکپارچگی همه دستگاه‌ها و نهادها، برای خدمت و گره‌گشایی از زندگی مردم و پیشرفت امور کشور است.
رئیس‌جمهور بر تعیین اولویت‌ها برای رفع مشکلات جامعه تأکید کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند از دیدگاه نخبگان، صاحب نظران و به ویژه نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی برای حل مسائل کشور استفاده کند. دولت بر اجرای عدالت بر اساس آمایش سرزمینی و راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی، اصلاح ناترازی بانک‌ها و توانمندسازی بخش خصوصی و فعال کردن فضای کسب و کار تأکید دارد.

نمای نزدیک
حضور رئیسی در تجمع خانواده بیماران SMA
دکتر سید ابراهیم رئیسی پس از پایان نشست مشترک هیئت دولت و نمایندگان مجلس در جمع خانواده بیماران SMA که از روز یک شنبه مقابل مجلس تجمع کرده‌اند، به صورت سرزده حضور یافت.
رئیس‌جمهور، هنگام خروج از ساختمان مجلس، با مشاهده خانواده‌هایی که به همراه فرزندان بیمار خود کنار خیابان تجمع کرده بودند، از ماشین پیاده شده و با حضور در جمع ایشان با این خانواده‌ها گفتگو کرد.
در این دیدار والدین بیماران SMA با هیجان و خوشحالی خود را به رئیس‌جمهور رسانده و درخواست‌ها و مطالبات شان در زمینه تأمین دارو و مشکلات درمانی فرزندانشان را مطرح کردند. رئیسی ضمن ابراز همدردی با این خانواده ها، اطمینان داد که دولت برای برطرف کردن مشکلات دارو و درمان کشور به‌ویژه بیماران خاص مانند بیماران SMA تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.
پس از سخنان کوتاه رئیس‌جمهور، تجمع‌کنندگان با تکبیر و صلوات خوشحالی خود را از حضور و دستور رئیس‌جمهور اعلام کردند. SMA یک بیماری ژنتیکی پیش رونده در نوزادان می‌باشد که با گذشت زمان شدت این بیماری عصبی عضلانی افزایش می‌یابد و برای جلوگیری از تشدید آن، بیماران مبتلا حتماً باید تحت درمان باشند و دارو مصرف کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار